Gå til innhold

Innstallerte ny HD

salvi

Anbefalte innlegg

Jeg har fiklet litt med ny harddisk, og i den forbindelse postet mindre spørsmål histen og pisten. Nå tror jeg imidlertid jeg skal kjøre på med alle detaljer på ett sted i håp om at noen vet hva problemet er.

Var noe usikker på om problemet skyldtes os eller hd, men jeg heller mot hd - derfor poster jeg det her. "Roman" følger...

Jeg hadde fra før en snart tre år gammel hd på 20 GB og Me i maskinen. Det er en samsung-disk som fulgte med en pc jeg kjøpte ferdig fra el-kjøp.

Jeg anskaffet meg en seagate barracuda på 80 GB og innstallerte denne som master, den gamle som slave. Koblet i første omgang bare til den nye.

Jeg innstallerte Xp, før selve innstallasjonen delte jeg disken i tre partisjoner, formaterte til NTFS. Etterpå formaterte jeg en partisjon til med NTFS, den siste ventet jeg med, da jeg ble usikker på om jeg egentlig burde valgt FAT32.

Alt så i utgangspunktet ut til å fungere greit. Jeg syntes imidlertid det gikk litt tregt. Etterhvert oppdaget jeg også at harddisken laget en kort skrapelyd ved visse handlinger som f.eks på- og avlogging av brukere. Jeg vet lite om hva slags lyder man bør forvente av en hd, vet bare at den gamle stort sett holdt kjeft.

Den største forskjellen merket jeg imidlertid på internett. Noen få nettsider lastet med tilnærmet vanlig hastighet, men de fleste brukte usannsynlig lang tid. Det var mye tregere enn når jeg får nedsatt hastighet av telenor for overskredet nedlasting..

Jeg prøvde å koble til den gamle harddisken, som jeg enda ikke hadde gjort noe med, og bootet maskinen fra denne. Gikk på nett, og alt funket som smør.

Og da sitter jeg her med sår tunge etter et fyldig utvalg av "pene" ord, og lurer på hva pokker jeg gjør nå.. :cry:

---

Slenger inn tilleggsinfo:

Jeg har nå kjørt en disksjekk fra seagate som viste ingen problemer. Dermed var denne tråden kanskje i feil forum? Flytt gjerne den som vet en bedre plass. ;)

Jeg har også kjørt en diskfragmentering, uten at situasjonen bedret seg. Jeg vurderer nå å reinnstallere Xp i håp om at det skal gjøre susen, men hadde håpet å slippe. :ermm:

Endret av salvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha snakket med en medstudent slenger jeg bare inn et tilleggsspørsmål:

Vedkommede snakket om å sette hastigheten til harddisken i bios. Jeg har ikke gjort noe slikt. Kan dette være årsaken? Hvis så er tilfelle, hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar
Sjekk i Bios at ikke disken står i PIO mode men UDMA=Ultra Direct Memory Access.

ATA-5=UDMA/66=Ultra-DMA/66

ATA-6=UDMA/100=Ultra-DMA/100

Ok. Skal prøve det når jeg kommer hjem.. Bare en ting: Når jeg går inn i bios, hvor går jeg så inn for å finne akkurat dette? (Eller det er kanskje forskjellig fra maskin til maskin?)

Lenke til kommentar

Jeg har nå sjekket bios, men det var ikke helt lett å finne fram. Jeg fant ingen steder der UDMA var nevnt. I instruksjonene jeg fant på nett for harddisken ble også LBA nevnt, denne sto på auto.

Slenger med en bildelink, skulle det vært her omkring?

BIOS

Endret av salvi
Lenke til kommentar

Er vel sikkert en slags måte å hindre folk i å stjele båndbredde eller noe... Sånn at man ikke kan legge opp 100 bilder der og linke direkte fra sida si osv. Men bildet kommer jo på andre forsøk, så jeg veit ikke...

Edit: Blir vel litt off-topic det her :roll:

Endret av NMI on XTC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...