Gå til innhold

Hvorfor Sier folk at linux er dritt når dem ikke veit hva li


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare se på pasivix (som postet litt tidligere)

Han går i klassen min, jeg kjenner han og jeg vet at han aldri har prøvd linux, alikevell kommer han til linux forumet for å provosere, mange av vennene mine bruker linux og mange windows, alle som utaler seg ved bruk av linux får klar beskjed om å utale seg om det de kan, ikke det de tror.

Jeg blir sinsykt provosert av det

 

Roar

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-19 14:20, shylock skrev:

Eg bruker linux selv men nesten alle vennene mine sier det er dritt dem sier get a life and get win xp er det noen som er enige at man må vite før man dømmer


 

Tja, jo?

 

Har selv tenkt aa sette meg inn i Linux til sommeren.

 

Men Linux er ikke alt her i denne verden. M$ eksisterer ogsaa, og paa samme maate som Intel, vil fortsette aa eksistere i det minste paa sitt rykte.

 

Naar det er sagt saa har Linux en lang Canossas-gang foer det er klart for massene. Men til sist vil nok GPL ( eller hvaf...-license-det-er seire ).

 

Lenge leve slowly-but-certainly-the-masses-move.

 

mvh

DrDrunk

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-19 14:28, DrDoogie skrev:

Tja, jo?


Har selv tenkt aa sette meg inn i Linux til sommeren.


Men Linux er ikke alt her i denne verden. M$ eksisterer ogsaa, og paa samme maate som Intel, vil fortsette aa eksistere i det minste paa sitt rykte.


Naar det er sagt saa har Linux en lang Canossas-gang foer det er klart for massene. Men til sist vil nok GPL ( eller hvaf...-license-det-er seire ).


Lenge leve slowly-but-certainly-the-masses-move.


mvh

DrDrunk


 

Mitt tastatur har tre knapper, æ, ø og å. Mangler du dem eller? :smile:

 

Ellers, er det noe jeg hater, så er det idioter som aldri har prøvd linux som uttaler seg om det.

Lenke til kommentar

Linux er rett og slett et konge OS,... Mer trenger det ikke snakkes om det,... Og vil ikke høre om mangelen på brukervennlighet osv... Da det opprinnelig IKKE var meningen at det skulle være det,... Linux har mange muligheter,.. Men det har også FreeBSD,... Men foretrekekr selv Linux som Primary OS,... - Smak & Behag etter eget behov er det som gjelder spør du meg,...

Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke Linux-bruker (ennå :wink: ), men må si meg enig med kritikken av folk som uttaler seg negativt om noe de ikke har prøvd/fått til å funke.

 

Har tidligere prøvd RedHat, først og fremst for å teste Linux. Må jo si at jeg fortsatt er veldig interessert i å benytte meg av Linux (i tillegg til win2k, som jeg forøvrig ikke har hatt problemer med). Selvom det kanskje anbefales å begynne med Mandrake, så har jeg hørt så mye positivt om Debian at jeg etterhvert kunne tenke meg å innstallere denne. Blei litt OT, men, men... :wink:

 

En ting som neppe får ikke-linuxbrukere til å bli spesielt imponerte er at en del (ikke mange på dette forumet) linuxbrukere kaller alle som benytter seg av m$-produkter for idioter. Det er etter min mening en litt flåsete bemerkning, og bygger nok oppunder enkeltes fordommer mot Linux og dens brukere, akkurat som "Linux suger"-bemerkninger bygger oppunder fordommer mot win-brukere.

 

hilsen

TucknDiplomatforanledningen :wink:

Lenke til kommentar

Litt mer fra denne kanten...

 

Ett vanlig argument, for begge "sider" faktisk, er brukervennlighet. En liten oppfording til de som fortsatt står på at sitt OS er det mest brukervennlige: Gi noen kriterier for definisjonen av "brukervennlighet"! En del er flinke til dette, mens andre tar det som en selvfølge at alle har samme definisjon.

 

Personlig vil jeg si at noe som ligger i et brukervennlig OS, er plug-n-play opplegg, at innstallasjon skjer smertefritt uten å måtte konfigurere masse filer o.l, samt en generell ut-av-boksen bruk av software.

Når det er sagt, så er det klart at det er mange fordeler ved å kunne ordne ting selv, som i lengden kanskje vil gjøre et program lettere å bruke (hotkeys, f.eks, uunværlig!). Men som sagt så er ut-av-boksen bruk et av mine kriterier for "brukervennlig", da mange personer ikke er kjent med tekst-konfig eller er interessert i noe annet enn å bruke et produkt slik det blir levert.

 

Om noen har andre synspunkter på "brukervennlighet", så post dem gjerne! (etter min mening er det ikke OT)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt linux ei stund (slack 8.0) og har lagt merke til at i de dype GNU miljøene som debian legger de ikke fokuseringen på windows og hvordan de skal bli bedre enn dem, men hvordan de kan bli bedre for sin egen del(hvis dere sjønner hva jeg mener). Jeg synes at alle som bruker linux bør tenke over dette. Det er ikke windows vi skal konkurere mot; vi skal bare lage et flott og fint os :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-19 18:25, Duronator skrev:

Jeg har brukt linux ei stund (slack 8.0) og har lagt merke til at i de dype GNU miljøene som debian legger de ikke fokuseringen på windows og hvordan de skal bli bedre enn dem, men hvordan de kan bli bedre for sin egen del(hvis dere sjønner hva jeg mener). Jeg synes at alle som bruker linux bør tenke over dette. Det er ikke windows vi skal konkurere mot; vi skal bare lage et flott og fint os :smile:



Tror det er mye riktig i dette. Fokusere på egne arbeidsoppgaver, så og si. Å si at man skal bli bedre enn windows, er vel omtrent som å si at windows for tiden ER bedre...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-19 18:28, TucknDar skrev:

Quote:


On 2002-03-19 18:25, Duronator skrev:

Jeg har brukt linux ei stund (slack 8.0) og har lagt merke til at i de dype GNU miljøene som debian legger de ikke fokuseringen på windows og hvordan de skal bli bedre enn dem, men hvordan de kan bli bedre for sin egen del(hvis dere sjønner hva jeg mener). Jeg synes at alle som bruker linux bør tenke over dette. Det er ikke windows vi skal konkurere mot; vi skal bare lage et flott og fint os :smile:



Tror det er mye riktig i dette. Fokusere på egne arbeidsoppgaver, så og si. Å si at man skal bli bedre enn windows, er vel omtrent som å si at windows for tiden ER bedre...

 

Mm.

Det er av slike grunner at jeg ikke liker KDE og QT, men heller GNOME og GTK.

GNOME er liksom et eget skrivebordsmiljø, mens KDE er så windows likt som mulig.

Når det gjelder Windows-like linux distroer, så er det det verste jeg vet. Og lindows får unødvendig mye oppmerksomhet virker det som.

Lenke til kommentar

Det første jeg Brukte var RedHat 6.X (husker ikke ver.) og likte det,... Men gikk senere over til samtlige Mandrake versjoner,... Men er nå ute av Barnehagen og er nå i RedHat miljøet igjen,.. Men har på veien prøvt endel distroer,.. Inkl. Slack 8 (bra OS forresten,...) Men føler at for øyeblikket at RedHat det som er for meg,...

 

!!!! Kjører i tillegg FreeBSD 4.5 som også er et bra OS !!!!

 

En god stund siden jeg ble kvitt Windows nå,.. det er rett og slett fordi jeg ikke trengte det lenger og at jeg likte UNIX miljøene så mye bedre....

 

WindowMaker er den eneste WindowManangeren jeg bruker når jeg er i X og roter,... :wink:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-19 18:43 ]

Lenke til kommentar

Nja, jeg tror nå egentlig heller grunnen til at KDE er mer populært idag, er pga QT er sånn multi-platform GUI opplegg.

Så en reklame forleden i LJ eller linux magazine: "QT, your unfair advantage in GUI programming", eller noe sånt.

Poenget er at det har en hel del innebygde funksjoner, og du kan skrive kode til KDE i linux, og recompile det i windows, og det skal fungere perfekt.

Ellers så er vel GNOME litt mer komplisert egentlig, alt er liksom samme pakken i KDE på en måte.

Dessuten, å compile gnome er et hel****.

Hvis noen har tenkt på det, er denne guiden absolutt til å anbefale:

http://www.karubik.de/gig/

 

Mine tidligere uttalelser om KDE var vel ikke så velformulerte at det gjør noe. Jeg har ingenting i mot det, det er bra, men jeg foretrekker GNOME :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Radiax på 2002-03-19 22:13 ]

Lenke til kommentar

Her blei det mye off topic.

 

Visste folket her at Linux faktisk ikke er ett operativsystem?

 

GNU derimot, som bruker Linux som kernel, er et operativsystem.

 

Og hva er dette med windows? Altså, de aller aller færreste som utvikler aktivt til GNU og Linux miljøet bryr seg stort om å være "bedre enn" eller "mer lik" windows. Kan jo minne folk om at Microsoft faktisk ikke var de som kom på ideen om "Windows" egentlig...

 

Jaja, enda mer off-topic fra min kant også :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Visste folket her at Linux faktisk ikke er ett operativsystem?


Ja noen av oss vet det.

Quote:


GNU derimot, som bruker Linux som kernel, er et operativsystem.


Nei! GNU er ikke et OS. GNU/Linux, eller GNU/HURD er OS. Ikke vær belærende når du tar feil. :smile: GNU står for Gnu's Not Unix, og er en organisasjon.

Quote:


Og hva er dette med windows? Altså, de aller aller færreste som utvikler aktivt til GNU og Linux miljøet bryr seg stort om å være "bedre enn" eller "mer lik" windows. Kan jo minne folk om at Microsoft faktisk ikke var de som kom på ideen om "Windows" egentlig...


Jaja, enda mer off-topic fra min kant også :razz:



 

Jaja, så lenge dette er en *nix diskusjon så går det greit.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-19 14:20, shylock skrev:

Eg bruker linux selv men nesten alle vennene mine sier det er dritt dem sier get a life and get win xp er det noen som er enige at man må vite før man dømmer


 

fear of the unknown?

Eller så er det jo mange som synes at det er kjipere å skrive kommandoer istedenfor bare å trykke på noen knapper...men husk nå at dette går begge veier... det er mange linux folk som snakker negativt om ting i windows som de heller ikke har peil på(windows er på mange måter like avangsert og har like mye instillinger som linux)

 

men hvorfor spør du ikke disse vennene dine om hva de synes er dårlig med linux? Svarer de ikke så er det jo klart, og hvis de kommer med dårlige argumenter er det jo bare å komme med bedre...

 

eller hva...?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-23 01:49, nesquik skrev:

Her blei det mye off topic.


Visste folket her at Linux faktisk ikke er ett operativsystem?



 

Hadde jeg sagt at jeg brukte GNU OS eller.no, så ville ca. 1% av alle som leste det jeg skrev visst hva jeg egentlig mente.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 00:42, Radiax skrev:

Quote:


On 2002-03-23 01:49, nesquik skrev:

Her blei det mye off topic.


Visste folket her at Linux faktisk ikke er ett operativsystem?



 

Hadde jeg sagt at jeg brukte GNU OS eller.no, så ville ca. 1% av alle som leste det jeg skrev visst hva jeg egentlig mente.

 

Jeg er en av de som faktisk vet at det ikke heter Linux, men kun kjernen heter dette. - men opprinnelig var det vel : FreaX ? - (som i Freak og X som i det grafiske grensesnittet)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 00:53, alaruz skrev:


Jeg er en av de som faktisk vet at det ikke heter Linux, men kun kjernen heter dette. - men opprinnelig var det vel : FreaX ? - (som i Freak og X som i det grafiske grensesnittet)


 

FreakX? Det tror jeg faktisk ikke jeg har hørt om før.

 

Hehe, en av de som er mest "nøye" på at det kalles GNU, og ikke linux, er Richard Stallman :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...