pseudofilosofen Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Hei, Jeg kjører suse 9.0. med kde. Mitt problem er at klokken som vises i "start"-stripen nederst, ikke holder korrekt tid. Det virker som den bli mer forsinket, jo mer intensivt jeg bruker maskinen. Merkelig, for windows XP på samme maskin holder fint greie på klokken. Dette skjer enten jeg velger lokal tid, eller "ups??" tid. Hva kan dette skyldes? Og hvordan fikser jeg det? Anders H. Lenke til kommentar
huf Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Sjekk at den står innstillt på GMT +1. Noen klokker stilles også av "hardware" klokken din i pcen. Kanskje det er noe kluss med den.. Lenke til kommentar
dagatle Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Du skal huske på at WinXP går ut på nettet og stiller klokka di med jevne mellomrom. Hadde samme problem på en server og for å sikre meg mot dette lagde jeg et script: /etc/cron.daily/timesync #!/bin/sh /usr/sbin/ntpdate ntp.uio.no /sbin/hwclock --systohc Her henter jeg opp tid fra "ntp.uio.no" så stiller jeg hw klokka til det samme som system klokka etterpå. Jeg kjører dette daglig da serveren heletiden er på nett. Håper dette kan være til hjelp Lenke til kommentar
pseudofilosofen Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Ok, skal forsøke begge deler her. Jeg tror at KDe-klokken har en attributt, hvor man kan be den om å stille klokken etter en ekstern server. Skriptet ditt, legger jeg de tre linjene inn i et ren-tekst-doc, og så ganske enkelt kjører det fra et shell? Se forøvrig post og forklaring om samme problem her: http://lists.linux.org.au/archives/lias/20...r/msg00023.html Forøvrig synes jeg Windows løsning med å anta at HW-tid er korrekt er god nok. HW-klokken avviker i regelen ikke så mye at betyr noe. Men det gjør definitivt Linux... Anders Lenke til kommentar
xeon Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Forøvrig synes jeg Windows løsning med å anta at HW-tid er korrekt er god nok. HW-klokken avviker i regelen ikke så mye at betyr noe. Men det gjør definitivt Linux... Nå bruker linux (høyst sannsynlig gjør MS windows det samme) RTC, Real Time Clock, på maskinen din for å avgjøre hvor fort tiden går... Så å anta at maskinens klokke (som antageligvis også bruker RTC) går korrekt er nok heller tvilsomt.. Bare legg det skriptet som noen over posted og kjør chmod +x filnavn.. Legg det gjerne i /etc/cron.hourly i stedet så oppdateres klokken en gang i timen... Lenke til kommentar
staannoe Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Dette er et kjent problen i SuSE9. Det kan enkelt rettes på: http://portal.suse.com/sdb/en/2003/10/pohl...desktop_90.html Lenke til kommentar
pseudofilosofen Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Ok, Har lest artikkelen (og beklager min uvitenhet), skjønner ikke helt hvordan dette kan påvirke klokken ? Men skal likevel prøve denne løsningen også. Anders Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg har med stort hell fått klokken på rett spor ved først å sørge for at både hwclock og sysclock er det samme og det riktige. Deretter: rm -f /etc/adjtime så det griner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå