Dorian Gray Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 wotg: veldig enig med det meste (om ikke alt) Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Uff dette kan bli en potensielt lang liste, men for å begrense meg litt vil jeg først nevne Sondre Lerche. Musikken hans gir meg rare rykkninger og sure oppstøt!95% av det som spilles på MTV er søppel, eller i grense området. sånne program som Mp3tv gjør at jeg får lyst til å gå i kloster, gjærne et lang inne i det tibetanske dalføre, slik at muligheten til å komme i kontakt med slike ulyder er så godt som eliminert. Danseband musikk og kvasi country ala. heidi hauge er jeg faktisk ganske sikker på at bryter med Geneve konvensjonen. Uten å gjøre dette rase relatert må jeg si at typisk "neger" musikk av typen R&B, soul, funk og rapp er ganske intet sigende. Nu metal er vel ikke akkurat det mest spennende som finnes, men jeg skal ihvertfall gi bandene ros for at de kan spille på instrumentene sine, noen av de er faktisk ganske flinke også. Jeg tror at MTV og programmer som svisj har mye av skylden for at de er så mye søppel som spilles på radio og tv. MTV er jo så absolutt ingen formidler av hele musikk spekteret, det kan virke som plateselskapene kjøper seg rotasjons tid til sine artister. På den måten blir også musikk videoene ikke noe annet enn en ca. 3min lange reklame spotter. Utseende, attitude og gossip har i stor grad tatt over for talent og kreativitet. Dog er det godt å se at når etablerte band gir ut CD`er og singler at de kommer høyt opp på hittlistene, det betyr at det fortsatt er noen som foretrekker innholdet fremfor coveret. Kim Kunne ikke blitt mer enig. Meget bra! Så utrolig mye dritt på eMpTyV, utrolig at den kanalen en gang faktisk sendte musikk, og god musikk. Vet ikke hva som gikk galt, men det gikk vertfall veldig galt. Har ike VH-1, men regner med det er akkurat samme smørja som går der. Synd, virkelig synd. Helt greit at de sender pop, r&b osv innimellom, men hvorfor sende 99% med den greia der? Er "old school" rock fan, og vil sannsynligvis alltid være det. Så for min del er eMpTyV bare en mellomstasjon på veg til en annen kanal... Låner litt lyrikk av AC/DC jeg... "Rock 'N' Roll Will Never Die" Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 VH-1 har (ihvertfall da jeg hadde den kanalen, par år siden nuh) veldig mye bedre musikk enn MTV. MTV synes jeg er direkte kjipt å høre/se på, hater (nesten) all form for R'n'B og Rap. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Verste musikk tekno! Billig musikk som er lagd på noen minutter. Skikkelig musikk er ROCK! Akkurat som mye de har jobbet lenge med låtene på det meste rockn som er gitt, finner ett gitar riff som de står å gnager på til folk blir lei. Krever stort sett litt mer IQ å sette på en PC faktisk... Lenke til kommentar
jokki Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Boybands er det verste jeg hører. Backstreetboys, nsync osv. Så kommer vel Skikkelig ultra-ortodokse-kommersielle sanger av damer som ikke har det minste talent for sang. Britney Spears, osv. Greit nok at de er fine å se på, men det er alt de kan også. Justin Timberlake. Stemmen hans får meg til å gå bananas, makan til mann med så sterilisert stemme skal du lete lenge etter. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Man kan ikke diskutere hvorvidt rock eller dænsbænd eller techno er "laget på 3 minutter" også videre. Dere snakker jo piss så dere tror det selv. Altså, electronica er ikke, som mange nisser tror, stort sett satt sammen i tre minutter i eJay, og rock er ikke, som en eller annen her sa (?) bare gnaging på et enkelt riff. For det første, det meste av musikk som gis ut er jobbet med så til de grader, for det andre: om det er SÅ lett, lag en sang selv og bli rik. Greit at du ikke liker det, men å si at det ikke er lagt mye jobb og profesjonalitet i det, er piss. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Verste musikk tekno! Billig musikk som er lagd på noen minutter. Skikkelig musikk er ROCK! Akkurat som mye de har jobbet lenge med låtene på det meste rockn som er gitt, finner ett gitar riff som de står å gnager på til folk blir lei. Krever stort sett litt mer IQ å sette på en PC faktisk... Takker for et kongelatterkick! :lol: Vil si det faktisk trengs talent for å lage musikk på instrumenter. Hvem som helst kan lage musikk på data, trenger ikke å kunne en tøddel om musikk. Har en kamerat som kan absolutt ingenting om musikk, har aldri spilt noe instrument i sitt liv (kanskje bortsett fra blokkfløyte på barneskolen...), og han lagde en trance-låt. Hørte ikke noe forskjell fra hans trance og all mulig annen trance. Derimot å komme på bra gitar-riff, bra lyrikk, bra tromme. I det hele tatt en bra rytme der alt stemmer, med "toe-tapping-factor" som jeg liker å kalle det, det er ikke gjort på fem minutter for å si det litt forsiktig. Bare at det er instrumenter involvert krever jo mye mer enn et program på en datamaskin... I dagens råtne musikk-verden har jeg faktisk litt respekt av folk, bare de spiller instrumenter. Skulle bare mangle sprø du meg, minstekrav for å lage musikk er jo å faktisk ha instrumenter. Når de i tillegg skriver sangene sine selv, har de kommet et langt skritt på veg Endret 9. juni 2004 av Pangaea Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Pangea: Personlig er jeg ikke noe fan av elektronika, men det du sier er jo for det meste tull. Skal akkurat like mye til å lage en god trance låt som en god metal låt. Punktum. Forskjellen er at folk som lager elektronika ofte jobber aleine og må lage både melodi, rytme osv osv på egen hånd, altså mer arbeid (dog trenger de ikke å ha et samspilt band). Smak har ingenting med hvor vanskelig eller hvor profesjonell musikk er. Det er fullstendig personlig. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Man kan ikke diskutere hvorvidt rock eller dænsbænd eller techno er "laget på 3 minutter" også videre. Dere snakker jo piss så dere tror det selv. Altså, electronica er ikke, som mange nisser tror, stort sett satt sammen i tre minutter i eJay, og rock er ikke, som en eller annen her sa (?) bare gnaging på et enkelt riff. For det første, det meste av musikk som gis ut er jobbet med så til de grader, for det andre: om det er SÅ lett, lag en sang selv og bli rik. Greit at du ikke liker det, men å si at det ikke er lagt mye jobb og profesjonalitet i det, er piss. Gud hvor rett du kan ha til tider! Bare lurer på hvor lenge det skal ta før vi får banket denne informasjonen inn i forummenneskene... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Pangea: Tullpreik. Det at DU ikke hører forskjell, betyr ikke at det ikke er et hav av forskjell for de som liker den typen musikk. Det betyr heller ikke at han lager musikken selv, kan godt henne han bruker eJay eller lignende, det er ikke å lage musikk, det er å sette sammen predefinerte samples (som man ikke kan gjøre stort med). En som lager god elektronika jobber gjerne alene, og har gjerne virkelig peil på musikk, og jo, de fleste av de kan nok spille flere instrumenter. Og det med at man ikke trenger samkjørt band: tull. Har du sett Ralph Myerz & The Jack Herren Band spille live? Think not. Seriiiiiøøøøst folkens, ikke uttal dere når dere strengt tatt ikke vet hva dere snakker om. Det er en grunn til at jeg holder kjeften lukket når jeg hører musikk jeg ikke nødvendigvis er fan av selv, og sparer meg for slike kommentarer. Det er bunnløse påstander fra en som har null innsikt i musikken det er snakk om. Blir litt som om jeg skal si at å klatre i fjellet er bare a piece of cake, når jeg i virkeligheten vet null om klatring. Endret 9. juni 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 ... Altså, please. Kan du fortelle meg hvilket program han kompisen din brukte? Uansett. De aller fleste som lager elektronisk musikk har et keyboard koblet til, så litt basic instrument feeling er tilstedet. Beatsene lages hovedsaklig selv, samme som alle andre lyder. Skal ikke begynne å hakke på andre genrer, det syntes jeg blir feil. Men jeg har både spilt i band og laget musikk selv, og flere av sangene vi laget med bandet (bra sanger, om jeg tør si det selv) tok kortere tid å lage enn de som jeg laget på dataen. Det må mye mer til å lage noe orginalt på data enn med instrumenter, fordi det også er høyere krav til orginalitet (som oftest). Dette er frks fordi en 4/4 beat er en 4/4 beat uansett hvordan du ser på det, og det gjelder å lage noe orginalt ut av den. Det finnes utallig mye dritt i begge sjangrene, som i alle andre sjangre. Men å si at elektronisk musikk tar 3 minutter å lage, da er du virkelig på viddene. Gå og lær. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Å lage musikk på pc (eller mac) er ikke så enkelt som noen av innleggene gir inntrykk av, men det er ikke til å stikke under en stol at det er langt lettere enn å lære seg å spille et instrument. Man må huske at et band sjelden består av kun en person, derfor er det ikke bare det rent tekniske ved å spille et instrument, men også teamwork, det å bruke hverandres musikalske kunskap på en måte som gjør at det som kommer noe fornuftig ut av spillinga osv. Disse aspektene er jo noe en dj ikke trenger å bekymre seg om. Jeg vil påstå at de fleste med noen form for musikalsk interesse, litt kunskap om data og en god porsjon tålmodighet kan klare å lage en helt ok beat eller sang. Det triste med et "pc studio" er alle mulighetene det er for å jukse. Tenker da spessielt på vokal, det er ikke noe problem å sette begrensninger på hvor på skalaen sangeren skal synge. Man kan også for eksempel legge til mere bass, rasp osv slik at stemmen kan "forbedres" Alle disse teknikene kan jo selvfølgelig brukes på hvilket som helst annet instrument. i tillegg kan man med f.eks pro tools klippe å lime sammen så mange opptak man vil til man sitter igjen med ett perfekt opptak. Det skal sies at mange av disse teknikene brukes av de fleste artister...også de seriøse, så noe "juks" er det stort sett. Det er ihvertfall idag ytterst sjelden at en sang man hører er gjort i en take. Den store testen er jo ofte om bandet innfrir sitt studio matriell på en troverdig måte live. Det er nok der den store forskjellen ligger, for scooter eller en eller annen dj tulling er det jo bare å trykke på play samt rope ut noen åndssvake meldinger med jevne mellomrom. Noen ganger er jo dette krydret med et "ekte" band sånn at det blir en hybrid, her er det jo opp til artisten hvor mye av det ekte bandet som skal komme gjennom miksen...ofte er det fint lite, musikerne er mest som statister å regne. Nei hvis man på død og liv vil høre på synth eller elektronica musikk anbefaler jeg depeche mode og kraftwerk, når det kommer til Rap er det vel stort sett bare Beastieboys som har noe "cred" hos meg. Eminem skriver faktisk ganske bra/morsomme tekster og er forøvrig en meget habil rapper, bare synd at de to siste albumene hans har blitt så hyper komærsje! Kim P.S bare en liten ting til. E-type, hvilken idiot har gitt disse tullingene platekontrakt? Lenke til kommentar
moray Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Fikk høre Hva den TV reklamen var: Odd Nordstoga.. Huff og huff.. Visstnok gitt ut et album som heter "Luring" Er for ytringsfrihet, men visse grenser "Kveldssong for ..@#$?." Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 den værste musikken må vel være: lynni trekreem og sangen "voi voi" med lisa eller noe Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Man kan ikke diskutere hvorvidt rock eller dænsbænd eller techno er "laget på 3 minutter" også videre. Dere snakker jo piss så dere tror det selv. Altså, electronica er ikke, som mange nisser tror, stort sett satt sammen i tre minutter i eJay, og rock er ikke, som en eller annen her sa (?) bare gnaging på et enkelt riff. For det første, det meste av musikk som gis ut er jobbet med så til de grader, for det andre: om det er SÅ lett, lag en sang selv og bli rik. Greit at du ikke liker det, men å si at det ikke er lagt mye jobb og profesjonalitet i det, er piss. [Host]Rosa Helikopter[/Host] Neppe mye har jobbing bak den du. Det finnes unntak Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Takker for et kongelatterkick! :lol: Vil si det faktisk trengs talent for å lage musikk på instrumenter. Hvem som helst kan lage musikk på data, trenger ikke å kunne en tøddel om musikk. Har en kamerat som kan absolutt ingenting om musikk, har aldri spilt noe instrument i sitt liv (kanskje bortsett fra blokkfløyte på barneskolen...), og han lagde en trance-låt. Hørte ikke noe forskjell fra hans trance og all mulig annen trance. Er faktisk uenig i det du seier der. Har ikkje noke tru på at vennen din er umusikalsk i det heile tatt. (Om det ikkje er et ejay program du snakker om då, og i så tilfelle har du hørt _veldig_ lite elektronika etc.) Mange musikalske sjeler der ute som ikkje speler et instrument. ka med dei som kun synger då? er dei umusikalske? eventuelt en dj? Trenger en ikkje musikkforståelse for å i det heile tatt kunne vere en dj? Har hørt greier umusikalske folk har laga, og tru meg, du høyrer det godt at dei er tonedøve. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 *host* Shpongle, Ralph Myerz, Ugress, Røyksopp, Quantic, Air *hark* Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 *host* Shpongle, Ralph Myerz, Ugress, Røyksopp, Quantic, Air *hark* De gruppene eier! Men det er jo elektronika, ikke trance, er det det? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Nei, de er ikke trance. Alt fra Psydub, til electronica, til electrojazz. Men ikke la oss gå inn på sjangre, please. Dere vet hvordan det går. Det finnes da masse trance det ligger mye arbeid bak? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg