JohndoeMAKT Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Mange som ble provoserte...fint. 99% av ustabilitet er brukerfeil under NT platformen. Hvordan "opplever" du maskinene som mer eller mindre ustabile da? Hva som skyldes ustabiliteten betyr for meg ingenting, bare den er der. Om det er fra OS eller hardware betyr ingenting. Det er hverken OS eller hardware feil det er brukerfeil sier jeg jo. Min kjepphest er dog med innlegget til JohndoeMAKT selv om dette jo må kunne sies å være ganske sakelig. Jeg finner det allikvel litt merkelig at man sammenligner prisen på en ferdig sammensatt maskin fra Apple som er kjent for god build-quality (og som stort sett annerkjennes for å være ledende på design) med løse komponenter fra diverse nettshopper... Jeg synes faktisk det er urimelig å sammenligne Apple med alle mulige "no-name" ferdig PC-PC'er også, da Apple snarere bør sammenlignes med PC-PC-merker i øvre prissjikte. Jeg sammenlignet den billigeste dual Xeon maskinen du får i Norge mot den billigeste dual G5 MAC'en du får i Norge. Er ikke det fair så vet jeg ikke. PC verdenen og MAC verdenen er forskjellig når det er snakk om merker som produserer maskiner. Så vidt jeg vet er det bare Apple som lager MAC maskiner, og da blir ikke det det samme som når HP f.eks lager maskiner. Apple ville teste cpuen, ikke CPU+kompilator. Dette var ifølge apple noe motivasjonen bak oppsettet (valg av gcc-kompilatoren), og virker ikke så dumt synes nå jeg. Uansett, det burde ikke komme som en bombe at apple ville lage en test som favoriserte G5. Sier folk at AMD/Intel ikke gjør det samme? Nei, men av en eller annen grunn gikk alle PC-brukere av støvleskaftene pga dette.. Det som er saken er at Apple nå har en prosessor som er noenlunde på samme nivå som PC-prosessorer. Testene som blir gjort i benchmarks er uansett lite relevant for praktisk bruk. Man kan slå seg på brystet over at en prosessor slår en annen med 4-5% i en benchmark, men i praktisk bruk har det lite å si. Samme om den som er best er fra AMD/Intel/IBM. Hva er det du snakker om? Jeg snakker om hver eneste test jeg har sett laget av Apple som sammenligner "PC" mot MAC. Og alle gangene vi har hørt at MAC er så mye bedre enn PC at vi alle burde kaste PC'ene våre og kjøpe MAC alle sammen. I følge Apple har vel MAC hatt den raskeste prosessoren hele veien siden G3. ease of use Hærlig med den 1knapps musen Det er ingenting som hindrer deg i å installere en 2-knapps mus om du vil. Det er ingenting som hindrer deg i å forstå ironien og dra et lite smil. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg sammenlignet den billigeste dual Xeon maskinen du får i Norge mot den billigeste dual G5 MAC'en du får i Norge. Er ikke det fair så vet jeg ikke. . Nei, du gjorde da strengt tatt ikke det. Du sammenlignet den billigste dual Xeon du kan sette sammen mot den billigste dual G5'en du kan kjøpe. (Tror ærlig talt Apples build-quality overgår de fleste hjemmebygde maskiner, hva med garanti etc.?) Hvis du ikke forstår hvorfor dette er unfair, så får vi nok bare være enige om å være uenige... Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Nei' date=' du gjorde da strengt tatt ikke det. Du sammenlignet den billigste dual Xeon du kan sette sammen mot den billigste dual G5'en du kan kjøpe. (Tror ærlig talt Apples build-quality overgår de fleste hjemmebygde maskiner, hva med garanti etc.?) Hvis du ikke forstår hvorfor dette er unfair, så får vi nok bare være enige om å være uenige...[/quote'] Så legg til 500 - 750,- for montering da.... de fleste gir garantier på maskiner de har sammenmontert og testet. Big Deal Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Så legg til 500 - 750,- for montering da.... de fleste gir garantier på maskiner de har sammenmontert og testet. Big Deal Vel, greit det, men alle komponenter var ikke kjøpt fra samme leverandør, ikke alle nettsjapper monterer og igjen jeg anbefaller deg og andre til å ta en titt både på Apples sider og på den linken jeg ga, for å se hvor gjennomarbeidet de nye G5'ene er utover de åpenbare hardwarespesifikasjonene. (Tror nok komplett har et stykke igjen dit...) Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Vel, greit det, men alle komponenter var ikke kjøpt fra samme leverandør, ikke alle nettsjapper monterer og igjen jeg anbefaller deg og andre til å ta en titt både på Apples sider og på den linken jeg ga, for å se hvor gjennomarbeidet de nye G5'ene er utover de åpenbare hardwarespesifikasjonene. (Tror nok komplett har et stykke igjen dit...) Har brukt mac lenger en de fleste. Trodde også engang at mac var det beste alternativet, men lar meg ikke lenger lure. Bruker mac endel på jobb og det er ikke den helt store opplevelsen; krasjer ofte, er ustabile i nettverket, dårlig minne håndtering etc.... Når den i tillegg koster nesten det dobbelte av en tilsvarende pc så er valget enkelt. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Har brukt mac lenger en de fleste. Trodde også engang at mac var det beste alternativet, men lar meg ikke lenger lure. Vel jeg gikk personlig den andre veien for ganske nøyaktig 2 år siden (etter å ha vært PC-PC bruker i størstedelen av mitt 31 årige liv...) Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 For dyrt, for lite tilpassningsvennlig, for få brukere i mitt miljø.. jeg er fornøyd med en pc som kjørere 2000/XP. Dønn stabilt. Hvorfor bytte når jeg er 100% tilfreds ? Kan ikke huske sist maskinen krasjet.. Menmen.. hold dere til "elkjøp" maskinene dere :-) Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 En til ting som plager meg litt med Mac... Nå sitter jeg ved en G3 @ 733MHz, 256MB SDRAM, GeForce2MX... Typisk Mac. Den kjører OS 9.2. Hvorfor har jeg en 350MHz AMD med 192MB SDRAM og TNT2 som oppfører seg MYE mer stabilt og reagerer raskere? (Den kjører for tiden Mandrake 8.2 og KDE2.x...) Den har ikke engang noen fancy kasse i semi-skuddsikker plast! Den bare ligger på bordet... Til og med nett-surfing er en oppgave jeg ser på som et slit på Mac... Og hvordan skal det forsvares, dette med at Mac er bedre til grafikk, når de stort sett blir gitt ut med "low-end" 3D-kort? Men en ting skal Apple ha! De har fancy kasser, som virkelig tåler juling! Og nydelige kvalitetskeyboards! (Mitsumi. Benytter samme merket selv.) Og om ikke særlig nøyaktige eller gode eller så, så er Apple Pro Mouse SINNSYKT solid og MEGET brukervennlig! (Tilrettelagt for funksjonshemmede. Det er positivt.) Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 En til ting som plager meg litt med Mac... Nå sitter jeg ved en G3 @ 733MHz, 256MB SDRAM, GeForce2MX... Typisk Mac. Den kjører OS 9.2. Hvorfor har jeg en 350MHz AMD med 192MB SDRAM og TNT2 som oppfører seg MYE mer stabilt og reagerer raskere? (Den kjører for tiden Mandrake 8.2 og KDE2.x...) Den har ikke engang noen fancy kasse i semi-skuddsikker plast! Den bare ligger på bordet... Installer Windows ME på PC'n din så kan du begynne å sammenligne! Hvis du har kjöpt en G3 iMac til grafikkbruk så må du nok innse at det er du som er problemet og ikke maskinen. Man kjöper ikke en low-end mamma maskin hvis man skal drive med grafikk! Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Mange som ble provoserte...fint. 99% av ustabilitet er brukerfeil under NT platformen. Hvordan "opplever" du maskinene som mer eller mindre ustabile da? Hva som skyldes ustabiliteten betyr for meg ingenting, bare den er der. Om det er fra OS eller hardware betyr ingenting. Det er hverken OS eller hardware feil det er brukerfeil sier jeg jo. Brukerfeil? Hvis brukeren ikke klarer å få en datamaskin til å fungere tilfredstillende så kan det da vel ikke väre brukerens feil? Om jeg får haygevis med ad-ware installert på min maskin og den går cp treigt, er det min feil? Jeg har ikke valgt å installere all den driten! Windows må man jobbe med og vedlikeholde for å få til å fungere tilfredstillende. Mac funker out of the box og lar deg löse oppgavene dine istedenfor å hele tiden gi deg nye oppgaver du aldri har bedt om. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 <!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>On 2002-04-03 08:35, kindings skrev: G4 yter bedre enn både Athlon og P4 på samme frekvens, dette ligger i selve arkitekturet(både chipset og CPU). Dog er dette bortimot umulig å måle, pga disse forskjellene. Det blir omtrent like dumt som å kjøre quake testen o.l mellom Athlon og P4. I motsetning til IBM kompatible PCer er mac basert på en moderne arkitektur, noe Apple vil kunne dra fordeler av i fremtiden. Det siste momentet har Intel innsett med sin nye 64bit CPU, så gjenstår det å se om AMD tør å satse litt dem også og gjøre noe innovativt for engangs skyld. </BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End --> G4 yter ikke dobbelt så bra som Athlon og P4 på samme frekvens. Det måtte de gjort nå for å få like raske mac'er. På jobben bruker jeg iMac, hjemme en PC, og det er ikke tvil om at Win XP er mer stabilt enn Macs OS. Til og med Win 98 var mer stabilt enn OS 8 og 9. Maskinen på jobben henger hele tiden selv om vi har hatt ett par reninstallasjoner og lignende. Vi må faktisk dra ut kontakten i 75% av tilfellene for å få restartet maskinen :sad: Også er den umulig å oppgradere noe særlig. Og vil du ha større skjerm så må du kjøpe ny datamaskin også. Mulig noen Mac'er er bra, men iMac suger bigtime. Programvare og hardware er dyrere, og maskiner som yter like mye som en PC til under 10.000 koster nærmere 20.000 for christ sake. Etter å ha brukt forskjellige Mac'er må jeg bare si at PC er mye mer stabilt, billigere og mer robust. Designen (som betyr lite for meg), er også i ferd med å bedre seg på PC-fronten. Noen ser nå mye bedre ut enn den nye iMac'en og er mye billigere. Nei, lurer du på hva du skal kjøpe? Ikke la deg lure av iMac'ens ytre. Kjøp PC. Det vil du ikke angre. Det er det indre som teller :smile: Hvis du holder inne powerknappen i 5 sekunder så skrur maskinen seg av og du slipper å dra ut kontakten! (knowledge is power!) Hvis du vil ha en stabil Mac så oppgrader til OSX da! Jeg tviler på at Windows ME er så mye mere stabilt enn OS9! Hvis du er så dum og kjöper en iMac og forventer at du skal kunne oppgradere alle komponenter så burde du gjöre litt mere research neste gang du skal ha deg datamaskin! Det finnes sikkert noen PC'r som har skjerm integrert, men å si at alle PC'r suger pga er jo latterlig! Når det gjelder speed per krone så er det ingen tvil om at Intel/amd er mye bedre! Men som du sa, det er det indre som teller! MacOSX vs Windows, hadde jeg hatt muligheten for OSX på min PC hadde jeg installert det asap! --------------- Og hvis man er fornöyd med sin PC fra för, hvorfor bytte? nei, hvorfor bytte? Det er ingen som tvinger noen til å bytte! --------------- At Mac er for homser fordi de ser bra ut... Get a life! Vil det si at alle som har lavprofil lettmetallfelger på bilene sine er homo? Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 men vi alle vet jo at AMIGA er best. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Har aldri hatt mac, men har prøvd mac'en til en venn av meg noe. Bruker selv PC (Linux), og jeg må slutte meg til at OS X / bærbar mac er dritdigg. Og tror nok også litt på at PPC arkitekturen er overlegen x86. Men, problemet med Mac er at *Ikke standard hardware/software (Linux sliter litt på det siste, men eneste jeg egentlig savner er spillene mine, har derfor en "CS-partisjon") *Mindre brukerbase *FYYY!!! dere rippet BSD! skam dere! Men det er jo som sagt BSD => Unix => slårwindowslangtutavwinduetuansett :smile: Men macmusa er bare stygg. ENDRET: Og det å emulere kommer ærlig talt aldri til å bli det samme. Den dagen OSX og VmWare (eller hva det nå het) blir opensource, skal jeg vurdere å bytte. Ingen grunn til at det ikke er det, de selger jo all hardwaren dritdyrt uansett... ENDRET: Amiga?? Selges det ennå?? Hvordan funker det anno 2003? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 En til ting som plager meg litt med Mac... Nå sitter jeg ved en G3 @ 733MHz, 256MB SDRAM, GeForce2MX... Typisk Mac. Den kjører OS 9.2. Hvorfor har jeg en 350MHz AMD med 192MB SDRAM og TNT2 som oppfører seg MYE mer stabilt og reagerer raskere? (Den kjører for tiden Mandrake 8.2 og KDE2.x...) Den har ikke engang noen fancy kasse i semi-skuddsikker plast! Den bare ligger på bordet... Installer Windows ME på PC'n din så kan du begynne å sammenligne! Hvis du har kjöpt en G3 iMac til grafikkbruk så må du nok innse at det er du som er problemet og ikke maskinen. Man kjöper ikke en low-end mamma maskin hvis man skal drive med grafikk! Vel, videregående skoler rundt omkring syns stadig at det er viktig å være proff (når det gjelder formgiving og medier&kommunikasjon) og kjøper derfor Mac's til elevene. Det er vel såkalte PowerMac's, den har væffal egen kasse. Det er ingen iMac. Når vi bare skal holde på med 2D-grafikk uansett, syns jeg godt vi kunne fått noen ordentlige PC'er (med 2D-kort) istedetfor. Men jeg kan godt nevne dette for mine sys-admins, det med "mamma-maskin". Tror uansett at G4 er planlagt for oss. Og nå må jeg vel komme med et skikkelig Mac-bruker-typisk utsagn; jeg er faktisk en av de få som har kjørt WinMe uten problemer overhodet. Dog skal det sies at min åtte år gamle lillesøster fikk tre BSOD's på den maskina i løpet av et halvt år. Ellers var det INGEN feil med den... Men det er godt å høre at folk som er pro-Mac angriper OS 9.2. (Dog, det er faktisk bare marginalt dårligere enn OS X. Minne-behandlinga er MYE bedre i 9.2, den lekker nesten ingenting eller sånt.) Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Windows må man jobbe med og vedlikeholde for å få til å fungere tilfredstillende. Mac funker out of the box og lar deg löse oppgavene dine istedenfor å hele tiden gi deg nye oppgaver du aldri har bedt om. Nuvel... Jeg opplever akkurat det samme med Mac OS. Et ordentlig out-of-the-box-OS må vel nesten være en Linux/etc.-distro, der du har ALLE programmer du trenger UMIDDELBART..? Kan jeg komme med spørsmål om funksjoner i OS X og få svar på de? (Om de i det hele tatt finnes, og slikt.) Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Kos dere med denne Mac "reklamen" http://www.ancientspear.com/mac.wmv Lenke til kommentar
Silent Copper Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 mange av dere er temelig teite,,, keikei, windows er bedre til spill,,, men det er et par grunner til at CIA,NSA og CNN bruker mac,,, DET ER MYE SIKKRERE,,,, Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 mange av dere er temelig teite,,,keikei, windows er bedre til spill,,, men det er et par grunner til at CIA,NSA og CNN bruker mac,,, DET ER MYE SIKKRERE,,,, På hvilken måte er det sikrere? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 På hvilken måte er det sikrere? Vel, det mest opplagte er selvfølgelig at OSX er sikrere enn windows fordi root-brukeren ikke er tilgjengelig ved default... Dessuten er passord i windows i følge "eksperter" nærmest en vits. Mer om det her. Og sist men ikke minst, man har (så langt) ikkeeksisterende virusproblematik. Mye av grunnen er selvfølgelig størrelsen på plattformen, men punkt 1 ovenfor er selvfølgelig også en viktig grunn... Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Jeg har ikke no mot mac, osx er imo et bedre operativsystem og mye sikrere enn windows. Til spill er det kun windows box som duger, til resten foretrekker jeg OSX/mac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå