Gå til innhold

Macmyter - bedre enn PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og sist men ikke minst, man har (så langt) ikkeeksisterende virusproblematik. Mye av grunnen er selvfølgelig størrelsen på plattformen, men punkt 1 ovenfor er selvfølgelig også en viktig grunn...

 

(Oh, the pain.) Brukere som skaffer seg virus, fortjener det jo nesten...

 

Mindre utgifter på programvare til Mac liker jeg å tro at er pga. det noget smalere utvalget.

Dog, om man bruker akkurat samme programmer på de to systemene, skulle det være like priser... Support?

 

(Og HVOR finnes knapper med HOME- og END-funksjonalitet hen?! Eventuelt, knappe-kombinasjoner... *Frustrert*)

Lenke til kommentar

NickFalk: hvorfor driver du å forsvarer MAC på denne måten, det virker som om du prøver å overbevise folk til i bare kaste PC'en sin å løpe til nærmeste butikk for å skaffe den beste MAC'en....

 

Denne tråden syns jeg går under spam, og burde bli stengt, siden det er subjektivt om PC er bedre enn MAC, det kommer akkurat an på hva du liker, og hva du vil bruke systemet til. Men dere prøver å objektivisere dette valget, så da sier jeg bare lykke til, dere snakker for døve ører, jeg har gjort mitt valg, og er fornøyd med det. og det tror jeg de andre her er, som har enten MAC eller PC :-?

Lenke til kommentar
haha, jeg ler av dine utspill... tror windows og x86 plattformen er sikre nok for privat bruk

 

Hm, det er vel nettopp for privat bruk problemet er størst nettopp fordi den jevne bruker ikke vet hvor sårbart systemet er per default? De fleste bedrifter har forhåpentligvis administratorer som sørger for at disse hullene og "sikkerhetsrisikoene" er lukket? Eller er det et eller annet jeg ikke har fått med meg her?

Lenke til kommentar
NickFalk: hvorfor driver du å forsvarer MAC på denne måten, det virker som om du prøver å overbevise folk til i bare kaste PC'en sin å løpe til nærmeste butikk for å skaffe den beste MAC'en....

Vel, hvis du leser hele diskusjonen burde det være åpenbart... Når Ruthless spør hvorfor Mac hevdes å være sikrere må det da vel være greit å svare. Tidligere i diskusjonen var det mange som dro fram ting som pris etc. for å vise hvorfor de ikke likte Mac. Jeg viser bare til en annen side av saken, noe som vel inngår i et diskusjonsforum? Hvis det er noe sted du mener jeg har gått over streken får du heller vise til det, kan til og med hende jeg er enig. ;-)

 

Denne tråden syns jeg går under spam, og burde bli stengt...

Passer kanskje bedre inn et annet sted en "annet om hardware" men spam? Selv ordbruken er jo relativt snill i forhold til hvordan ting pleier å arte seg når man diskuterer platformer. :)

 

Er det ikke forøvrig litt merkelig å definere en diskusjon man aktivt går inn i som "spam"?

, siden det er subjektivt om PC er bedre enn MAC, det kommer akkurat an på hva du liker, og hva du vil bruke systemet til.

Faktisk helt enig... :o

Men dere prøver å objektivisere dette valget, så da sier jeg bare lykke til, dere snakker for døve ører, jeg har gjort mitt valg, og er fornøyd med det. og det tror jeg de andre her er, som har enten MAC eller PC :-?

Strengt tatt, så prøver jeg ikke så mye å objektivisere valget som å protestere på ting jeg mener er unøyakitg eller t.o.m. direkte feilaktig...

 

Er ikke helt sikker på det med "døve ører" jeg var mer enn litt macskeptisk i mange år selv. Dessverre er det faktisk veldig mange PC-PC brukere som ikke liker mac, selv om de aldri har brukt en... (Eller prøvd "tante Berit sin" en gang på 80-tallet).

 

Å ja, jeg er klar over at det finnes rabiate windowshatende macmennesker også... (Regner ikke meg selv blant disse, selv om jeg personlig klart foretrekker Apples løsninger).

Lenke til kommentar

Vel, hvis du leser hele diskusjonen burde det være åpenbart... Når Ruthless spør hvorfor Mac hevdes å være sikrere må det da vel være greit å svare. Tidligere i diskusjonen var det mange som dro fram ting som pris etc. for å vise hvorfor de ikke likte Mac. Jeg viser bare til en annen side av saken, noe som vel inngår i et diskusjonsforum? Hvis det er noe sted du mener jeg har gått over streken får du heller vise til det, kan til og med hende jeg er enig. ;-)

 

Jeg mener ikke at noen går over streken, jeg bare trakk frem deg som et eksempel på dem som snakker for MAC, men jeg kunne like så godt trukket frem mange andre som rakker ned på den maskinen de ikke selv eier... Selvfølgelig er det bra å trekke frem 2 sider av saken, men ikke hvis det blir på en måte der du prøver å "overtale" den andre siden, da trekker det mere mot politikk

 

Passer kanskje bedre inn et annet sted en "annet om hardware" men spam? Selv ordbruken er jo relativt snill i forhold til hvordan ting pleier å arte seg når man diskuterer platformer. :)

 

Er det ikke forøvrig litt merkelig å definere en diskusjon man aktivt går inn i som "spam"?

 

Spam var kansje litt overdrevet i denne saken, men du kan ikke definere spam bare som dårlig ordbruk, dårlig oppførsel osv. Igrunn synes jeg det aller første innlegget i denne tråden kan karakteriseres som spam, da det ikke er noen mening med det i det hele tatt... Han bare prøver å glorifisere MAC

 

Men dere prøver å objektivisere dette valget, så da sier jeg bare lykke til, dere snakker for døve ører, jeg har gjort mitt valg, og er fornøyd med det. og det tror jeg de andre her er, som har enten MAC eller PC

Strengt tatt, så prøver jeg ikke så mye å objektivisere valget som å protestere på ting jeg mener er unøyakitg eller t.o.m. direkte feilaktig

 

dette var ikke rettet direkte mot deg, men generelt til alle som aktivt prøver å overtale andre til å bruke noe de selv bruker, f.eks MAC eller PC :wink:

 

Er ikke helt sikker på det med "døve ører" jeg var mer enn litt macskeptisk i mange år selv. Dessverre er det faktisk veldig mange PC-PC brukere som ikke liker mac, selv om de aldri har brukt en... (Eller prøvd "tante Berit sin" en gang på 80-tallet).
Ey, jeg har en tante som heter berit :D (ok, dette var spam)
Lenke til kommentar
Hva bruker dere Mac-folka boksene deres til, bortsett fra å se på dem (jeg vet at de har vunnet design-pris)..?

 

Siden vi nå diskuterer, og slikt.

Dine argumenter mot Mac blir bare mere og mere tåplige! Först sier du at software er dyrere, så sier du at det er billigere fordi det er mindre tilgjengelighet av software...

 

Macbrukere bruker vel maskinen sin til stort sett det samme som PC-brukere gjör; Internet, musikk, film, mail, warez. Grafisk og web gjör jeg på PC'n for den har dobbelt så höy prosessor hastighet og dobbelt så mye RAM, hvorfor? Fordi PC er billig! :D

 

At minnehåndteringa er dårligere i OSX enn i OS9 viser bare hvor utrolig lite du vet om Mac. Minnelekasje i OSX er så og si ikke-eksisterende og den er hundre ganger bedre enn i OS9!

Lenke til kommentar
haha, jeg ler av dine utspill... tror windows og x86 plattformen er sikre nok for privat bruk

 

Hm, det er vel nettopp for privat bruk problemet er størst nettopp fordi den jevne bruker ikke vet hvor sårbart systemet er per default? De fleste bedrifter har forhåpentligvis administratorer som sørger for at disse hullene og "sikkerhetsrisikoene" er lukket? Eller er det et eller annet jeg ikke har fått med meg her?

Stemmer vel ganske greit det, men problemet er at virus kommer för antivirus og bedrifter har stort sett mye mere sensitiv informasjon i sin datapark enn hjemmebrukere.

Lenke til kommentar
Hva bruker dere Mac-folka boksene deres til, bortsett fra å se på dem (jeg vet at de har vunnet design-pris)..?

 

Siden vi nå diskuterer, og slikt.

Dine argumenter mot Mac blir bare mere og mere tåplige! Först sier du at software er dyrere, så sier du at det er billigere fordi det er mindre tilgjengelighet av software...

 

Macbrukere bruker vel maskinen sin til stort sett det samme som PC-brukere gjör; Internet, musikk, film, mail, warez. Grafisk og web gjör jeg på PC'n for den har dobbelt så höy prosessor hastighet og dobbelt så mye RAM, hvorfor? Fordi PC er billig! :D

 

At minnehåndteringa er dårligere i OSX enn i OS9 viser bare hvor utrolig lite du vet om Mac. Minnelekasje i OSX er så og si ikke-eksisterende og den er hundre ganger bedre enn i OS9!

 

Jeg sier at det er mer programvare for Windows (tar jeg feil her også, kanskje?!) enn til Mac, altså er det MER programvare å bruke penger på. Samme programmer, som f.eks. Adobe Photoshop 7, vil jeg anta koster cirka det samme på begge plattformer.

...men om begge systemene har like programmer, til like priser, så skjønner jeg ikke umiddelbart hvorfor det ene er dyrere å drifte enn det andre.

 

Det med minne-håndtering skriver jeg basert på erfaring. Etter å ha brukt OS X i ett år, på en maskin som etterhvert fikk 1GB SDRAM, og nå sitter på en helt identisk maskin med OS 9.2 (med bare 256MB SDRAM), så føler jeg at jeg KAN uttale meg når jeg merker forskjell.

Lenke til kommentar
Det med minne-håndtering skriver jeg basert på erfaring. Etter å ha brukt OS X i ett år, på en maskin som etterhvert fikk 1GB SDRAM, og nå sitter på en helt identisk maskin med OS 9.2 (med bare 256MB SDRAM), så føler jeg at jeg KAN uttale meg når jeg merker forskjell.

Heisan Ruthless. Er litt nysjerrig på hva du faktisk mener med minne-håndtering/lekasje. Saken er den at OSX generelt krever mer ressurser enn OS9, ikke så rart hvis du ser på GUI-forskjellen mellom de to. En annen sak er at OS9 ikke har pre-emptive multitasking. Med andre ord kan ikke maskinen gjøre mer enn en ting av gangen (selv om det finnes noen slags omveier). Dette innebærer at den aktive applikasjonen fritt får nyte av det minne som er satt av til den uten å måtte "konkurere" med andre program. I OSX derimot sjekker maskinen konstant om det er noen andre program som trenger minne. Dette vil gjøre ting litt treigere, men gjør det også mulig å gjøre flere ting samtidig...

 

Hvis du benytter deg av programmet Prosessvisning i OSX vil du til en hver tid se hvor mange prosent av minnet hvert enkelt program bruker...

Lenke til kommentar

Vel, NickFalk, det har seg slik at jeg er vant til at maskinen går glatt til enhver tid... Så, når jeg under OS X brukte Internet Explorer 5.1, Mozilla 1.3 og MSN Messenger samtidig, gikk det særdeles mye treigere (enn forventa på en PC med 128MB SDRAM), selv med 1GB SDRAM på den aktuelle G3-boksen.

 

Minnet ble brukt opp, og reboots er derfor nødvendig med disse Macene jeg har brukt... Jeg syns også det er rart.

(Kan det være mitt nærvær? For ingenting tilsier at det skal være sånn...)

Lenke til kommentar
Igrunn synes jeg det aller første innlegget i denne tråden kan karakteriseres som spam, da det ikke er noen mening med det i det hele tatt... Han bare prøver å glorifisere MAC

Er vel ikke helt uenig i det og det var også derfor jeg tidligere i diskusjonen skrev:

Nå var vel Christian i overkant provoserende og, en smule usakelig da han startet denne tråden med å liste til Apples egen hjemmeside. Jeg kan derfor forstå at en del fulgte opp dette og at dette ikke akkurat bærer preg av noen sakelig debatt...

dette var ikke rettet direkte mot deg, men generelt til alle som aktivt prøver å overtale andre til å bruke noe de selv bruker, f.eks MAC eller PC :wink:

Grei den :)

Forøvrig tror jeg kanskje ikke alle windowsbrukere aktivt har "valgt" windows. Mange har sannsynligvis ikke vurdert alternativ en gang, men rett og slett valgt det som har vært lettest tilgjengelig... (Dette gjaldt i hvert fall meg før jeg ble "mac'er").

Lenke til kommentar
Grei den :)

Forøvrig tror jeg kanskje ikke alle windowsbrukere aktivt har "valgt" windows. Mange har sannsynligvis ikke vurdert alternativ en gang, men rett og slett valgt det som har vært lettest tilgjengelig... (Dette gjaldt i hvert fall meg før jeg ble "mac'er").

 

Det skal jeg si meg meget enig i, jeg er blandt dem :D

Som regel når interessen for data dannes, er det ved å prøve en maskin, enten om det er far din sin, eller en kamerat... Det er aldri slik at du plutselig får lyst til å interessere deg for data, men har aldri prøvd det før, derfor vet du ikke om du skal velge Mac eller Pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...