Gå til innhold

Minne og bushastigheter

eiriksen

Anbefalte innlegg

:blush: . Så litt på hovedkort på psdata.no og sjekket bushastigheten på A7N8X-Deluxe kortet, og der var den på 333mhz. Maks hastighet på minne var PC3200, eller 400 mhz. Kan noen forklare meg hvordan man finner ut hva som er kompatibelt med hverandre? HAr lest ram-guiden på hw.no, men er fortsatt forvirret. Håper noen folk skjønte meg.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står at den støtter cpuer med en bushastighet på maks 333mhz, som er alle opp til xp3000+. Men jeg tror det er en feil, da jeg er ganske sikker på at det kortet støtter 400mhz. Det takler også de raskeste rambrikkene(400mhz, hvis man ikke regner med Corsairs nylanserte ddr2-brikke.)

Lenke til kommentar

Ikke bare du som er litt små flau nå eiriksen :blush:

Jeg hadde dette med bushastighet (FSB) og minnehastighet klart for meg en gang i tiden, men nå er jeg blitt helt forvirra. Jeg har NF7-S, XP2000 og pc3200 RAM. Jeg kjører nå 166Mhz*10 = 1666Mhz og minneratio 1/1, altså underklokket minnet.

Det jeg lurer på er hvorfor fant jeg ut en gang i tiden at det var lurest. Hvorfor kan jeg ikke f.eks kjøre 200Mhz*8,5 (eller hva det blir) for å utnytte minnet fullt? Overklokker jeg noe da? Hovedkortet støtter jo pc3200 RAM. Mener å huske at CPUen var den som holdt tilbake, men jeg skjønner ikke hvorfor.

Håper det er greit at jeg bruker tråden din eiriksen, og dette var vel et enda flauere spørsmål sikkert :p

edit: skrivefeil

Endret av Inkognito
Lenke til kommentar

Kanskje ikke så rart folk ikke skjønte meg, men jeg kan prøve igjen.

Hos PSData.no så har de kortet A7N8X-E DELUXE, den står bokført med 333mhz bus. XP 3000+ kjører på 400mhz bus, så da vil ikke det gå. Men hovedkortet står at de klarer 400mhz minnebrikker, er det jeg som har misforstått noe eller er det en leif hos psdata.no?

Hovedkort

Og Inkognito, mitt spørsmål er flauere enn ditt!

Lenke til kommentar

Hos PSData.no så har de kortet A7N8X-E DELUXE, den står bokført med 333mhz bus. XP 3000+ kjører på 400mhz bus, så da vil ikke det gå. Men hovedkortet står at de klarer 400mhz minnebrikker, er det jeg som har misforstått noe eller er det en leif hos psdata.no?

Hovedkort

Som jeg sa i sted, er det en skrivefeil av psdata. Det kortet støtter 400mhz:

http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7n...-d/overview.htm

PS: xp3000+ kjører på 333mhz ;)

Lenke til kommentar
Ikke bare du som er litt små flau nå eiriksen :blush:

Jeg hadde dette med bushastighet (FSB) og minnehastighet klart for meg en gang i tiden, men nå er jeg blitt helt forvirra. Jeg har NF7-S, XP2000 og pc3200 RAM. Jeg kjører nå 166Mhz*10 = 1666Mhz og minneratio 1/1, altså underklokket minnet.

Det jeg lurer på er hvorfor fant jeg ut en gang i tiden at det var lurest. Hvorfor kan jeg ikke f.eks kjøre 200Mhz*8,5 (eller hva det blir) for å utnytte minnet fullt? Overklokker jeg noe da? Hovedkortet støtter jo pc3200 RAM. Mener å huske at CPUen var den som holdt tilbake, men jeg skjønner ikke hvorfor.

Håper det er greit at jeg bruker tråden din eiriksen, og dette var vel et enda flauere spørsmål sikkert :p

Athlon XP2000 har en bus på 166MHz (effektivt 333MHz), så om både RAM'en og HK'et støtter 400MHz bus så gjør ikke prosesoren det (med mindre du klokker den).

Hvis du skal ha 400MHz bus uklokket på hele systemet så kan du kjøpe deg en Athlon XP3000 (pass på å få 400MHz bus) eller 3200.

Lenke til kommentar

Hovedkort

Athlon XP3000 kommer ut i to utgaver:

Denne med 400Mhz bus

og

Denne med 333MHz bus

PS Athlon XP3200 kommer bare i 400MHz

Lenke til kommentar

Hovedkort

Athlon XP3000 kommer ut i to utgaver:

Denne med 400Mhz bus

og

Denne med 333MHz bus

PS Athlon XP3200 kommer bare i 400MHz

Hehe, må innrømme at jeg ikke så det før nå :blush:

Lenke til kommentar
Tusen takk endrebjorsvik89! Trodde nemlig XP2000 hadde bus på 266, og da fikk jeg det ikke til å gå opp, og begrepene ble en eneste stor grøt.

Enda et "mysterium" løst :thumbup:

Sorry altså, liten forsnakkelse XP2000 har bare 133MHz (266MHz effektiv) bus :blush:

166MHz (effektivt 333MHz) bus kom ikke før Barton-kjernen :blush:

:blush::blush:

(Pliz ikke heng meg)

Lenke til kommentar
Ikke bare du som er litt små flau nå eiriksen  :blush:

Athlon XP2000 har en bus på 166MHz (effektivt 333MHz), så om både RAM'en og HK'et støtter 400MHz bus så gjør ikke prosesoren det (med mindre du klokker den).

Hvis du skal ha 400MHz bus uklokket på hele systemet så kan du kjøpe deg en Athlon XP3000 (pass på å få 400MHz bus) eller 3200.

XP 2000 har buss på 133x2 DDR= 266 !

Edit: posta samtidig :roll:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Ikke ta all infoen webshoppene oppgir for god fisk.

Men når man bare går igjennom bare for å sjekke litt for moro skyld så er det lov å stole på en webshop :)

Dessuten er det ingen grunn til å være flau av å spørre , det er vel det vi har forumet til 

Får håpe det alltid vil være slik

Takker for info fra allesammen

Lenke til kommentar

Jeg hadde dette...

Mulig jeg som er litt treig i dag...

Altså selv om CPUen har bus 2x133 (266 som den har, jeg har sjekket) gjør det ikke noe om jeg setter den til 166, eller 200 for den slags skyld, hvis jeg setter ned multiplikatoren tilsvarende? Både hovedkortet og minnet støtter jo 200.

Lenke til kommentar

Jeg hadde dette...

Mulig jeg som er litt treig i dag...

Altså selv om CPUen har bus 2x133 (266 som den har, jeg har sjekket) gjør det ikke noe om jeg setter den til 166, eller 200 for den slags skyld, hvis jeg setter ned multiplikatoren tilsvarende? Både hovedkortet og minnet støtter jo 200.

Prosessoren vil ikke klare en bus på 200MHz (effektivt 400MHz) hvis den er laget for maks 133MHz (effektivt 266MHz), sier egentlig seg selv. ;)

Så det med å forandre multiplikatoren for ikke å overklokke klokkefrekvensen hjelper altså ikke når prosessoren ikke greier 200MHz (effektivt 400MHz). :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...