kongekrabben Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Hmmm leste det i illustrert vitneskap..... det kan jo umulig stemme vist det du seier er sant...... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Hmmm leste det i illustrert vitneskap..... det kan jo umulig stemme vist det du seier er sant...... Tja.. Mulig de mente kubikkkilometer i stedet for kubikkmeter... ?? Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 (endret) I en kubikkilometer vann finner du 4kg gull, så gidd å tenke fusjon da. Endret 1. april 2004 av (jonas) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 I en kubikkilometer vann finner du 4kg gull, så gidd å tenke fusjon da. Hmm... Lurer på hva som er mest verd av 4kg gull eller alle energien i verdens samlede oljeressurser .. ?? Not! Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Vet ikke jeg. Eventuelt 4kg gull? Hva skal du gjøre med det vannet da? Har du en kald-fusjons maskin på rommet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Gull koster per i dag ca 427 US $ per Ounce (dagens gull-kurs). Dangens dollarkurs er 6,83 kr/dollar. Regner vi om litt så får vi at 427 US $ = 6,83*427= 2916 kr. 4kg = 140,5 ounce, og 140,5 ounce koster da 140,5 * 2916 kr = ca 410.000 kr. Svar: 4kg Gull koster ca 410.000 kr Og verdens samlede oljeressurser er verd ?? *litt* mer enn det kanskje? Hvor mange kilo gull tror du alle oljesjeikene i verden har råd til til sammen? 4 kg? Endret 2. april 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) Vel, ta opp et lån og skaff deg et "team with monkeys workin' 'round the clock", for å lage deg en kald-fusjonsmaskin. Kald-Fusjon er en GOD stund til, og mens vi venter, tar jeg til takke med de 4 reelle kiloene med gull, som faktisk har verdi på markedet. Det var snakk om en liten spøkfull, ironisk kommentar. Endret 2. april 2004 av (jonas) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Kald-Fusjon er en GOD stund til, og mens vi venter, tar jeg til takke med de 4 reelle kiloene med gull, som faktisk har verdi på markedet. Det var snakk om en liten spøkfull, ironisk kommentar. Strengt tatt så har du heller ikke 4 kg gull, bare 1 kubikkmeter sjøvann som inneholder 4 kg gull ... Så da er du like langt om du ikke finner på en svært lur metode å utvinne dette gullet på. Forøvrig så tror jeg kald fusjon er mer Fiction enn Sience, men at varm fusjon er mer Sience enn Fiction, og en reell mulig energikilde i fremtiden (~50år) Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3 Feil, den er på 1001 kg/m^3 Lenke til kommentar
iDude Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) Eg har hørt at ein kubbikmeter med fersk vatn vil inneholde like mykje energi som alle olje resurasanne i verden no....!! Ganske masse.... Hmm... Det er relativt enkelt å regne ut hvor mye energi som en kubikkmeter vann inneholder. Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3 og vekta av vannet er dermed 1000kg. Så setter vi inn i ligningen: E = m c^2 = 1000 kg * (300.000.000 m/s)^2 = 90.000.000.000.000.000.000 J Dette er totalenergien om all masse ble gjort om til energi; noe som ikke skjer i fusjonsprosesser. I fusjonsprosesser som skjer i stjernerblir flere hydrogen-isotoper gjort om till ett Helium-4 atom pluss noe smårusk (2 positroner--positive elektron). Tar man differansen mellom atomvekten til 4 H-1 atom og trekker fra atomvekten til ett He-4 atom får man ca energien som blir laget i prosessen. Om jeg ikke husker heelt feil blir det "bare" noen hundredeler av energien i ett hydrogenatom. I tillegg er det som du sa bare hydrogenet som er interessant, noe som utgjør ca 2/14 av massen i en liter sjøvann. Endret 14. april 2004 av ibrotha Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Eg har hørt at ein kubbikmeter med fersk vatn vil inneholde like mykje energi som alle olje resurasanne i verden no....!! Ganske masse.... Hmm... Det er relativt enkelt å regne ut hvor mye energi som en kubikkmeter vann inneholder. Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3 og vekta av vannet er dermed 1000kg. Så setter vi inn i ligningen: E = m c^2 = 1000 kg * (300.000.000 m/s)^2 = 90.000.000.000.000.000.000 J Dette er totalenergien om all masse ble gjort om til energi; noe som ikke skjer i fusjonsprosesser. I fusjonsprosesser som skjer i stjernerblir flere hydrogen-isotoper gjort om till ett Helium-4 atom pluss noe smårusk (2 positroner--positive elektron). Tar man differansen mellom atomvekten til 4 H-1 atom og trekker fra atomvekten til ett He-4 atom får man ca energien som blir laget i prosessen. Om jeg ikke husker heelt feil blir det "bare" noen hundredeler av energien i ett hydrogenatom. I tillegg er det som du sa bare hydrogenet som er interessant, noe som utgjør ca 2/14 av massen i en liter sjøvann. Les resten av innlegget mitt. Særlig følgende: Så da er bare spørsmålene:* Hvor stor prosentandel av dette tonnet med vann vil kunne omgjøres til energi i en fusjonsprosess? Forøvrig så utgjør hydrogenet 2/18 av massen til vann og ikke 2/14. Det direkte spørsmålet jeg svarte på var egentlig hvor mye energi en kubikkmeter vann inneholder (totalt), og ikke hvor mye energi som evt. kan utnyttes i en fusjonsprosess. (Det var den totale energien i vannet han sammenlignet med verdens oljeressurser og ikke bare hydrogenets potensielt utnyttbare energi) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3 Feil, den er på 1001 kg/m^3 Big deal.. Egenvekten kommer forresten an på temperatur, trykk, og innhold av andre ting, som mineraler, oppløste gasser, humus osv. så det er ikke mye vits å sette helt nøyaktige tall dersom vi ikke vet de nøyaktige omstendighetene. 1000 kg/m^3 er i hvertfall et nøyaktig nok tall for de fleste kalkulasjoner i tillegg til å være et rundt tall (lett å hoderegne med). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå