Gå til innhold

Førstegangs overklokker!

Anbefalte innlegg

Dette er første gang jeg overklokker en pentium maskin, så trenger nok litt etter oc hjelp :)

- vet ikke om temperaturene mine er gode nok eller ikke. Idle= når jeg surfer på nettet og chatter. og full load er mens jeg kjører 3DMark03 eller spiller BigMotherTruckers (for eksempel)

- hvordan kan jeg teste stabilitet´n på maskina? (har installert Prime95 men den for ikke å kontakte serveren eller hva det skulle være det første den gjør)

- Hvordan overklokker jeg minnen min? finner ikke det på Bios´n.

- Hva med hovedkortet? skal jeg overklokke den? trur dere den kjøleren er go nok (har ikke vifta enda men...)

Har en liten problem med kjølingen til grafikk kortet da, den blir varmere i kjøleribba under enn den som er oppå, og det står i manualen at begge skulle være like varme! og at en måte å fikse det, er å reinstallere den med litt mere kjølepasta i VPU´n (og det har jeg også gjort uten hell)

PS: jeg bruker Arctic Silver 5 på Cpu og VPU

og rom temp. er 23C

Endret av Beni25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må beynne med og øke FSB.... Det klokker CPUen og HK og noen ganger rammen og... :yes:

men hvor mye kan cpu´n tåle? og... grader?

I Bios´n, temperaturen til CPU´n er 47C da.

De andre temperaturer er fra Asus Probe v.2.21.07 (fulgt med hk)

Endret av Beni25
Lenke til kommentar
Du må beynne med og øke FSB.... Det klokker CPUen og HK og noen ganger rammen og... :yes:

men hvor mye kan cpu´n tåle? og... grader?

I Bios´n, temperaturen til CPU´n er 47C da.

De andre temperaturer er fra Asus Probe v.2.21.07 (fulgt med hk)

Temperaturene skal helst ikke overstige 60 grader full load.. En cpu tåler mellom 80-90grader før den tar kvelden.

Still fsb oppover med f.eks 10-20 om gangen helt til pcen blir ustabil eller ikke skrur seg på. Når Pcen har blitt ustabil stiller du ned fsb med 5 om gangen helt til den blir stabil.

Kjør Prime95-->Maximum heat.. og sjekk hva tempen blir etter 10 min. (Post gjerne tempen)

Bruk speedfan (genialt prog som du kan stille på viftehastighetene o.l), hardware monitor osv til og sjekke tempen..

Lykke til :)

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

Etter 10 min test i prime95 (maximum heat) så blir det dette:

10mintest.jpg

Chassis Fan er egentlig viften jeg har i grafikk-kortet. og Power Fan har jeg ikke måler for den (vet ikke hvordan jeg kan lese den).

53 grader er vel greit trur jeg da! :)

Lenke til kommentar

Du finner nok ikke max temp etter bare fattige 10 min... Prøv 2 timer så blir lufta i kabinettet oppvarmet, og DA blir målinga mer reell.

Kopier Prime95 mappa til ett annet sted på disken slik at du kan ha 2 stk. Prime95 oppe samtidig. Sett den ene til "Small FFTs" og den andre "In-place large FFTs". Skal love deg at tempen blir mye høyere enn 53 grader ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...