Torbjørn Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 jeg satt med paintbrush og tuklet med bildet ditt http://sirius.isa-geek.org/~lindahl/gjestebok.jpg tror det skal se omtrent sånn ut. men jeg vet ikke hva som står i de forskjellige dropdown boksene Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 nå er det helt identisk til bildet ditt. trykker vi på "lagre" da? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) gå gjerne gjennom lista jeg foreslo på forige side og se at det stemmer overens med feltene i bildet jeg foreslo. og si fra hvis ikke den vil lagre. edit: hm.. en ting til: sett "unsigned" i attributter etter id! det glemte jeg å få med. det betyr ikke allverdens, men det halverer kapasiteten til gjesteboka fra 4 milliarder til bare 2 milliarder Endret 22. februar 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 ja, fikk det til databasen er nå laget. hva kan jeg nå gjøre med den? skal det lages et skjema hvor verdinene blir satt inn og fordelt til de forskjellige feltene? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) jepp! det er netse steg. merk at du nå har laget en "tabell", ikke en "database". tabellen ligger i en allerede tilrettelaget database. jeg regner med du har lært hvordan du bruker <form>'s og hvordan du tar imot data med php? ie bruke $_POST['inputnavn']? her er php/mysql 101 kræsjkurs: <?php #først koble til og velg database mysql_connect("server","bruker","passord"); mysql_select_db("databasenavn"); if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == "POST"){ # henter inn et par felter fra skjema, husker på å kjøre mysql_escape_string, # i tilfelle det inneholder kråketegn! $skjonn = mysql_escape_string($_POST['skjonn']); $melding = mysql_escape_string($_POST['melding']); # mysql_query brukes for å kjøre queries. mysql_query("insert into tabellnavn set melding='$melding',$kjonn='$kjonn',dato=Now()") or die("noe gikk galt:" . mysql_error()); # merk at du herbruker mysql funksjonen Now() til å sette dato og tid til 'nå' echo "Takk, din melding er lagret!"; } ?> vis skjemaet her. her tok jeg med bare et par felter, du vil sikkert ha flere i skjemaet ditt, men du kan sikkert bygge ut til å gjøre det som trengs! Endret 22. februar 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 har vært litt borti det før. har ikke laget noe selv på egenhånd, men prøver litt. har følgende kode for skjema og for å få systematisert stringene.. <form name="form1" method="post" action="POST"> <p>navn <input type="text" name="name"> </p> <p>hjemmeside: <input type="text" name="hjemmeside"> </p> <p>boplass: <input type="text" name="boplass"> </p> <p>melding: <textarea name="melding"></textarea> </p> <p>kjønn: <label> <input name="kjonn" type="radio" value="radio"> mann</label> <label> <input name="kjonn" type="radio" value="radio"> dame</label> </p> </form> <?php $name = trim(stripslashes(strip_tags($_POST['name']))); $hjemmeside = trim(stripslashes(strip_tags($_POST['hjemmeside']))); $boplass = trim(stripslashes(strip_tags($_POST['boplass']))); $malding = trim(stripslashes(strip_tags($_POST['name']))); ?> er det helt bommert? er usikker på hva jeg skal gjøre med "kjonn" siden det er en radio sak.. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 <input type="radio" NAME="kjonn" VALUE="kvinne"> Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 action="" skal settes til den php-siden som skal behandle formet og sette inn i database. eks: <form action="phpside.php" method="post"> Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 det er ikke noen ide å ha med php kode lengst nedi den fila, hvis ikke du skal behandle dataene i den fila. legg inn stripslashes etc.. i den php fila som får dataene, dvs den fila som står oppført i action="filadi.php" om du bruker radiobutton eller hva du gjør, har ikke noe å si. php forholder seg bare til det som står i name="whatever". har du en radiobutton med name="kjonn", så finner du den igjen i $_POST['kjonn'] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå