Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjortis og Telenorklaging.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke en ISP som man ikke har noe å utsette på. Og det er som jeg også har sagt før Telenor som ligger i bunnen for de fleste av de andre ISP'ene, og dette glemmer de fleste. Jeg er ikke så vanvittig fan av måten Telenor opererer på, men nettet fungerer. Når det gjelder NextGenTel, så fungerer nettet meget bra. Problemet til NextGenTel er at de ikke ser nytten i å ha flere årsverk gående til enhver tid på kundeservice enn de har behov for. For et selskap som tjener såpass som de gjør har det ikke noe å si om du spytter ut 3 mill pr. år i kundeservice for mye. Så lenge det er mail å svare på, og folk som sitter i telefonkø, burde man ansette flere.

 

Man bør iallfall ikke skylle på de som jobber på kundeservice for de problemene man har. Dette er stort sett meget kompetente personer som gjør en meget bra jobb. Eneste problemet til NextGenTel såvidt jeg vet er at de som jobber på kundeservice skal ta alle arbeidsoppgaver. Fungerer fint det om du ansetter 20 personer som ikke kan noe, da kan de like mye om alt, men om du ansetter en IT-konsulent, så kan ikke han nødvendigvis løse opp i alle de helt sinsykt mangen fakturasakene som kommer inn. NextGenTel klarer nemlig å rote til det utroligeste når det gjelder faktura. Og det samme gjelder jo naturligvis om de ansetter en som er utdannet innen økonomi og den slags, så vil nok ikke denne personen kunne fikse ruteren din remote.

 

Der mener jeg Telenor gjør en mye bedre jobb. De har personell med kunskaper der de skal ha kunskaper. Derfor går det unna når man snakker med de. Eneste problemet er at enkelte ofte velger å skylle på kunden, til kunden gir opp og legger på, og så fikser de problemet etterpå, og håper kunden tror at det må har vært noe som var feil med maskinen. Dette er nok heller ikke noe man kan skylle på telenor. Regner ikke med at dette er firmapolicy.

 

Alt i alt, mener jeg at man må regne med å slite litt med den ISP'en man har. Ingen er perfekt.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Men det er mye bra å si om Telenor, så vær glad at vi iallefall har en aktør som dem som sørget for at vi hadde over 50% digitale sentraler allerede i 1995, noe som gjør at mange sentraler er klare. Største problemet er gjerne at mye av ledningsnettet ikke har vært satset på i like stor grad.

Problemet er det at Telenor (etter min mening) dreit seg ut med ISDN. For det er ikke nødvendig med ISDN i samenheng med ADSL.

Hadde ikke Telenor brukt miliarder på å bygge ut ISDN så hadde nok vert mye større dekning for ADSL i dag. Dette gjelder hvertfal i noen land eg kjenner til ( blant annet USA).

Men for all del eg må gi god karakter til Telenor, har bare gode erfaringer med di, ( bortsett fra at di nekter å bygge ut ADSL der eg bor :) , men di er ikke di eneste)

Lenke til kommentar
Hadde ikke Telenor brukt miliarder på å bygge ut ISDN så hadde nok vert mye større dekning for ADSL i dag. Dette gjelder hvertfal i noen land eg kjenner til ( blant annet USA).

ISDN er da mye eldre enn ADSL i kommersiell bruk, eller synes du ISDN er dårlig sammenlignet med modem som var de eneste alternativene i de dager?

ISDN tvang også TN til og byggeut og oppgradere nettet sitt noe som i dag letter ADSL-utbyggingen.

Lenke til kommentar
Seff. er det bedre med ISDN en med moden men etter min mening ble det satset MYE mer på det en det blir på ADSL i dag.

ISDN er et flott telefonsystem, jeg regner med at prisen på og ha ISDN kommer til og synke. tja, det er jo varslet en enorm ADSL-utbygging fra TNN så det satses da.

Lenke til kommentar

Har vet mye i diskusjon med Telenor og andre aktører når det gjelder utbygging av bredbånd, og etter di priser eg fikk fra Telenor er det ca. 200 000,- kr dyrere å bygge ut ADSL for di en det er for andre å bygge ut SDSL.

Da eg konfonterte Telenor om dette fikk eg til svar : hvordan vet du det ?

Endret av Firstc
Lenke til kommentar
1. Billig bredbånd får du omtrent kun i byene og da ikke en gang i alle byer.

 

2. Sverige har en dekningsgrad på ca 54% , nå er Svenskene litt sleipe når de skal regne ut dekningsgrad og regner vanligvis kun dekning i forhold til de områder som er planlagt utbygd innen 2007, noe som betyr at når de oppgir 74% dekning osv, så er det ren svada.

 

3. I Sverige er det kun et MEGET bregrenset antall steder man kan få de ultra raske linjene, som for eksempel sentrale Stockholm og Solna (sammenlign med Bærum), og mesteparten må klare seg med linjer som suger stort, nemlig 256/128 og 512/128. I Tillegg er de svenske løsningene basert på en pålogginsklient som gjør at du er NØDT til å logge inn på en ISP portal når du starter.

 

Jeg har sett så mye rart der og det er mye av det samme rundt i verden, så selv om det er mye rart med Telenor som monopolist, så er de bra sammenlignet med andre selskaper med samme markedsmakt.

 

Som oftest er det installasjon man har problemer med når det gjelder Telenor som leverandør, og her er det som oftest Bravida som er problemet. Jeg har selv med egen erfaring sett at montørene deres knapt kunne koble en ISDN linje, så skal de samme klare å koble og sette opp en *DSL linje, haha. Nei her er det at noe av problemet ligger nemlig at så lenge Telenor er enerådende og hovedaksjonær i Bravida så kommer installatørene til å være ***** (selvsensur av stygt uttrykk).

 

Men det er mye bra å si om Telenor, så vær glad at vi iallefall har en aktør som dem som sørget for at vi hadde over 50% digitale sentraler allerede i 1995, noe som gjør at mange sentraler er klare. Største problemet er gjerne at mye av ledningsnettet ikke har vært satset på i like stor grad.

(1) Situasjonen i Norge: Billig bredbånd får du omtrent kun i byene og da ikke en gang i alle byer. Ja... og så er prisene gjennomsnittlig litt høyere da.

 

(2) Situasjonen i Norge: Har ca 65% ved optimistiske beregninger. Ok, en smule bedre kanskje, men ikke noe å juble over. Har forsovidt ingen tro på at Telenor er noe mer ærlig når det gjelder utregning av slike tall.

 

(3) Norge: Du mener i motsetning til Telenor ADSL, der man må ringe opp for å koble seg på? ... jeg ser ikke forskjellen.

Og med hennsyn til de ultra-raske linjene, la meg nevne at situasjonen er akkurat den samme i Norge, men det er enda dårligere dekning. I tillegg er det IKKE Telenor som står for disse linjene, men konkurrerende nettverk som bredbåndsfabrikken og BKK.

 

"Jeg har sett så mye rart der og det er mye av det samme rundt i verden, så selv om det er mye rart med Telenor som monopolist, så er de bra sammenlignet med andre selskaper med samme markedsmakt."

 

Jeg synest ikke argumentene dine har vært spesielt overbevisende jeg, for å være helt ærlig. Greit nok at folk overdriver når de sier at alle i sverige sitter på 10Mbit for 150Kr/mnd, men det har grunn i litt sannhet. Jeg ser ikke mange svensker som sitter og sikler etter norske linjer

 

Det mest frustrerende er likevel at Telenor har skvist ut alt de kan av monopol-posisjonen sin. De har sittet på enorme ressurser, og hatt større muligheter til å bygge ut og forbedre nettverket enn sine svenske motparter. Likevel har det motsatte skjedd. Telenor har i alle mulige sammenhenger bremset ned utviklingen fordi det tjener dem bedre. Når konurrentene som må betale (svindyr)leie for linjene fra telenor likevel kan tillby billigere tjenester enn dem, så kan det jo ikke bety annet enn at Telenor overpriser. Sjekk overskuddet deres... og dette er i en investeringsfase!. For de holder på å bygge ut... men pengene går til prosjekter i utlandet :mad:

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Lite interessant å sammenligne Norge med "resten av verden",

:wow:

Ja, selvfølgelig. Om man sammenligner Norge vs. Uganda, så vet man jo på forhånd at det ikke er like vilkår for utbygging av nett. Man må jo se i forhold til hvilken økonomi teleindustrien har hatt, og hvilken muligheter som har vært til stede. Telenor har hatt mest muligheter, men har avstumpet utvikling til fordel for sin egen monopolisme.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Lite interessant å sammenligne Norge med "resten av verden",

:wow:

Ja, selvfølgelig. Om man sammenligner Norge vs. Uganda, så vet man jo på forhånd at det ikke er like vilkår for utbygging av nett. Man må jo se i forhold til hvilken økonomi teleindustrien har hatt, og hvilken muligheter som har vært til stede. Telenor har hatt mest muligheter, men har avstumpet utvikling til fordel for sin egen monopolisme.

 

-Stigma

Nettopp, kunne ikke vært mer enig.. De kjører bevist med håndbrekket på...

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg personlig hater alt som har med telenor å gjøre, er fordi de utnyttet "oss" tidligere. "Billigere å ringe" sa de, men de ble dobbelt så dyrt. Husker det kostet 4kr i timen å sitte på nett, så plutselig ble det 8kr etter 16 eller 17, og før det var det 16kr!

Men de mente at dette var billigere enn før, kanskje for folk i utkants-Norge, men i allefall ikke for de aller fleste som brukte internett.

 

En annen ting jeg hater er deres priser, og måten de reklamerer på. De bruker sikkert enorme beløp på PR, og det synes. "Store" reklamer der de hevder at de har det raskeste produktet. "Om du er smart, bruker du oss" er vel kanskje det inntrykket man sitter igjen med.

 

Hvor lenge de tviholdt på ISDN var grusomt irriterende, og når ADSL kom med kvotering var dette bare ubeskrivelig.

Det koster ikke mer for Telenor å la en person få laste ned fritt eller ikke, de eier jo alt. Så de utnytter bare folket, overskuddet deres hvert år taler for seg. Hele poenget er jo å tjene penger, men når de prøver å lure folk så blir det for teit.

 

Men jeg synes det var bra av dem å sette opp hastigheten nå nylig, og jeg har ingenting å si på deres kundeservice, svarer utrolig kjapt der i forhold til Tiscali og NextGentel.

 

Ikke uten grunn at Telenor ble kåret til det mest hatede firmaet for en stund siden.

Så enig, sååååå enig..... :yes: Telenor tar ikke fem øre for å tråkke på forbrukerne sine, går kun i profitt, eneste positive er kundeservicen....men er dette noe vi bruker så fryktelig mye da?? veier ikke opp nok for min del i allefall... :roll:

Lenke til kommentar

Da jeg bestilte Online Adsl fra Telenor ble jeg lovet et år med Norton INternet Security. Men nei da. Når jeg skulle laste den ned hadde trukket tilbake tilbudet. Skal ikke klage på Telenor, men de har veldig dårlig tilbud, for å ungå download sperren. De har lite problemer med linjene, det er bra. Men jeg skal bytte til Tele2 når bindingstiden er over (Bandt oss et år til).

Lenke til kommentar
Må også legge til at jeg har en 704/128 linje, og når jeg laster ned ligger den vanligvis på ca. 730-750 KB/s. ikke mye forskjell men bedre enn det motsatte; lavere hastighet.

Ikke mye? Over 8 ganger hastigheten du skulle hatt, det er jo mye. ;)

 

(Du mente vel ikke tilfeldigvis kb/s?)

jeg tror du misforsto litt her. linja mi fra telenor er en 704/128 kilobyte per sekund mens hastigheten inn normalt sett ligger på 730-750 kilobyte per sekund. ikke akkurat 8 ganger normalt :)

 

KB/s og kb/s er vel det samme?

Lenke til kommentar
KB/s og kb/s er vel det samme?

Nope.. kB = kiloByte, kb = kilobit. Derfor 8 ganger så mye/lite..

ja da så. min feil.

 

men man regner vel adsl linjer i byte ikke i bit?

Å neida, da hadde jo det sett ut som om linjen var mindre ^_^ Alle tilkoblinger siden modem har blitt målt I kilobit. Det har vært kilden til mye misforståelser også, siden man normalt får opplyst nedlastning i kilobyte (som altså er 8 ganger mindre numerisk sett).

 

Jeg har en 2000/640 Kbit linje (2Mbit), men det kan fremdeles bare last ned max 250Kbyte/sec. Skjønner? :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...