Gå til innhold

Dele lange ord ved width

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I HTML kan du også skrive ­ for å sette inn en såkalt myk bindestrek (numerisk tegnreferanse ­­­, Unicode-plassering U+00AD) i midten av et ord, som bare vises dersom ordet deles på slutten av en linje. Dette fungerer imidlertid bare i nyere nettlesere.

Lenke til kommentar
wordwrap($text, 75, "<br />", 1);

75 er standard ordlengde.

foreslår heller:

wordwrap($text, 75, " ", 1);

hvorfor bruker <br /> når du ikke trenger det? med ett mellomrom hopper neste del av ordet automatisk ned en linje..

Lenke til kommentar
Eller kanskje til og med:

wordwrap($text, 75, "-", 1);

så blir det en bindestrek til neste del av ordet?

Nå har jeg aldri sett noen ta ibruk et gramatiks rett ord på over 75 tegn og en bindestrek i det tilfellet har jo ingen hensikt.

wordwrap blir jo fleste tilfeller brukt til å forhindre bøbler i å sprenge bredder, ikke for å kontrollere gramatikken på en side.

btw. vil en bindestrek (-) som dette: blomster-handler tvinge "handler" ned på neste linje hvis ikke "blomster-handler" får plass på samme linje?

Endret av baRs
Lenke til kommentar
Eller kanskje til og med:

wordwrap($text, 75, "-", 1);

så blir det en bindestrek til neste del av ordet?

Nå har jeg aldri sett noen ta ibruk et gramatiks rett ord på over 75 tegn og en bindestrek i det tilfellet har jo ingen hensikt.

wordwrap blir jo fleste tilfeller brukt til å forhindre bøbler i å sprenge bredder, ikke for å kontrollere gramatikken på en side.

btw. vil en bindestrek (-) som dette: blomster-handler tvinge "handler" ned på neste linje hvis ikke "blomster-handler" får plass på samme linje?

Ja, mener bestemt at en nettleser flytter ordet på høyre side av bindestreken ned til linja under..

Edit: yup:

kjempelangtordsomharaltformangebokstaver-tilåblivistpåenenestelinjeidetteforumet

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar

kjempelangtordsomharaltformangebokstavertilåblivistpåenenestelinjeidetteforumet-kjempelangtordsomharaltformangebokstavertilåblivistpåenenestelinjeidetteforumet

Jeg så alt på samme linje, så jeg prøver med et litt lenger ord...

wordwrap($text, 75, " ", 1);
Den lager jo ikke automatisk en <br>. Jeg skal jo ha det til å bli vist med linebreak i en browser...
Lenke til kommentar

Les http://php.net/wordwrap

Det er ikke meningen å kutte 75bokstavers ord, men i å passe på at laaange ord blir kuttet i to, etter 75 tegn med skrift.

<?php

$text = "The quick brown fox jumped over the lazy dog.";

$newtext = wordwrap($text, 20, "<br />");

echo "$newtext\n";

?> 

This example would display:

The quick brown fox

jumped over the

lazy dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...