Gå til innhold

har man opnådd fusjon på jorda?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gull koster per i dag ca 427 US $ per Ounce (dagens gull-kurs). Dangens dollarkurs er 6,83 kr/dollar. Regner vi om litt så får vi at 427 US $ = 6,83*427= 2916 kr. 4kg = 140,5 ounce, og 140,5 ounce koster da 140,5 * 2916 kr = ca 410.000 kr.

Svar: 4kg Gull koster ca 410.000 kr

Og verdens samlede oljeressurser er verd ?? *litt* mer enn det kanskje? ;)

Hvor mange kilo gull tror du alle oljesjeikene i verden har råd til til sammen? 4 kg? :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vel, ta opp et lån og skaff deg et "team with monkeys workin' 'round the clock", for å lage deg en kald-fusjonsmaskin.

Kald-Fusjon er en GOD stund til, og mens vi venter, tar jeg til takke med de 4 reelle kiloene med gull, som faktisk har verdi på markedet.

Det var snakk om en liten spøkfull, ironisk kommentar. :w00t:

Endret av (jonas)
Lenke til kommentar
Kald-Fusjon er en GOD stund til, og mens vi venter, tar jeg til takke med de 4 reelle kiloene med gull, som faktisk har verdi på markedet.

Det var snakk om en liten spøkfull, ironisk kommentar. :w00t:

Strengt tatt så har du heller ikke 4 kg gull, bare 1 kubikkmeter sjøvann som inneholder 4 kg gull ... Så da er du like langt om du ikke finner på en svært lur metode å utvinne dette gullet på. ;)

Forøvrig så tror jeg kald fusjon er mer Fiction enn Sience, men at varm fusjon er mer Sience enn Fiction, og en reell mulig energikilde i fremtiden (~50år)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eg har hørt at ein kubbikmeter med fersk vatn vil inneholde like mykje energi som alle olje resurasanne i verden no....!! Ganske masse.... :wow:

Hmm...

Det er relativt enkelt å regne ut hvor mye energi som en kubikkmeter vann inneholder. Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3 og vekta av vannet er dermed 1000kg. Så setter vi inn i ligningen:

E = m c^2 = 1000 kg * (300.000.000 m/s)^2 = 90.000.000.000.000.000.000 J

Dette er totalenergien om all masse ble gjort om til energi; noe som ikke skjer i fusjonsprosesser. I fusjonsprosesser som skjer i stjernerblir flere hydrogen-isotoper gjort om till ett Helium-4 atom pluss noe smårusk :D (2 positroner--positive elektron). Tar man differansen mellom atomvekten til 4 H-1 atom og trekker fra atomvekten til ett He-4 atom får man ca energien som blir laget i prosessen. Om jeg ikke husker heelt feil blir det "bare" noen hundredeler av energien i ett hydrogenatom. I tillegg er det som du sa bare hydrogenet som er interessant, noe som utgjør ca 2/14 av massen i en liter sjøvann.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Eg har hørt at ein kubbikmeter med fersk vatn vil inneholde like mykje energi som alle olje resurasanne i verden no....!! Ganske masse.... :wow:

Hmm...

Det er relativt enkelt å regne ut hvor mye energi som en kubikkmeter vann inneholder. Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3 og vekta av vannet er dermed 1000kg. Så setter vi inn i ligningen:

E = m c^2 = 1000 kg * (300.000.000 m/s)^2 = 90.000.000.000.000.000.000 J

Dette er totalenergien om all masse ble gjort om til energi; noe som ikke skjer i fusjonsprosesser. I fusjonsprosesser som skjer i stjernerblir flere hydrogen-isotoper gjort om till ett Helium-4 atom pluss noe smårusk :D (2 positroner--positive elektron). Tar man differansen mellom atomvekten til 4 H-1 atom og trekker fra atomvekten til ett He-4 atom får man ca energien som blir laget i prosessen. Om jeg ikke husker heelt feil blir det "bare" noen hundredeler av energien i ett hydrogenatom. I tillegg er det som du sa bare hydrogenet som er interessant, noe som utgjør ca 2/14 av massen i en liter sjøvann.

Les resten av innlegget mitt. Særlig følgende:

Så da er bare spørsmålene:

* Hvor stor prosentandel av dette tonnet med vann vil kunne omgjøres til energi i en fusjonsprosess?

Forøvrig så utgjør hydrogenet 2/18 av massen til vann og ikke 2/14.

Det direkte spørsmålet jeg svarte på var egentlig hvor mye energi en kubikkmeter vann inneholder (totalt), og ikke hvor mye energi som evt. kan utnyttes i en fusjonsprosess. (Det var den totale energien i vannet han sammenlignet med verdens oljeressurser og ikke bare hydrogenets potensielt utnyttbare energi)

Lenke til kommentar
Egenvekten til vann er 1000 kg/m^3

Feil, den er på 1001 kg/m^3

Big deal.. :roll: Egenvekten kommer forresten an på temperatur, trykk, og innhold av andre ting, som mineraler, oppløste gasser, humus osv. så det er ikke mye vits å sette helt nøyaktige tall dersom vi ikke vet de nøyaktige omstendighetene. 1000 kg/m^3 er i hvertfall et nøyaktig nok tall for de fleste kalkulasjoner i tillegg til å være et rundt tall (lett å hoderegne med).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...