Gå til innhold

Formatering av c:

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å få formatert harddisken. Jeg har delt den opp i to partisjoner, C: og D:. D: går greit å formatere, mens c: som inneholder 3 OP'er (2000, xp og xp) (Ikke spør hvorfor jeg har så mange operativsystemer). Men når jeg prøver å formatere c: får jeg "klarer ikke å skrive til disk". Jeg har til og med prøvd å legge inn win98 å bruke dos og fdisk derfra, men får samme feilmelding. Hvordan skal jeg kunne formatere uten feilmeldingen? Jeg har skjekka bios, og har ikke noe skrivebeskytting mot DISK. (tror jeg) Jeg har SIS bios.

Trenger sårt hjelp og fort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Du kan ikke formatere primærpartisjonen dersom du booter systemet på denne, det er vel det du har prøvd.

Er du sikker på dette? Jeg har gjort dette her. Gått inn på d: og prøvd å slette c: , men det funker ikke!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 13:38, CaSh skrev:

Quote:

Du kan ikke formatere primærpartisjonen dersom du booter systemet på denne, det er vel det du har prøvd.

Er du sikker på dette? Jeg har gjort dette her. Gått inn på d: og prøvd å slette c: , men det funker ikke!!

Det er jo det jeg sier, det funker ikke slik du har prøvd! :grin:

Du må boote på diskett, eller CD. IKKE på harddisken.

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg sier, det funker ikke slik du har prøvd! :grin:

Du må boote på diskett, eller CD. IKKE på harddisken.

Tror du jeg er helt brødhodet ?? Jeg har gjort dette. Det funker heller ikke!!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 13:52, CaSh skrev:

Tror du jeg er helt brødhodet ?? Jeg har gjort dette. Det funker heller ikke!!!

Klarer ikke dy meg:

I følge innlegg nummer 5, sier du jo at du har startet på primærpartisjonen, gått til d: og forsøkt å formatere c: disken uten hell!

Jeg vil derfor helst ikke svare på spørsmålet over :grin:

Lenke til kommentar

Altså:

Du har prøvd å startet maskina di med en oppstartsdisk i floppystasjonen, og du har prøvd format kommandoen. Feilmelding kommer opp.

Har opplevd det samme. Men jeg fikk til en quick format (sletter filene på C) Du skriver Format c:/q

Årsaken til at det ikke går ann å formatere ordentlig skulle også jeg gjerne hatt svar på. Jeg fikk problemet etter at jeg hadde benyttet Partition Magic 7.0 for å endre størrelsen på 2 partisjoner.

Etter dette får jeg ikke formatert selv om jeg benytter oppstart fra disketten. (win98 / winMe oppstartsdisk)

Hvis du har prøvd hurtigformateringen og ikke fått respons på den, ja da vet jeg jaggu ikke hva du skal gjøre. Mulig du kunne prøvd å slette begge partisjoner, og bygge dem opp på nytt via f-disk, for deretter å formatere.

Lenke til kommentar

Quote:

Har opplevd det samme. Men jeg fikk til en quick format (sletter filene på C) Du skriver Format c:/q

Jeg prøvde å sette inn oppstartsdiskett og fra dos skrev jeg format c: /q og feilmeldingen er: Kunne ikke skrive til c:

Jeg skrev dir c: og fant ut at det egentlig ikke var c: Det var masse format, fdisk og andre filer fra oppstartsdisketten. Den fant ingen av partisjonene mine fordi jeg hadde NTFS. Så problemet er fortsatt der.

Lenke til kommentar

Ahaa, du kjører NTFS. Da er det ikke rart du sliter :smile:

Dersom du allikevel skal slette alt på hele disken, er det bare å fyre igang fdisk, fjerne alle parisjoner (NTFS er registrert som non-dos dersom jeg ikke husker feil). Og opprette ønskede partisjoner på nytt.

Fdisk (eller hva du ønsker å bruke) må startes fra disket som nevnt tidligere.

Byggeren

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-03-19 14:32 ]

Lenke til kommentar

NTFS filsystem!

Tja, dette er vel litt annerledes bygd opp en de dos basserte fat32 systemene. Mulig dette er grunnen til at du ikke kan formatere via oppstartsdisken din, hvis den er laget utfra win9x.

Formatere en disk som er bygd på NTFS filsystem blir spørsmålet.

Dette vet jeg lite om. Hva med "Xeon" sitt forslag?

Lenke til kommentar

Og om en booter fra W98-bootdisk vil denne opprette RamDrive på C: og flytte C: og D: stasj. ett hakk bakover (D: og E:) RamDrive (el.no sånt) er en virtuell stasjon der verktøyer som ikke har plass på A: pakkes ut, og kan verken formateres. Du fikk formatert D: ? Dette kan da være fysisk C: Sjekk dir E:

BTW: Dos finner den ikke om det er NTFS. Legg et prog. som heter smartdrv.exe på bootdisketten om du skal reinst. XP

[ Denne Melding var redigert av: RulleRimfrost på 2002-03-19 16:32 ]

Lenke til kommentar

Synd du fikk svaret så tidlig, ellers kunne du gjort slik som jeg pleier å gjøre:

Ta fram slegga, gi'n rundt 30 slag, plukk opp alle de løse skruene som blir liggende rundt omkring på gulvet og hell dem oppi et av de oppståtte hullene på disken og sleng den inn i kabinettet!!

Funker hver ***** gang!!..... altså på aggrisjonen.

Av en eller annen grunn så ville ikke maskinen min starte igjen, kanskje jeg glemte en skrue?... HJELP!!

Håper du fikk svar på det du lurte på.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-21 09:35, Caddy skrev:

Folk sier at det ikke går ann å formatere c: fra c: ... Senest i GÅR formaterte jeg en c: disk fra den samme c: disken... Kan noen forklare dette??

Bootet du med diskett? Isåfall er det ingen sak.

Bootet du ifra harddisken? Ligger OS på c: ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...