Gå til innhold

Minne og bushastigheter

eiriksen

Anbefalte innlegg

Ikke bare du som er litt små flau nå eiriksen  :blush:

Jeg hadde dette...

Athlon XP2000 har en bus på 166MHz (effektivt 333MHz), så om både RAM'en og HK'et støtter 400MHz bus så gjør ikke prosesoren det (med mindre du klokker den).

Hvis du skal ha 400MHz bus uklokket på hele systemet så kan du kjøpe deg en Athlon XP3000 (pass på å få 400MHz bus) eller 3200.

XP 2000 har buss på 133x2 DDR= 266 !

Edit: posta samtidig :roll:

Mulig jeg som er litt treig i dag...

Altså selv om CPUen har bus 2x133 (266 som den har, jeg har sjekket) gjør det ikke noe om jeg setter den til 166, eller 200 for den slags skyld, hvis jeg setter ned multiplikatoren tilsvarende? Både hovedkortet og minnet støtter jo 200.

Prosessoren vil ikke klare en bus på 200MHz (effektivt 400MHz) hvis den er laget for maks 133MHz (effektivt 266MHz), sier egentlig seg selv. ;)

Så det med å forandre multiplikatoren for ikke å overklokke klokkefrekvensen hjelper altså ikke når prosessoren ikke greier 200MHz (effektivt 400MHz). :dontgetit:

Du kan klare å få den opp i 200. Da trenger du en god stepping, og kanskje kjøre med vannkjøling og høy spenning. Vil vare i et par måneder :roll:

Edit: Lang Quoting :scared:

Endret av AMDguru1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp. (Dropper quotinga :p ) Da var det som jeg trodde på begynnelsen.

Det som forvirret meg var at jeg har kjørt prosessoren (fortsatt XP2000) på 166 helt siden jeg fikk den. Har ikke hatt noe stabilitets problemer av den grunn. 'If it ain't broken, don't fix it'...

Takk for alle innspill og oppklaringer. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...