Gå til innhold

Veier vi mindre ved høyvann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og med dette mener du?

Om månen trekker så mye i oss at vi blir lettere?

Sikkert, men jeg tror ikke du kan måle det med badevekta di :p

1. At månen og sola trekker på oss akkurat som de trekker på vannet.

2. Jepp

3. Selvfølgelig kan man ikke måle det med badevekta, det sa jeg jo selv. Det er sannsynligvis ikke engang mulig å måle.

 

Månen og sola trekker jo på vannet, da trekker den vel også på oss?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
En kan ikke måle med vekt, da vekten trekkes like mye som du/vannet gjør

Kanskje ikke, men det finnes nok en annen måte å veie på enn å bruke en vekt som man står på. Poenget mitt er ikke hvor mye mindre vi veier, men om vi i det hele tatt veier mindre. I teorien vil jeg si JA!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De fleste badevekter fungerer jo ved bruk av en fjær, og denne blir jo ikke påvirket av tyngdekraften. Man kan riktignok påstå at nøyaktigheten av denne vekta er for dårlig.

 

On-topic:

 

Hva er vekt? Vår vekt er lik vår tyngde, vår tyngde er gitt av tyngdens akslerasjon (ca 9.81 på jorda) og vår masse. Vi vet at tyngdekonstanten er forskjellig mange steder på jorda, det gir at vår vekt kan bli påvirket av ytre faktorer, selvsagt skulle jeg nær sagt.

Mange av dere har kanskje lest om Niels Bohr, den danske fysikeren, som fant ut at man kunne måle høyden av en bygning ved å måle pendesvingniger oppe og nede for deretter å justere dette ift gravitasjonen (elns).

Disse to eksemplene mener jeg tilsier at vår vekt blir påvirket av flo og fjære.

 

JA!

 

EDIT: Innlegg # 50!, skriveleif

Endret av fthomassen
Lenke til kommentar

ja, massen er mindre, vekten er den samme.

vekten er alltid den samme, hvis man måler den riktig da...

massen i verdensrommet er 0, men er VELDIG vanskelig å måle...

jeg lærte hvordan man målte dette en gang, men jeg husker ikke helt nå...

massen er mindre i høyvann enn i lavvann, fordi månen trekker massen opp, akkurat som den trekker vannet, men du veier fortsatt det samme...

 

edit: ikke tenk på masse som hvor stort noe er, men på masse som en annen form for vekt

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nå blander du vel begreper?

Masse er masse, altså hvor mye stoff det er i deg, måles i kg, mens vekt måles i kg m/s^2=N (newton)

m/s^2 er tyngdens akselerasjon. På jorda er den tilnærmet 10 på ungd. skolen, 9,8 på GK og 9,805 på VK1 :p

Det varierer med lengdegraden, men i snitt er den ca 9,81m/s^2 på jorda. På månen er den derimot mye mindre, mens den i verdensrommet er tilnærmet 0

"Tilnærmet" fordi størrelsen av tyngdekraften er proporsjonal med massene og omvendt proporsjonal med kvadratet av avstanden mellom dem, altså blir påvirkningen fra et legeme mot et annet i prinsippet aldri 0, men i rommet vil det ikke være noen store masser i umiddelbar nærhet, så påvirkningen på en astronaut blir så liten at han i prinsippet er vektløs.

Lenke til kommentar

Nei, du veier ikke like mye, problemet er at vi i dagliglivet bruker kg som et mål for hva vi veier, og ikke kg m/s^2, altså N.

 

Korrekt svar på "hva veier du" er ikke 80 kg, men ca 790N

 

Edit:

Altså er massen konstant, men ikke vekten...

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...