Gå til innhold

Hva er i veien med det nye HK mitt?

FireNacho

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt ny pc men jeg får den ikke til å starte, det vil si at den den starter men slår seg av etter 1 sek. Powersupplyet virker fint, jeg har testa det ved å kortslutte grønn+svart ledning og den starta. Jeg prøvde også å kortslutta disse mens den stod nede i hovedkortet men det hadde akkurat den samme effekten som å trykke på start knappen (dvs den slo seg på og av igjen med en gang. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hvorfor nekter HKet å starte ?

Specs:

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz

Asus A7V8X-X Hovedkort Socket A DDR LAN

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB Dual Pack

Endret av FireNacho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg har tenkt tanken at det kanskje kunne ha vært kortslutning, men jeg hadde forventa ett smell eller noe da :D

Jeg tenkte å prøve å ta hele HKet ut av kabinettet for å teste som en siste løsning så jeg tenker jeg gjør det litt senere i dag.

CPUen står ordentlig i ja skrudde den opp i går for å sjekke. Den skal jo starte selv om skjermkort, nettvkers kort ikke står ordentlig i men jeg er ganske sikker på at de er montert riktig

Lenke til kommentar

Det blir å prøve det Morpheus sa.

Når maskinen slår seg av etter så kort tid er det HK, CPU eller RAM som er galt.(i 90prosent av tilfellene da...)

Demonter PC`en igjen, bit for bit, ALT må ut.

Så sjekker du at avstandspinnene sitter i de hullene de skal, verken mer eller mindre.

Sett i CPU og RAM m.m.

Ikke monter mer enn akkurat nødvendig for at maskinen skal gå inn i bios(ikke noe casemod-tjafs altså :) )

Se at det ikke er noe verken på fremsiden eller baksiden som kan kortslutte noe.

(det blir ikke blårøyk og lynnedslag av 3,3V, så se godt etter)

Sjekk alle jumpere, spesielt den som styrer frekvensen på CPU.

Hvis maskinen forsatt ikke vil starte tror jeg du har ASUS-fanden på nakken.

Det går ut på at HK ikke støtter visse typer vifter, tro det eller ei...

Har hatt samme feil på en av "mine" maskiner, og da var løsningen og bytte fra 80mm papst, til 92mm papst. Da startet maskinen som en drøm.

Alternativt kan du forsøke å ikke plugge i noen vifter til HK, men heller via viftestyring eller direkte til PSU.

Så, da var jeg tom for ideer :wow:

Lenke til kommentar

Har du satt kablene til hdd led, og power led, i rett vei, og på rett plass ?

Mitt MSI kt600-Delta hovedkort nekta å boote med dette feil vei.

Ellers, Huska eventuell 4 pins strøm til hovedkortet ?

Det blir ikke nødvendighvis smell hvis du kortslutter hovedkortet.

Det kan bare la være å funke.

Du kan se at kondensatorene er ok, de skal se slike ut :

capacitor.jpg

Altså helt flate på toppen, nesten så de går nedover.

hvis det er en "kul" på noen av kondensatorene, slik som på disse :

BE6II%20bad%20caps1.jpg

Er hovedkortet deffekt, og kan returneres til forhandler.

Prøv å ta ut alt untatt skjærmkort, og minne, samt cpu.

Så kobler du til mus/skjærm/tastatur.

Og seff starter pc'n.

ver sikker på at hdd/power led er satt rett vei, og på rett plass.

Trekk ut alle IDE kablene.

Lenke til kommentar

Nei SERIØST, vil ikke HK funke pga feil vifter ???!!!!!!!!!!!

Bruker en EKL papst 60mm vifte som CPU vifte fordi den er stillegående, så jeg har en bra blokk til å kjøle med for å gjøre opp med at jeg har shitty CPU vifte. Bleh da får jeg teste noen andre kjølere da....

Btw, ingen kondensatore er ødelagte ikke noen svi merker eller noen ting i det hele tatt av synlige merker på HK

Lenke til kommentar

Joda, det høres utrolig ut, men om det gjelder akkurat ditt kort er jeg usikker på.

Det er dette deluxe-kortet, som "alle" har. Det er noe med hvor mye ampere(?) viften drar, husker ikke tallene, men mange helt vanlige vifter faller utenfor spesifikasjonene Asus krever. Antakelig p.g.a. denne Q-fan funksjonen. Står en hel del på forumet om dette. Noen løste problemet med å ikke koble viften på HK, andre, meg selv inkludert, byttet til en annen vifte, flashing av BIOS har også vært nevnt.

Men bare så det er sagt, fantastisk kort når det først fungerer! (NESTEN like bra som Epox`en min... :laugh: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...