Gå til innhold

Ny "light" server.

Anbefalte innlegg

Hei,

skal sette opp en server på jobben. Den har følgende arbeidsoppgaver:

- Backup domain controller for Active Directory.

- Database server (MySQL, MS SQL)

- Terminal Server for Access klienter mot basen.

- Webservices mot databaser (mao. SOAP, IKKE webserver).

- Filserver.

Det skal ikke være en spesielt kraftig maskin, tilnærmet en "vanlig" PC og 1 CPU holder lenge. Skal ha 2 SATA disker for RAID-1 og kan godt bruke software RAID, men HW RAID kontroller kan være en fordel. Spørsmålet er hvilken plattform jeg skal velge, har en følelse av at Opteron/A64 vil være det beste for en slik databaseserver som det jo hovedsakelig blir. Pga. Terminal Server med økende antall brukere (ca. 10 pr idag) vil det jo være en fordel å kunne utvide til 2 CPU senere, men prisen er også avgjørende... den bør ligge mellom 10 til 15 tusen. Andre ting:

- 1 GB RAM

- Skjermkort spiller ingen rolle (selvsagt)

- 2 SATA disker f.eks. 160 GB (helst mest GB/kroner)

- 100 Mbit nettverk, trenger ikke GBit, men skader jo ikke.

Andre synspunkter mottas med takk.

MVH

Trygve Lorentzen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette hadde kanskje vært noe, noen som har noen anbefalinger i så måte? Er vel noen som kjører Dual Opteron her så vidt jeg har sett. Hvilke oppgaver er i så fall disse bra på i forhold til evt. dual xeon? Noen som har noen linker til tester med serveroppgaver på disse plattformene, gjerne opp mot "vanlige PC'er" (med vanlig mener jeg P4/AMD64). Tror nok kanskje budsjettet blir litt lite :ermm: , men greit å ha muligheten til å oppgradere ja.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har lest det fra før av så er det her tesy av AMD Opteron 248 i Dual. Hvis du har tenkt å bruk 10-15 tusen kroner så anbefaler ikke jegg Opteron, siden de er ganske dyre hvis du skal ha dual-oppsett. Den billigst dual-prossesoren 240 kjører på 1400mhz og koster 1800kr per CPU. Skal du oppover skalaen som har ca. 10% ytelsesøkning finner du 242 til ca 2800 kr per CPU. 244 kostet 4200kr og sånn fortsetter det. Xeon vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Har bestemt oss for A64 3200+ med to 160 GB Maxtor SATA disker og 1GB Corsair RAM med MSI hovedkort. Har hørt en del dårlig om MSI hk, men siden maskinen blir ferdig bygd og testet regner jeg med at det skal være stabilt og i orden.

Er litt spent på hvordan maskinen kommer til å fungere, rask nok blir den sikkert, men den bør jo være max stabil også, har hatt gode erfaringer med AMD i det siste så får håpe de ikke skuffer nå. Skal poste igjen her med erfaringer ang. ytelse i databaseapps og hvordan stabiliteteten er.

Litt off-topic:

Tidligere var det kun Intel som var aktuelt for de fleste kunder i bedriftsmarkedet, men merker at AMD begynner å få fotfeste så smått nå. Har hatt mange uttalelser som "Hadde en AMD en gang, bare driten, skal aldri ha noe sånt igjen". Var selv skeptisk til AMD tidligere, synd at folk har vanskelig for å innse at ting/folk/produkter faktisk kan forbedre seg :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...