Gå til innhold

Problemer med 2500+ barton

enda_en_arne

Anbefalte innlegg

Lei for å plage dere med mine små problemer, men jeg gjør det likevel. :p

Det som skjer er at jeg setter opp hastigheten på fsb fra 166 til 200, altså til en 3200 ca. Så kjører maskinen som vanlig(med bedre ytelse) i et tilfeldig antall minutter eller sekunder før den skrur seg av, og begynner å pipe/ule nærmest som en sirene helt til jeg kutter strømmen.

Jeg har prøvd å sette vcore opp til 1.7, 1.75, uten at det hjelper, også satt opp vcore på rammen til 2.7.

Jeg har også prøvd å kjøre minnet på 400mhz og cpu på vanlig 166mhz, det fungerer helt stabilt. Men når jeg kjører minnet på vanlig 333mhz og cpu på 200mhz, skjer det jeg beskrev litt over her.

HK/ram/cpu og skjermkort er alle nye deler, og teorien er at det er CPU sin feil :)

Hardware:

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB(uten at jeg tror dette spiller inn)

PS. Alt fungerer helt stabilt når jeg kjører default.

~5100 3dmarks om det betyr noe

Håper på noen gode tips, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det krever såpass økning altså? Hmm... Plages med at PC'n min restarter seg sjøl uten videre, selv om den ikke er varm. Hadde da klokka 2500+ til 3000+, og volt på 1.75. Er dette på grunn av at det er for lite strøm til CPU? Dette skjer kun i spill.

Lenke til kommentar

Kan være du har fått en XP2500+ som klokker dårlig ( :no: ).

AMD Athlon XP2500+ har jo bare en bus på 333MHz originalt så det vil være overklokking å klokke den til 400MHz, det anbefales også å kjøre RAM og CPU synkront (altså 1:1, 2:2 osv), du kjører jo ram på 400MHz og CPU på 333MHz slik som jeg ser det (og motsatt).

Lenke til kommentar

jeg får min helt stabil på 3200+ ved 1,75 vcore, men prøver jeg å gå høyere på clock, blir den ustabil med en gang, kan kanskje klare 50mhz til, men vil helst ha rammen på 400, spesielt siden den ikke klarer mer enn det den heller :mad:

så derfor kjører jeg 200*11 med 1,75 vcore

edit: men gjør som endrebjorsvik89 sier å kjør ram og cpu synkront, altså auto eller 1/1 osv...

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Fortsett å øke volt... Men pass på tempen. Min 2500+ må ha 1,93V for å klare 3200+!

Hmm, når jeg øker volt til 1.85 eller 1.9 står det at den ikke finner cpu eller at den er unworkable, den kjører faktisk lenger før den klikker om jeg setter NED volten til 1.6, 1.55 :o

Ingen som har peiling på hva den ulinga betyr for Abit NF7-S V2.0 kortet?

Lenke til kommentar
ok, men er det uvanlig at motherboard monitor rapporterer vcore til 1.61 average og tilogmed nede i 1.58 under en 3dmark-test? når alt er på default, altså 166 fsb og 1.65 V i bios

Og problemet er løst...... Neida, dette viser vel hvorfor maskinen klikker. Når spenningen til cpuen er så ustabil, er det ikke rart den klikker. Det er nok PSU som ikke klarer å levere nok strøm..

Lenke til kommentar
ok, men er det uvanlig at motherboard monitor rapporterer vcore til 1.61 average og tilogmed nede i 1.58 under en 3dmark-test? når alt er på default, altså 166 fsb og 1.65 V i bios

Og problemet er løst...... Neida, dette viser vel hvorfor maskinen klikker. Når spenningen til cpuen er så ustabil, er det ikke rart den klikker. Det er nok PSU som ikke klarer å levere nok strøm..

ja, var det jeg også tenkte på etterhvert

høres dette mye ut til en en chieftec 340W PSU?

1 brenner/cd-rom

3 harddisker

1 floppy

1 sapphire 9800 pro

2 kabinettvifter

1 sb live

1 nettverkskort

+cpu/cpu-vifte/HK med ekstra nettverkskort og lydkort selvsagt

Lenke til kommentar
Fortsett å øke volt... Men pass på tempen. Min 2500+ må ha 1,93V for å klare 3200+!

Det syns jeg hørtes rart ut! Har klokket et 10talls XP2500+ til 11x200 og alle har klart det på standard volt. Sikker på at ikke hovedkortet ditt undervolter?

Da har du vært heldig, og jeg uheldig. Trasig å få min stabil selv på lusne Xp3000+....

Lenke til kommentar

Det syns jeg hørtes rart ut! Har klokket et 10talls XP2500+ til 11x200 og alle har klart det på standard volt. Sikker på at ikke hovedkortet ditt undervolter?

Vet ikke, hvordan kan jeg se det? Alt sier 1.93v. Blir sinnsykt varmt inni der også, cpu langt over 50 grader under load.

Lenke til kommentar

hmm høres rart ut synes jeg.. kører 2500+@ 2.46 ghz ( er ikke sikker på Xp) å det bare på 1.8 Stabilt :)

EDIT: Jeg venn av meg med samma Cpuen fikk samme problemet som deg. at den begynner å ULE.. hans problem var at det var for varmt.. han satte ned vcore så ble det bra ;)

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...