Hans Nikolai Førde Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 For å unngå at dere kommer med råd som ikke er å gjennomføre pga. dårlig problemgivning fra min side, tar jeg en rask, liten oppsummering av det siste døgnet her: Fredag 02.00: Jeg slår av PC-en, alt fungerer som det skal. Ingen systemendringer er blitt gjort, ingen mystiske lyder fra kabinettet er registrert. Lørdag 13.00: Jeg slår på PC-en. Følgende melding dukker opp: NTLDR is missing. Press Ctrl+Alt+Del to restart. 13.10: Restart gjennomføres, samme feilmelding dukker opp. Det samme gjentar seg om og om igjen. 15.15: Jeg bestemmer meg for å ta inn og ut alle IDE-kabler, for å sikre meg at de sitter ordentlig fast. 15.18: Starter PC-en etter IDE-festingen, det viser seg nå at hoveddisken (160 GB WD) ikke blir funnet under den automatiske søkingen etter harddisker i DOS. Det samme gjelder slave-disken som ligger under samme IDE-kabel som 160 GB WD. 15.20: Jeg bestemmer meg for å bytte om på IDE-kablene, for å eliminere muligheten for at det kan være noe galt der. Det samme skjer. Den finner disk nr. 3 og CD/DVD-ROMen, men ikke hoveddisken og slaven. 15.30: Jeg finner fort ut at det høres ingen summing fra hoveddisken, den er tilsynelatende død. 15.40: Ny melding dukker opp under oppstarten: Den finner nå hoveddisken under automatisk søk, men det tar litt tid. Litt senere under oppstarten dukker følgende melding opp: Pri Master HDD Error - Run SETUP. Press F1 to continue.. Når jeg da trykker F1, stopper det opp litt senere med enten "Boot Failure" eller "NTLDR is missing". Søndag 14.00: Finner nå ikke hoveddisken, men går rett til følgende melding etter oppstarten: "Boot Failure - Insert BOOT discette in A: Press any key to continue...". Dette er tilstanden nå. Det er ikke pengene en ny harddisk vil kreve som bekymrer meg, det er så absolutt de dataene som fra før av ligger på harddisken som jeg ikke må miste... Alle råd tas imot med takk. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Framgangsmåte dersom du får "NTLDR missing" Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Det er ikke pengene en ny harddisk vil kreve som bekymrer meg, det er så absolutt de dataene som fra før av ligger på harddisken som jeg ikke må miste... Da legger du den disken til side og kjøper ny. Når den nye er ferdig installert så kobler du til den gamle som slave og ser om det er mulig å lese fra den. Du må unngå at det skrives noe som helst til den disken. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Står det en floppy i diskettstasjonen? Mvh Meg. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Ja ... Og når du gjør som "Hårek" sier så utstyrer du deg med et godt virus-program før du opner den "umulige" disken. Hvis du har vært innom fremmede kultursider og sett på Samba, eller opnet undelig E-post sååå Fra Microsoft Management Console: Hvorfor du ikke bør kjøre datamaskinen som administrator Hvis du kjører Windows 2000 eller Windows XP som administrator, blir systemet sårbart for trojanske hester og andre sikkerhetsproblemer. Hvis du besøker et Internett-område mens du er logget på som administrator, kan du komme til å skade systemet. Et ukjent Internett-område kan inneholde kode for trojanske hester. Det kan hende at denne koden lastes ned til systemet og kjøres. Hvis du er logget på med administratorrettigheter, kan en trojansk hest føre til at harddisken formateres, filer slettes, en ny brukerkonto med administratortilgang opprettes osv. Lenke til kommentar
Hans Nikolai Førde Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Skal vi se....Jeg har forsøkt å følge deres råd, men det har vært vanskelig da disken nå er totalt død. Altså, den rister ikke når PC-en slås på, PC-en finner den ikke, og det er ingen varmeutvikling. Spørsmålet mitt er: Hva kan jeg gjøre? Jeg har latt noen venner prøve seg, men de har ikke engang fått strøm til disken. Ingen av de har gjort noe fysisk med disken. Jeg har kontaktet Ibas. De skulle ha 3 500,- for å ta en titt på disken og gi meg pristilbud. Det er et hån. Derfor: Er det noen der ute, en eller annen barmhjertig samaritan, som er villig tl å hjelpe meg med å løse dette problemet? Jeg antar at det er et vanskelig oppdrag, og at det kreves en del kompetanse både på hard- og softwaresiden, men jeg vil ikke la noenting være uprøvd. Dersom det er noen som tror de har ressurser, tid og nok lyst til å prøve å hjelpe meg, kan de ta kontakt med meg her, eller via [email protected]. Grunnet sedvanlig studentøkonomi kan jeg ikke love gull og grønne skoger, men jeg KAN love økonomisk kompensasjon dersom over ca. 75% av dataene blir gjenopprettet. No cure, no pay, er alt jeg kan love med andre ord. Dersom ingen her kan hjelpe, blir jeg nødt til å ta den tunge veien til Ibas. Og det spørs om jeg kommer helskinnet tilbake derfra. Jeg er svært spent på hva slags respons jeg får... For ordens skyld kan jeg nevne at ingen av de som prøver seg på disken vil lide på noen som helst måte dersom de forårsaker permanente tap av data, garantien gir jeg for eksempel blaffen i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå