Gå til innhold

Macmyter - bedre enn PC


Anbefalte innlegg

Minnet ble brukt opp, og reboots er derfor nødvendig med disse Macene jeg har brukt... Jeg syns også det er rart.

(Kan det være mitt nærvær? For ingenting tilsier at det skal være sånn...)

:lol: Begynner faktisk å lure på det med "ditt nærvær" ja! ;)

Så vidt jeg husker var det forøvrig en G4 du brukte før sommeren? Har faktisk ikke noen god forklaring på dine problemer, for du beskriver en helt annen virkelighet enn den jeg selv kjenner med nøyaktig samme(?) maskin. Rebooter ALDRI maskinen, så sant det ikke kreves for OS-oppgradering eller lignende og har INGEN av disse problemene. Kanskje jeg er spesielt heldig? Kjører forøvrig FCP, Photoshop elementes (i classic) iTunes og office-applikasjoner både samtidig og omhverandre uten problemer. Har også en annen brukerkonto til samboeren på samme maskin og hun har heller ingen problemer.

 

I alle tilfelle, anbefaller at du forsøker å "reparere diskrettigheter" med Diskverktøyet og kjøre gode gamle "fsck -y". Men strengt tatt skal dette bare være nødvendig i helt ekstreme tilfeller. Jeg har faktisk ikke problemene du beskriver med min 600Mhz G3 iBook heller, selv om den selvfølgelig blir rebootet fra gang til gang... (Blir heller ikke kjørt så hardt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, NickFalk, det har seg slik at jeg er vant til at maskinen går glatt til enhver tid... Så, når jeg under OS X brukte Internet Explorer 5.1, Mozilla 1.3 og MSN Messenger samtidig, gikk det særdeles mye treigere (enn forventa på en PC med 128MB SDRAM), selv med 1GB SDRAM på den aktuelle G3-boksen.

 

Minnet ble brukt opp, og reboots er derfor nødvendig med disse Macene jeg har brukt... Jeg syns også det er rart.

(Kan det være mitt nærvær? For ingenting tilsier at det skal være sånn...)

Hvilken versjon av OSX har du brukt? På min iBook 500MHz med 384 RAM kag jeg uten problemer ha oppe iTunes, Mail, Safari, iPhoto og bytte mellom programmene med "eple+tab" uten at jeg behöver å vente et sekund!

 

At minne blir oppbrukt på Mac er ikke fakta! Dette er et stort problem på Windows, men det eksisterer ikke i samme omfang som på Mac. En Mac kan du ha gående og laste ned og kopiere filer i en mnd uten å måtte restarte maskinen.

Det kan ikke hende at HD din har värt full?

 

Nå kommer Panther rett rundt hjörnet og jeg kan meddele at det krever mindre ram og å bytte frem og tilbake mellom programmer får mye fortere. Maskiner som din G3 vil spesielt merke forskjell på dette og annet GUI-stuff. Det går nok dog aldri like snappy som på en effektfri-XP for på Mac'en kan man ikke skru av de små idiotiske fadingene av vinduer og skygger på menyer.

Lenke til kommentar

Det var en 733Mhz G3 jeg hadde i fjor, NickFalk.

Vi opplever forskjellige ting, MCDr. Og jeg vet ikke nøyaktig hvilken versjon av OS X det var, og jeg tror jeg hadde cirka 21GB ledig...

Og joda, hadde også problemer med å gå fri for minne den gang jeg hadde 128MB SDRAM og kjørte Win98! (Det er lenge siden, det, gitt.)

 

Menyer og slikt er noe jeg typisk kjenner som TREIGT på Mac OS, det kan jo såklart bare være tilvenning elns, men etter å ha brukt 13 forskjellige Macs på forrige skole, endel Macs på denne skolen, endel Macs på Universitetet i Tromsø, OfficeShop i Tromsø osv., så er det noe jeg må si går igjen. Beklager.

(Jeg prøver ikke å sverte en plattform. Bare forteller om MINE opplevelser og erfaringer med denne...)

På min forrige skole hadde jeg faktisk en lærer som sa at jeg måtte bruke maskinen SAKTERE. Han var (og er) Mac-frelst.

Lenke til kommentar
Det var en 733Mhz G3 jeg hadde i fjor, NickFalk.

Vi opplever forskjellige ting, MCDr. Og jeg vet ikke nøyaktig hvilken versjon av OS X det var, og jeg tror jeg hadde cirka 21GB ledig...

Jeg tror det er mye du ikke vet helt nöyaktig! Slutt og dröm, det kan du gjöre i senga! Kanskje de 21 GB var mere 1.2MB ...

 

Det har aldri eksistert noen G3 maskin med 733 MHz!

Lenke til kommentar

Bomme på knapp på tastatur. Rett (og korrektur-lest): G4. Sorry.

21GB ledig HARDDISK-plass.

 

Nårtid skal vi innse at dette er en rimelig meningsløs tråd, MCDr?

Slutter jeg å poste i denne tråden vil du tenke at "ungen pysa ut". Fortsetter jeg å poste, vil du tenke at "what a punk!". :shrug:

Will there ever be an end?

Dette fører ikke fram til noe.

Lenke til kommentar
At minne blir oppbrukt på Mac er ikke fakta! Dette er et stort problem på Windows, men det eksisterer ikke i samme omfang som på Mac. .

Jeg tror ikke at "som" skal være der til slutt, men vi forsto hva du mente.

 

Og hva er det snakk om for et vindu? 1.0 ? 3.1? NT 2.0? 2000Pro?

Hvilken ikkeutdatert versjon av windows er det du snakker om?

 

 

Faktisk er alt som står i artikkelen hos Apple sant. Jeg har enda til gode å se noen her skrive et *saklig* og velbegrunnet innlegg for det motsatte?.

 

Myth 3: The software I need isn’t available for Macs.

-Well it isn't.

Myth 4: Macs don’t run Microsoft Office.

-Her er det bare OS X...altså ikke feil, men bare litt missvisende.

Som om jeg skulle ha sagt "Volvo biler kan kjøre i 300km/t" når de har en modell som kan dette.

Myth 5: Windows has caught up with the Mac.

-Alle det tingene som det står at Jaguar kan, kan du gjøre på en windows platform, men du har mye mer software å velge mellom.

Myth 6: Macs are far easier to use than PCs.

-Volvo er raskere enn Ford <- Et like bra eksempel

Lenke til kommentar

Myth 3: The software I need isn’t available for Macs.

-Well it isn't.

-Vel, hvis nøkkelordet i Apples setning er "need" så er nok sannsynligheten stor for at de har sitt på det tørre. (Jada jeg vet jeg er i overkant kverrulernde). ;)

Myth 4: Macs don’t run Microsoft Office.

-Her er det bare OS X...altså ikke feil, men bare litt missvisende.

Som om jeg skulle ha sagt "Volvo biler kan kjøre i 300km/t" når de har en modell som kan dette.

Her bommer du litt. MS har laget Office for Mac i ganske mange år og det eksisterer flere versjoner av Office for Pre OSX systemer. Excell var f.eks. opprinnelig kun tilgjengelig for Mac(!) Dessuten har Apple gjort et ganske stort poeng av at OS9 er "dødt", nye maskiner kan ikke engang boote i OS9. Altså er det at den aller nyeste Officeversjonen "bare" er tilgjengelig for OSX totalt uinteressant for potensielt nye Macbrukere...

Myth 5: Windows has caught up with the Mac.

-Alle det tingene som det står at Jaguar kan, kan du gjøre på en windows platform, men du har mye mer software å velge mellom.

Vel, windows er bedre på noen ting, OSX på andre, hvis du leser mer enn bare overskriften ser du hvor Apple mener OSX er bedre. CoreAudio, langt mer utviklet drag'n drop funksjonalitet er kanskje de beste eksemplene? En fordel/ulempe med windows er selvføgelig at nyere versjoner i større grad funker tilfredstillende på gammel hardware. Fordel, fordi folk med gamle maskiner kan dra nytte av et nyere OS, ulempe fordi folk med nyere maskiner ofte sitter med et OS som ikke fullt ut utnytter kapasiteten til maskinen. Her har tydeligvis Apple og MS valgt to helt forskjellige filosofier, så får folk bestemme seg selv hva de synes er best...

 

Og selvfølgelig er det mer software tilgjengelig for Windows, men du skal jaggu meg lete hardt for å finne områder hvor ikke (flere) fullgode alternativer er tilgjengelig for Mac.

Myth 6: Macs are far easier to use than PCs.

-Volvo er raskere enn Ford <- Et like bra eksempel

OK, skal gå med på at den er i overkant subjektiv...

 

PS: Har du noe spesielt i mot Volvo? ;-)

 

Edit: Skriveleif...

Lenke til kommentar

[quote="ENDRET:

Amiga?? Selges det ennå?? Hvordan funker det anno 2003?

 

de har laget en ny...desverre uten custem chipsett, så den er egentlig et dårlig kjøp.

Men det hadde vert morro med noe annerledes.

En grun til er at hvis vi støtter amiga vil de kanskje lage en bedre pc en x86 og ppc-mac som er nå.

Det nye os-et er ikke klart enda.

Også er jeg bare fan av amiga..."mimring"

Lenke til kommentar

Myth 3: The software I need isn?t available for Macs.

-Well it isn't.

-Vel, hvis nøkkelordet i Apples setning er "need" så er nok sannsynligheten stor for at de har sitt på det tørre. (Jada jeg vet jeg er i overkant kverrulernde). ;)

Klart. Det er selvfølgelig flere måter å se på det. Det går naturligvis ikke å bytte plattform og regne med at du kan bruke alle de gamle programmene dine. Men likevel mener jeg at det er et litt sleipt utsagn fra Apple.

 

Myth 4: Macs don?t run Microsoft Office.

-Her er det bare OS X...altså ikke feil, men bare litt missvisende.

Som om jeg skulle ha sagt "Volvo biler kan kjøre i 300km/t" når de har en modell som kan dette.

blablabla

Beklager, jeg fikk det fra en overskrift på den Mac siden, og siden jeg er fra windows verdenen så regnet jeg med at det som finnes til et OS også finnes til en eldre versjon.

 

Myth 5: Windows has caught up with the Mac.

-Alle det tingene som det står at Jaguar kan, kan du gjøre på en windows platform, men du har mye mer software å velge mellom.

Vel, windows er bedre på noen ting, OSX på andre, hvis du leser mer enn bare overskriften ser du hvor Apple mener OSX er bedre. CoreAudio, langt mer utviklet drag'n drop funksjonalitet er kanskje de beste eksemplene? En fordel/ulempe med windows er selvføgelig at nyere versjoner i større grad funker tilfredstillende på gammel hardware. Fordel, fordi folk med gamle maskiner kan dra nytte av et nyere OS, ulempe fordi folk med nyere maskiner ofte sitter med et OS som ikke fullt ut utnytter kapasiteten til maskinen. Her har tydeligvis Apple og MS valgt to helt forskjellige filosofier, så får folk bestemme seg selv hva de synes er best...

 

Og selvfølgelig er det mer software tilgjengelig for Windows, men du skal jaggu meg lete hardt for å finne områder hvor ikke (flere) fullgode alternativer er tilgjengelig for Mac.

Når vi snakker om software så kommer nok Mac OS med mye kraftigere og flere programmer "off the box", det er jeg enig i. Men hvis du heller ser på det brede spekteret av programmer som finnes til PC, så mener jeg at en PC har mye større bruksområde enn Mac. Så når de mener at Win ikke hamler opp med OSX så blir dette litt feil mener jeg.

 

Myth 6: Macs are far easier to use than PCs.

-Volvo er raskere enn Ford <- Et like bra eksempel

OK, skal gå med på at den er i overkant subjektiv...

 

PS: Har du noe spesielt i mot Volvo? ;-)

Nå var det min tur til å kverrulere :)

Det jeg legger inn i "easy to use" en nok helt annet enn det andre gjør.

 

Og grunnen til at jeg var så slem mot Volvo vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...