Gå til innhold

Test av NEC 1760NX....oppfordret av Øyvind Dahle

stoolman

Anbefalte innlegg

Ble oppfordret av Øyvind Dahle til å gjøre en egen test av denne skjermen da jeg kjøpte den på hans personlige anbefaling!!

Hvordan testen er utført:

Det er etter min mening ingen vits i å teste noe uten å ha et relevant sammenligningsgrunnlag... Sammenligningsgrunnlaget i denne testen er derfor Hitachi CML174SXWB, som er en skjerm i samme klasse med 16ms responstid, og en NEC FE991SB super diamondtron CRT skjerm som blir brukt som det ideelle mål.. Altså 6 på en skala fra 1 til 6.( på alle tester utenom brukerkomfort) Testkriteriene er lagt opp etter min egen subjektive oppfatning av hva jeg mener er viktige elementer..

Disse er:

filmytelse og kvalitet

Bildekvalitet

Spillytelse

Brukerkomfort

Bundle

Design

Pris

Her er en link til de aktuelle skjermene

NEC 1760NX: My Webpage

Hitachi CML174SXWB: My Webpage

NEC FE991SB: My Webpage

Jeg vil påpeke at det i denne testen er min egen subjektive opplevelse av de forskjellige parameterne som ligger til grunn..Unntaket er døde pixler som blir testet med Monitor Test fra passmark..

Videre vil jeg opplyse om at testene er gjort på en A64 maskin med et R9800XT skjermkort og at det er brukt DVI tilkobling på begge LCD skjermene

OK, la oss sette igang..

Førsteinntrykk/bundle/design

NEC 1760NX

Nydelig skjerm i grått og hvitt med bare 2cm ytterramme.. Power on og menystyringsknappene er pent gjemt nede i høyre hjørne. Meget stilfull skjerm! Denne trengs definitivt ikke å gjemmes bort på gutterommet! Legger fort merke til at det ikke er med noen DVI kabel, noe som ikke er overraskende men like fullt litt skuffende.. Det er vedlagt fyldig dokumentasjon i tillegg til programmet NaviSet som tillater brukerne å justere skjermen fra tastaturet.. Strømkabel og D-sub tilkobling er også med. Etter å ha kjørt monitor test ble det klar at det var ingen døde pixler på skjermen.

Hitachi CML174SXWB

Sort skjerm med i og for seg stilfullt design... Her er ytterrammen en god del bredere enn på NEC'en.. Knappene er plassert rett under skjermflaten og fungerer helt greit, dog noe mangelfulle instillingsmuligheter..

Heller ikke på denne skjermen var det døde pixler. Budlen på denne skjermen var meget bra! Det føgler med både D-Sub og DVi kablel.. Det er vedlagt fyldig dokumentasjon. Design trekker noe ned her i forhold til NEC, og er vurdert viktigere enn at Hitachi har DVI kabel i bundle..

Karakter NEC: 5

Karakter Hita.: 4

Spillytelse

Til denne testen benyttet jeg 4 spill i tre kategorier. FPS, Strategi, og sportsspill.

Titlene er som følger:

Jedi Academy (Star Wars)

Unreal 2

Age of Mythology

Ski Jump 2004 (kult spill i disse skiflygningstider...)

NEC

Jeg kan bare begynne med å si at skjermen hadde overhodet ingen problemer med hverken AoM eller Ski jump 2004.. Billedkvaliteten oppleves som meget god og selv små detaljer kommer tydelig frem, heller ingen tegn til kornete bilde.. selvfølgelig ingen etterslep heller...

I fps spillene var det heller ingen tegn til etterslep, samt at bildekvaliteten var meget bra.. Selv på mørke brett var kvaliteten bra og detaljene kom tydelig frem..

Ingen synlige tegn til etterslep..

Hitachi

I likhet med NEC har heller ikke Hitachi skjermen noe problemer med hverken Stategi eller sportsspill.. Det må allikevel fremheves at bildekvaliteten i disse spillene er beydelig bedre på NEC. Detaljer kommer ikke helt til sin rett og bildet oppleves som noe mer kornete enn på NEC... ingen tegn til etterslep.

I FPS spillene kan det ikke spores noe etterslep eller feil på noen måte.. Men også her er bildekvaliteten merkbart dårligere enn på NEC..

Karakter NEC 5

Karakter Hita. 3,5

Filmytelse og kvalitet

Til dette formålet brukte jeg DVD filmen Ringenes Herre: To tårn (ext. version)

NEC:

Skjermen fungerte meget bra til filmavspilling! Lysforhold og fargegjengivelse er meget bra. Dog noe kornete i forhold til det ideelle mål (NECFE991sb).

Hitachi:

Denne skjermen vil jeg ikke anbefale til filmavspilling! Bildet var meget kornete samt at skjermen hadde store problemer med å gjengi farger på en tilfredsstillende måte.. Særlige problemer i mørke scener..

Karakter NEC 4

Karakter Hita. 2

Bildekvalitet

NEC:

Bildekvaliteten på denne skjermen er høys godkjent. Skjermen er meget lyssterk, og gjengivelsen i skjermen er meget bra. Hvitt er hvitt og sort er sort. Farger generelt er godt gjengitt og skrivebordsbilder oppleves som meget skarpe og fine..

Skjermen fungerer også tilfrestillende til bildebehandling, selv om det er et stykke igjen til idealen her.. Ved fotoredigering i Photoshop er det meste greit, men pinlig nøyaktige justeringer av bilder oppleves som litt "tricky".. Allikevel godkjent..

Vil også nevne at når skjermen har screensaver på (sort WinXP) er det ingen tydelige tegn til at lyset slår igjennom i kantene.. relativt gjevnt..

Hitachi:

Bildekvaliteten på denne skjermen er ingenting å skrive hjem om. Det første som møter meg etter installasjon av WinXP er at skrivebordsbildet er meget uskarpt.. Veldig uskarpt faktisk.. Hvitt er hvitt, men sort er grått.. Lysstryken er godkjent, men ikke mer. Med screensaver på er det tydelig mye mer lys rundt kantene som også er merkbart i spill og filmavspilling. Bilderedigering på denne skjermen er en utfordring av de store.. Vil nesten si ..... tortur.. Egner seg ikke til dette i det hele tatt.

Karakter NEC 4

Karakter Hita 2,5

Brukerkomfort

NEC: Denne skjermen er TCO99.

Skjermen er behagelig å jobbe foran og jeg må sitte leeeeeeenge før jeg blir sliten i øynene. Dette kan nok ha noe med strålig og andre ting som jeg ikke vet så mye om å gjøre..

Det er mulig å justere skjermen både i høyden og tilt, samt rotasjon. Menyene er enkle og intuitive, og det var en smal sak å fininstille skjermen etter min smak. default instilligene var faktisk ganske ok de også..

Meget fornøyd i denne sammenheng.

Hitachi: Denne skjermen er TCO99

Denne skjermen er heller ikke så verst å jobbe foran, men ble merkbart fortere sliten i øynene en hva tilfellet er med NEC.

De eneste fysiske justeringsmullighetene på denne skjermen er tilt og rotasjon. Det er ikke mulig å stille denne opp i høyden. Menyene er forsåvidt greie, men det mangler etter min oppfatning endel muligheter. Noe tynt på denne fronten.

Karakter NEC 6

Karakter Hita 3,5

Pris

NEC: 5149 (prisguiden)

Sammenlignet med endel andre skjermer er dette ingen billig skjerm. Det er allikevel viktig å få med i denne sammenheng at det er kvalitet man betaler for. De billiigste skjermene (lcd) i denne størrelse ligger på ca 4000, mens de dyreste kryper opp mot 6000. NEC skjermen plasserer seg således i midtsjiktet hva pris angår, noe som i mine øyne kan rettferdiggjøres og vel så det!

Skjermens kvalitet er upåklagelig og den greier seg meget godt i alle sammenhenger, noe som IKKE er en selvfølge for en LCD skjerm, spesielt ikke når den blir satt opp mot et spenstig ideal.

Hitachi: 4595 (prisguiden)

Denne skjermen ligger i det lavere middelsjikt hva pris angår. Skjermens noe manglende egenskaper på enkelte områder tilsier i bunn og grunn en lavere pris. Den er god til spill, men det er vel også det eneste.

Skjermen har endel "issues", og prisen er i mine øyne noe stiv, speisielt med tanke på at men for noen hundrelapper ekstra får en skjerm som er bedre på det meste. Skal man bruke rundt 4000-5000 kr på en skjerm, burde man forvente en viss grad av kvalitet og ytelse i de fleste ledd. Det leverer ikke Hitachi skjermen.

Karakter NEC 5

Karakter Hita 3

Konklusjon

Nec 1760NX leverer varene, mens Hitachi CML174SXWB ikke lever opp til omtalen som bla. tomshardware ga den for et år tilbake. Det må tas med i beregningen her at Hitachi skjermen var den første som kom med 16ms responstid, og at denne skjermen nå har vært på markedet i godt over et år, mens NEC skjermen er av nyere dato. Hitachi skjermen egner seg godt til spill, det er bare synd at det stopper der. Pluss gis for bundle. Stiv pris i forhold til spesifikasjoner og ytelse overall.

Denne skjermen representerer et for snevert bruksområde for min smak. Det er tross alt snakk om en investering på nesten 5000 kroner, og da burde skjermen holde en viss kvalitet på de fleste områder.. Det gjør denne skjermen ikke.

Nec skjermen leverer, som tidligere nevnt, varene. Skjermen er en fryd å jobbe med, farger og brukerkomfort er meget bra, samt at ytelsen i spill er upåklagelig. Det er fortsatt noe å hente i forhold til bildebehandling, men resultatet er absolutt godkjent. Skjermen er enkel å stille inn, samt at den egner seg til flere bruksområder. TCO99 godkjenning er et pluss, selv om jeg skulle likt å sett en TC0 03. Prismessig ligger skjermen godt an hvis man tar kvalitet og ytelse med i regnestykket.

Dette er en god skjerm som dekke de fleste behov fra spill til filmavspilling til fotoredigering (til en viss grad). Skjermen er behagelig i bruk og gir valuta for pengene.

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på denne testen..

Jeg er ikke på noen måte perfekt så feil kan selvfølgelig ha forekommet.. Setter pris på om jeg blir gjort oppmerksom på disse hvis det skulle være noen.

Håper at denne teste kan bidra med noe.

Endret av stoolman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte¨å ta med pris på NEC FE991SB, som forøvrig er noe at det ypperste innen crt skermer Prisen på denne er 3848, som er rimelligste pris i prisguiden

Denne skjermen er meeeeget god og kan anbefales på det varmeste hvis du er på utkikk etter en CRT skjerm..

Endret av stoolman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...