Gå til innhold

lære seg hvordan å bruke mysql med php

Anbefalte innlegg

lurte på hvordan det lar seg gjøre å få opp hvor mange ganger en link er klikket på?

og en annen ting, hva er vitsen med å ha f.eks. url?id=31 lager du da en samling av linker i en egen fil og så linker du bare til disse?

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) lagre et antall i en fil eller mysql, og la hver phpfil øke dette antallet med 1

2) url?id=31 lar deg sette en variabel inni et phpskript. hva du måtte ønske å gjøre med denne id variabelen er det bare fantasien som setter grenser for. kanskje du vil sette inn et bilde? kanskje du vil vise en forumpost som har id 31? kanskje du vil vise medlemsdata for medlem nummer 31? kanskje du vil vise en annonse som har id=31? mulighetene er mange.

Lenke til kommentar
1) id'er brukes sikkert i 95% av alle tilfeller i forbindelse med databaser, hvor hver rad i en tabell har en unik id.

2) det betyr at du prøver å åpne en katalog eller en fil som heter .home og som ligger i webrota for domenet.

okei. har du forresten en grei tutorial eller side hvor jeg kan lære meg mysql? har sett på sindrem.com, men fikk ikke så mye ut av det

Lenke til kommentar

fikk ikke så veldig mye ut av det. prøvde å gjøre det stod, men kom liksom ikke frem til noe.

men om jeg vil opprette en database i mysql på serveren min får jeg opp em masser av valgmuligheter bortover. hva betyr alle disse og hva skal jeg velge?

kan jeg etter å ha valgt disse skrive inn f.eks. hva jeg vil ha i id=1?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor i all verden du er så opphengt i id=x. bestem deg for hva slags side du skal lage og se så hva du trenger for å få det til. ikke lag siden utfra hvilke tenkikker du har tenkt å bruke.

hvis du er misfornøyd med arikkelen, så send en email til forfatteren! kanskje kan den forbedres.

Lenke til kommentar

okei, skal legge id'en på hyllen. når jeg går inn på kontrollpanelet mitt for å lage en ny database får jeg opp dette bildet.

jeg vet ikke hva alle de forskjellige valgmulighetene betyr, eller hvordan jeg skal gå frem.

@ Torbjørn : har lyst å lære å bruke databaser, for så seinere å se hva jeg kan bruke det til. vet ikke hvordan jeg bruker de og har heller ikke et skikkelig begrep om hva jeg kan bruke det til.

Endret av Smidt
Lenke til kommentar

skjønner hva du mener og hvordan du tenker, ingenting er bedre enn å ønske å lære seg noe :)

det panelet lar deg definere hvordan en tabell skal se ut. tenk deg en tabell som et excel ark hvis det hjelper. hvor hver kolonne er en kategori. de kateogriene setter du opp i det viste bildet.

hva med å finne ut hva du kan bruke en database til? jeg har et par forslag:

*) gjestebok, da kan du lagre melding, nickname, dato m/klokkeslett, og kanskje IP

*) oversikt over CD'ene dine. aktuelle felt er artist, tittel, år, plateselskap

finn ut hva du vil lage, og kom med et forslag for hvillke kolonner du tror du trenger!

Lenke til kommentar

neida, kjør på. jeg kan hjelpe deg igang med kolonnedefinisjonene:

navn: her kan det passe med "varchar(32)", det betyr at du kan ha totalt 32 tegn i dette feltet. kanskje trenger man mer? bare et forslag.

hjemmeside: her vil jeg også valgt varchar, men litt lengre, "varchar(64)" f.eks. dvs 64 vilkårlige tegn som max

kjønn: her kan man være avansert og velge "enum('mann','dame')". Det betyr at den bare godtar 'mann' og 'dame' som mulige verdier. Videre kan man sette på "not null" (du finner kanskje hvor man gjør det?) da man godt kan kreve at man fyller ut enten mann eller dame på denne (bruk en select-boks!)

boplass: også dette en varchar, kanskje varchar(32)?

dato: her ville jeg valgt "datetime". det er et mysql datoformat som angir både dato og klokkeslett. dette settes så siden enkelt med mysql sin "Now()" funksjon

melding: her kan man bruke "text". den typen er i prinsipp det samme som varchar, men varchar har en generell begrensning oppad på 255 tegn. "text" er mye større (husker ikke hvor stor, men snok gjerne litt rundt på mysql.com så finner du det!)

i tillegg bør man ha med en id (jepp, "din" id :) )

den pleier jeg å definere som en "int unsigned", settes til "not null", og sette som "primary key" og "auto_increment". du finner sannsynligvis alt dette i kontrollpanelet ditt.

id'en gjør hver rad unik, noe som er god programmerer skikk og som kommer veldig godt med. det gir oss mulighet til å adressere en spesifik rad. kjekt om man skal redigere eller slette en oppføring i gjesteboka.

auto_increment gjør at den øker med 1 hver gang uten at vi trenger å tenke på det. for å bruke "auto_increment", må den være "primary key". for å være primary key, må den være "not null", så hele suppa må med i den definisjonen.

se om du får til dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...