ruskin Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Hallo! Jeg har fått en eldre laptop, og problemet er at overgangen mellom harddisk og hovedkort mangler. Denne ser ut til å være umulig å få tak i (44pins til 40 pins centronics kontakt), men cd-spiller er koblet til hovedkort via normal 44 pins plugg. Så her er spørsmålet: Er det mulig å koble sammen harddisk og cd-spiller med 44 pins plugger, på samme måte som man gjør i stasjonær pc med 40 pins ide-kabel, og deretter sette master/slave instillinger? En ting til: er det mulig å kjøre kun med pcmcia disk på en laptop? og vil jeg i så fall klare å boote fra en slik disk? Endret 22. februar 2004 av ruskin Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Du bør kunne kjøre fra pcmcia disk, men da må bios støtte dette, noe som jeg tviler på at en eldre maskin gjør. Sjekk i bios om du kan velge bootdisk til pcmcia. Lenke til kommentar
ruskin Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 Takk for responsen. Har sjekket i bios. Eneste valg som finnes er floppy og harddisk...så spørs det om harddisk betyr pcmcia eller bare ide-tilkoblet disk. Når jeg velger harddisk får jeg opp valg om å søke etter enheter, spørsmålet er da om bios vil finne en pcmcia disk. Jeg har vel kanskje en mistanke om at pcmcia disk trenger windows for å fungere. Og siden jeg i utgangspunktet sitter med en 2,5" som jeg ikke klarer å koble til har jeg et problem..Og så er det litt dyrt å kjøpe en pcmcia disk hvis det ikke lykkes. Håper på flere svar...spesielt om parallellkobling på cd-romens ide-kontakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå