Gå til innhold

Hvilken minnebrikke burde jeg kjøpe?

bjaa

Anbefalte innlegg

Hallo

Siden en moderator stengte den forrige tråden min, så lager jeg en ny en. Med en annen topic.

Skal kjøpe nye ram brikker til systemet mitt.

De skal kjøre 333MHz (166MHz) og skal kunne klokkes noen få MHz utover det.

Så da vill det vell lønne seg å kjøpe PC3200 (400MHz)

De skal også klare å kjøre_lave_timings, da det er der jeg henter mest ytelse siden jeg ikke klokker så mye på CPU'n.

Så hva slags ram bør jeg kjøpe da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ontopic :

Jeg hakke peil.

Offtopic :

Ja nå var det mye bedre formulert i emnefeltet må jeg si.

Fikk lyst til å svare med EN gang nå jeg.

Hva skjer egentlig med moderatorene nå til dags ?

Her stenger dem tråden istedenfor å endre tittelen og/eller bare si ifra at den må endres/ prøv en bedre enn neste gang, men stenger ikke posten.

Moderator som klør litt for mye i fingrene ?

Lenke til kommentar

Den rammen du beskriver for oss Bjaa er BH-5 ram. BH-5 ram er gode på MHz og gode på timings.

Kan du bestille fra utlandet, så vil jeg anbefale deg å gå inn på http://www.overclockers.se og sjekke ut OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition, disse er BH-6...de klarer 2-2-2-5 og plenti med MHz. Mine BH-5 brikker klarer 250MHz 2-2-2-6 3,2v stabilt. Det er samme hvilket merke du velger bare det er BH-5, det har ingen betydning om det er Corsair, Kingston eller OCZ osv.

CH-5 brikker klarer ikke så gode timings, de liker ikke RAS to CAS på 2, dermed må du kjøre dem på 3, altså 2-3-2-6. RAS to CAS har litt og si for ytelsen. Finner du BH-5 brikker, så ville jeg ikke nølt med å bestille ;)

Du kan også sjekke ut PC2700 brikker som har satt timings til 2-2-2-5...disse er somregel BH-6 brikker ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar

KHX3000. Disse har BH-5 eller BH-6. Klokker bra om du gir dem litt spenning, koster ikke så veldig mye heller (særlig billige på ITbutikken).

Gef: Litt har produsenten å si (når man skal veldig høyt), Corsair sine PCB-er er ikke de beste.

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar

Takk for god tilbakemelding :)

Er endel minnebrikker å velge imellom, og ser at de fleste her er pakker med 2 * 256MB brikker. Er det nødvendig igrunn for å få lave timings, at de er "små"?

Saken er det at jeg har en Shuttle uten mulighet for flere enn 2 minnebrikker, og jeg har ikke dobble minnekanaler, så det er egentlig greiest med en minne brikke. For da har jeg plass til en til, om jeg vill oppgradere.

Jeg har heller ikke tenkt å klokke mange MHz'ene heller, pga. mangel på Pci/AGP lock, så jeg trenger ikke å klokke FSB'n på systemet mer enn10MHz.

Så timings er viktigere enn hastighet.

Og en ting til, er det slik at de fleste minnebrikker krever helst at man skal øke volten om man skal utnytte lavest timings (de som er oppgitt?). Er ikke sikker på om jeg har muligheten for å justere spenningen til minnet enda, skal skjekke under neste reboot.

Lenke til kommentar
Takk for god tilbakemelding :)

Er endel minnebrikker å velge imellom, og ser at de fleste her er pakker med 2 * 256MB brikker. Er det nødvendig igrunn for å få lave timings, at de er "små"

Nei.

Og en ting til, er det slik at de fleste minnebrikker krever helst at man skal øke volten om man skal utnytte lavest timings (de som er oppgitt?). Er ikke sikker på om jeg har muligheten for å justere spenningen til minnet enda, skal skjekke under neste reboot.

De er spesifisert til visse timings ved en viss hastighet og spenning. KHX3000 feks. er spesifisert til DDR370 med 2,6v og 2-2-2-6-1.

Lenke til kommentar

Med BH-5 og BH-6 brikker trenger du ikke å stille på volten for å få lave timings med (2-2-2-5). Med CH-5 brikker må du somregel gi dem 3,2v bare for å klare 2-2-2-5 eller 2-2-2-6.

Fant noen her som er gode på timings, ser ut for meg som om de er BH-6.

Corsair XMS2700LL DDR-DIMM 256MB CAS 2-2-2-5-T1, 333MHz - komplett.no

Corsair XMS2700LL DDR-DIMM 256MB CAS 2-2-2-5-T1, 333MHz - pcutstyr.no

Det blir sagt at PC2700 brikker opgitt med 2-2-2-5-1 timings er BH-6 brikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...