Gå til innhold

Fedora på ny maskin

Anbefalte innlegg

En ny maskin er på vei, og jeg ønsker å gå etter samme prinsippet på den nye maskinen som den nåværende: dualboot med XP og Linux.

Jeg har til nå bare hatt Mandrake, men begynner å sikle litt etter Fedora. Det har et flott standardutseende, det virker som om det er flere programmer for det enn Mandrake, og det ser veldig brukervennlig ut for en nybegynner som meg.

En av tingene jeg har slitt litt med i perioden med XP og Mandrake er å finne Mandrake-filene i XP. Et annet problem - som forsåvidt virker helt uløselig - er at jeg ikke finner noen måte å endre XP-filer i Linux (og omvendt).

Noen som har løsninger på disse problemene, og vet hvor jeg finner Linux-filene i Windows?

Jeg kunne forresten tenke meg (for eget bruk) å endre språkfilene i Linux. Er det lett å gjøre? I så fall: hvordan gjør man dette i Mandrake og Fedora?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det beste er å lage en fat-partisjon som du deler mellom windows og linux (altså du har data som skal deles mellom OSene der) hvis du absolutt må ha windows

Høres ut som det mest oppnåelige for en som meg...

Kjenner en som kan dette med å opprette partisjoner. Han opprettet en, men Windows tok umiddelbart kontroll over den. Kan være noe med at et annet system enn FAT. Jeg vet ikke helt.

Er det forresten mulig å endre menyen som kommer opp ved dualboot? Får opp et valg som sler slik ut:

linux

failsafe

windows

floppy

Ville gjerne endret den til dette:

Windows XP

Linux Fedora

Diskett

Failsafe

Er dette mulig? I så fall; hvor?

Lenke til kommentar

Fedora bruker GRUB som bootloader, så under /boot/grub/ mener jeg å huske at du finner en conf fil hvor du kan redigere rekkefølgen ved boot.

Jeg bruker Mandrake og XP i dualboot og Fedora på en annen boks. Kan ikke si at jeg syntes det fulgte med flere apps i Fedora enn Mandrake, heller motsatt... men det er lettere å finne rpm's o.l. til Fedora synes jeg, og YUM er jo ganske genialt. Skjønt RPMDrake er ikke dumt det heller når du har satt opp noen FTP-servere.

På den maskinen jeg har dualboot har jeg ingen problemer med å dele en FAT-disk mellom Mandrake og XP. Jeg har mappet opp som /mnt/FAT i Mandrake og det fungerer utmerket.

Både Fedora og Mandrake kan bruke Norsk som språk, i Fedora endrer du dette i påloggingsvindu, i Mandrake endrer du det i LocaleDrake tror jeg det heter... under "Configuration" et sted i menyen.

Lenke til kommentar
# fdisk -l

for å finne ut hvilke partisjoner/harddisker som eksisterer på maskinen din

men generelt sett:

# mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/point

Ikke noe mer tull med chmod eller noe da?

Og sim: jeg kan godt mounte den vær gang fordi den er extern og er ikke altid hos meg ;)

Lenke til kommentar
Og sim: jeg kan godt mounte den vær gang fordi den er extern og er ikke altid hos meg ;)

Stress.

Hmm, for å få tilgang for alle kan du legge til umask=000. Tror jeg (?).

Stress og stress, det er jo bare èn gang om dagen da :roll:

Fedora har vel ikke noe problem med å finne den externe disken vel? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Mer som norsk engelsk, selve erroren står på norsk men en mer omfattende error kommer nedenfor på engelsk

Jo, men sånn er det på alle distroer, noen applikasjoner er heller ikke oversatt til norsk. Sånn er det uansett hvilken distro du velger.

... men på mange måter er det lurt å få feilmeldingene på engelsk. Lettere å søke etter feilen på nettet/spørre i forums etc.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ville finne språkfilene var egentlig fordi jeg vil rette de mest elementære skrivefeilene (hvis det er like mye skrivefeil i Fedora som i Mandrake). Det er ikke bare jeg som skal bruke maskinen, og da synes jeg det er greit at alt er rett skrevet.

Dette med fildelingen ble litt avansert for meg. Skal jeg - for å forenkle det hele litt - bare lage en fat32-partisjon som både Windows og Linux har tilgang til? Har erfart meg at nye partisjoner kommer i /mnt-mappa, og alt i denne mappa har Windows rettighetene på. Hva skal jeg gjøre da?

Lenke til kommentar
Dette med fildelingen ble litt avansert for meg. Skal jeg - for å forenkle det hele litt - bare lage en fat32-partisjon som både Windows og Linux har tilgang til? Har erfart meg at nye partisjoner kommer i /mnt-mappa, og alt i denne mappa har Windows rettighetene på. Hva skal jeg gjøre da?

# fdisk -l

men generelt sett:

Først må du finne ut hva den fat-partisjonen heter(f.eks hda3)

Når du vet det tar du:

mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/hda3 ?

Rett meg om jeg tar feil....

Lenke til kommentar

Når du vet det tar du:

Jeg er litt lost på quotinga nå, men... Eksterne saker popper opp som scsi aka. /dev/sdXY

/dev/hdXY hvis du har intern harddisk

Lenke til kommentar

# fdisk -l

men generelt sett:

Når du vet det tar du:

Dette er for å endre filsystemet på en eksisterende partisjon?

Sjedde forresten ingenting med "# fdisk -l" eller "fdisk -l".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...