Gå til innhold

To harddisker


salvi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs jo på temperaturen i resten av kabinettet. Og hva slags disker det er. Men skal vel ikke være noe problem om du har god luftflyt i kabinettet, f.eks en vifte på innblåsning foran og utsug bak. Men om du har mulighet kan du jo ta de litt fra hverandre. Eller kanskje en floppy i mellom de to

Lenke til kommentar

Det du beskriver her bør du unngå. Diskene blir sannsynligvis overopphetet med slik montering og vil få redusert levetid. I verste fall vil de slutte å fungere så lenge temperaturen er for høy. Dette gjelder spesielt moderne disker med 7200 rpm og høyere.

 

Det du bør gjøre hvis kabinettet ikke har mulighet for å kjøle diskene aktivt, er å sette de slik at du får mest mulig mellomrom mellom dem. Uansett kan du måle driftstempen etter et par timer med f.eks Sisoft Sandra under ATA/Atapi info. SMART må være enablet i bios. Mange WD-disker har makstemp på 55 grader, men det bør ringe ei klokke lenge før dette. Disken lever bedre og lengre jo kjølingere den har det.

Lenke til kommentar

Jeg fikk litt mer mellomrom med å la diskene bytte plass, da den ene var tykkere. Den er nå øverst.

 

Problemet som melder seg nå er IDE-kabelen. Det er nå den nederste disken som er master, men det lar seg ikke gjøre å få plugget denne ytterst på kabelen, og slaven innerst. Nå leste jeg nettopp i harddiskens manual på nett at dersom man hadde en kabel med.. ja det var noe med 80 pins eller i den duren, så skulle blå kontakt i hovedkortet, grå (innerst på kabelen) i slave og sort (ytterst) i master. Jeg har det nå omvendt.. Hvor stor betydning har dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...