Gå til innhold

Socket A/754/940

oystein93

Anbefalte innlegg

Er det sånn at det er en fordel å velge "rett" med tanke på hvilken Socket - på hovedkortet? Kun de ovennevnte som er aktuelle for min del.

1. Er det stor forskjell på brukervennligheten ved forskjellige Socket? (Har bygget, men kun erfaren med Socket A).

2. Hva er til å anbefale? Pris er en viktig kriterie i min utvelgelsesprosess

Takk :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det blir hipp som happ vedr socket, da alt er urgammelt om 2 år.

Har selv både socket A på mitt Epox8rda3+ og Socket 754 på min Shuttle SN85.

Hvis pris er viktig hadde jeg gått for et nForce2 HK med en AMD XP 2500+, hvem av HK vet jeg ikke, men det står mellom 2-3 stk, bla Epox 8rda som er min anbefaling av lav budsjett HK

:dontgetit:

Endret av slimboy
Lenke til kommentar

Socket A er desidert den billigste opsjonen, men det er vel ikke vits å oppgradere socket A HK idag?)

Det er ingen nevneværdig forskjell i den fysiske monteringen av CPU/kjøler, annet enn at det er lettere fordi Opetron/FX/Athlon64 har fått varmespreder, sånn at det er enda vanskeligere å knuse kjernen :)

av de aktuelle alternativene for en prisbevist forbruker er Socket 754..

Socket 940 = Opteron og tidlige FX CPUer

Socket 939 = FX og senere utgaver av Athlon64 (socket 939 har ikke kommet enda, og når den kommer, så er det bare de svindyre (i forhold til Athlon64) FX cpu'ene som blir tilgjengelige med det første)

Socket 754 = Socketen for "normale" Athlon64 CPU'er og den folk flest kjøper...også den billigste av de nye socketene til AMD..

Lenke til kommentar

Socket754 og AMD64 prosessorer gir veldig mye ytelse og trenger ikke reg-minne slik som Socket 940.

Forskjellen mellom socket A og Socket 754 i ytelse er såpass stor og i å med at socket 754 prosessorene støtter 64-bit så er socket 754 et mye bedre kjøp, men prisen er der etter, men du har da fordelen med 64-bit tekonolgien som vil gi deg bedre ytelse når du oppgraderer til et 64-bit OS!

Lenke til kommentar
Socket754 og AMD64 prosessorer gir veldig mye ytelse og trenger ikke reg-minne slik som Socket 940.

Forskjellen mellom socket A og Socket 754 i ytelse er såpass stor og i å med at socket 754 prosessorene støtter 64-bit så er socket 754 et mye bedre kjøp, men prisen er der etter, men du har da fordelen med 64-bit tekonolgien som vil gi deg bedre ytelse når du oppgraderer til et 64-bit OS!

Når forventer man at "Socket754 og AMD64 prosessorer" vil gå ned i pris da?

Jeg forstår det dreier seg om mange penger versus SocketA-komponenter?

Skal skifte ut CPU, hovedkort, ram og skjermkort. Prisforskjellen på SocketA - Socket754 blir et-par tusen NOK her eller?

Lenke til kommentar

Her er det spørsmål om "kortvarig" eller "langvarig" investering, nå som intel skal begynne me 32&64 bits prosessorer vil sikkert mange programmer komme me 64bits kompabilitet i fremtiden noe som gir bedre ytelse enn 32bits programmer så om du invisterer noen hundrelapper nå så kan det med stor sannsynlighet være at du sparer inn det på tid prosessoren bruker på å starte ting og på slippe å oppgradere på en stund ;)

Lenke til kommentar
Her er det spørsmål om "kortvarig" eller "langvarig" investering, nå som intel skal begynne me 32&64 bits prosessorer vil sikkert mange programmer komme me 64bits kompabilitet i fremtiden noe som gir bedre ytelse enn 32bits programmer så om du invisterer noen hundrelapper nå så kan det med stor sannsynlighet være at du sparer inn det på tid prosessoren bruker på å starte ting og på slippe å oppgradere på en stund ;)

Men det har ingen praktisk betydning om jeg kjører 32 bits programmer, på en 64 bits prosessor. Kan jeg formulere meg slikt? :cool: Ingen programmer kræsjer osv?

Lenke til kommentar

Når forventer man at "Socket754 og AMD64 prosessorer" vil gå ned i pris da?

Jeg forstår det dreier seg om mange penger versus SocketA-komponenter?

Skal skifte ut CPU, hovedkort, ram og skjermkort. Prisforskjellen på SocketA - Socket754 blir et-par tusen NOK her eller?

Det skiller ca.500-900.- mellom A64 3000+(CPU og HK) og XP3000+(CPU og HK). Valge er ganske klart etter min mening da A64 3000+ yter veldig bra sammenlignet ned XP3000+. A64 vil neppe gå ned i pris med det første, kanskje når 3700+ kommer på markedet?

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar
Her er det spørsmål om "kortvarig" eller "langvarig" investering, nå som intel skal begynne me 32&64 bits prosessorer vil sikkert mange programmer komme me 64bits kompabilitet i fremtiden noe som gir bedre ytelse enn 32bits programmer så om du invisterer noen hundrelapper nå så kan det med stor sannsynlighet være at du sparer inn det på tid prosessoren bruker på å starte ting og på slippe å oppgradere på en stund  ;)

Men det har ingen praktisk betydning om jeg kjører 32 bits programmer, på en 64 bits prosessor. Kan jeg formulere meg slikt? :cool: Ingen programmer kræsjer osv?

Du vil ikke få noen problemer nei ;)

Lenke til kommentar
Hvis noen er interessert i en stille maskin er AMD's cool'n quiet-løsning som bare er på socket 754, genial. I teorien skal man kunne komme ned i 16W!

Ja det glemte jeg, legger godt merke til dette når jeg skal sove, har selv standard kjøler til mitt a64 system så når det ikke er mange prosesser i gang så skrur viftehastigheten seg ned slik at lyden fra pcn så å si er borte, da kommer cpu viften på samme nivå som min Mist PSU 350W

Lenke til kommentar
Her er det spørsmål om "kortvarig" eller "langvarig" investering, nå som intel skal begynne me 32&64 bits prosessorer vil sikkert mange programmer komme me 64bits kompabilitet i fremtiden noe som gir bedre ytelse enn 32bits programmer så om du invisterer noen hundrelapper nå så kan det med stor sannsynlighet være at du sparer inn det på tid prosessoren bruker på å starte ting og på slippe å oppgradere på en stund  ;)

Nei, men når windows xp 64bit kommer så vil ikke 16bits programmer virke, men det er ikke noe problem så lenge du bruker VELDIG gamle programmer ;)

Lenke til kommentar
Hvis noen er interessert i en stille maskin er AMD's cool'n quiet-løsning som bare er på socket 754, genial. I teorien skal man kunne komme ned i 16W!

Ja det glemte jeg, legger godt merke til dette når jeg skal sove, har selv standard kjøler til mitt a64 system så når det ikke er mange prosesser i gang så skrur viftehastigheten seg ned slik at lyden fra pcn så å si er borte, da kommer cpu viften på samme nivå som min Mist PSU 350W

Bare for å spore litt bort her :roll:

Om jeg satser på Socket754. Hvordan vil dette funke sammen i et Chieftic Dragon, Big Tower? Er ikke sikker på om jeg har 300 eller 340W.

Hvordan finner jeg det ut? :blush:

Lenke til kommentar
Det står på psu hvor stor den er.

Eeeeh.

Hva er PSU? :blush:

Jeg har AIDA32, men finner ingen info om det der.

Sorry. Det står på strømforsyninga(PSU) hvor stor den er.

Mener bestemt det er 300W.

Vil dette ha noe å si for ytelsen m.m. om jeg velger Socket754?

Harddisk, skjermkort m.m. funker på de fleste Sockets, right? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...