Gå til innhold

Skal bygge ny maskin, passer dette?

Anbefalte innlegg

Har et HK av denne typen liggende: MSI 865PE NEO2

865pe-basert hovedkort, PC3200-minne og P4 2.8B, det vil jeg kalle veldig dårlig prioritering. En P4 2.8C koster akkurat det samme, og systemet ditt vil yte veldig mye bedre.

I tilfelle P4-navngivningen er ukjent for deg:

2.8B har 533MHz QPB

2.8C har 800MHz QPB

Dersom du kjøper minne brikker i par (eks. 2x256 istedet for 1x512), så vil også minnet kjøre i dual mode, 2x400Mhz DDR = 800MHz

Ytelsesforskjellen vil faktisk være veldig stor mellom 2.8B og 2.8C.

Vet ikke helt om jeg forsto deg. Kan du sette opp et oppsett for meg, så skal jeg vurdere det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag. En hundrelapp ekstra for bedre "system", litt ekstra for dobbelt så stor harddisk (40gig er for lite enten du vil tro det eller ikke), og bittelitt ekstra for et bedre skjermkort. Anbefaler egentlig å gå opp enda litt lengere på skjermkort, men skjønner at det er nedprioritert...

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512KB cache 1 695,00,-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond

- 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) 2x454,08 = 908,16,-

Seagate Barracuda 7200.7 80GB

- IDE ATA/100 2MB cache 7200RPM 614,98,-

PowerColor Radeon 9600SE 128MB DDR

- AGP, ATI 9600SE, DVI-I, TV-Out, Retail 723,44,-

Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

- Value Line, m/300W AMD/P4 268,45,-

MSI CD-brenner IDE 52x/32x/52x

- CR52M, Intern Retail 359,44,-

LG CD-spiller 52x (GCR-8523BB) Hvit

- Bulk 199,29,-

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

- Floppydisk Intern 136,50,-

Avg.: 0,00

Totalt: 4 905,26

Prisene er hentet hos komplett siden det var der du hentet dem...

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg forsto deg. Kan du sette opp et oppsett for meg, så skal jeg vurdere det?

Poenget er bare at hovedkort støtter 800mhz fsb, minnet er skapt for å matche en cpu med 800mhz fsb, og en prosessor på 2.8ghz som støtter 800mhz koster bare en hundrelapp mer enn den du har satt opp, men yter VELDIG mye bedre :-) så jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gjøre kjøpe den med 800mhz fsb.

Prossesorene får bokstaven C (slik som p4 2.8c) - når de støtter 800mhz fsb.

Lykke til så meget med ny maskin! :thumbup:

Lenke til kommentar

Poenget er bare at hovedkort støtter 800mhz fsb, minnet er skapt for å matche en cpu med 800mhz fsb, og en prosessor på 2.8ghz som støtter 800mhz koster bare en hundrelapp mer enn den du har satt opp, men yter VELDIG mye bedre :-) så jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gjøre kjøpe den med 800mhz fsb.

Prossesorene får bokstaven C (slik som p4 2.8c) - når de støtter 800mhz fsb.

Lykke til så meget med ny maskin! :thumbup:

Kan du linke, klarer ikke å finne noe

Lenke til kommentar

Har da to alternativ. Hva bør jeg velge?

Alt.: 1

Alt1.GIF

Alt.: 2

alt2.GIF

Det er fortiden ikke aktuelt å gå opp på harddisk størrelse (Det meste blir lagret sentralt på en annen maskin, via nettverk), heller ikke på skjemkort. Jeg kan heller oppgradere litt etterhvert. Mulig jeg også fjerner brenneren, for å få prisen ytligere ned.

I Alt.: 2 er det da med CPU-kjøler/vifte?

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Alt. 2 så bra ut. Legg dog til en minnebrikke til på 256 mb, slik at du har 2 minnebrikker som kjører dual channel, og størrelsen blir 512mb slik som var planen din (du bør ikke ha mindre på en pc som skal vare en stund).

Hvis ordet BOXED står i beskrivelsen av CPUen på komplett så er det med vifte!

Endret av thoering
Lenke til kommentar
Alt. 2 så bra ut. Legg dog til en minnebrikke til på 256 mb, slik at du har 2 minnebrikker som kjører dual channel, og størrelsen blir 512mb slik som var planen din (du bør ikke ha mindre på en pc som skal vare en stund).

Hvis ordet BOXED står i beskrivelsen av CPUen på komplett så er det med vifte!

Skulle ha to rambrikker på 256, har bare glemt den ene.

Skal se hva det står på CPUen

Lenke til kommentar

Advarer enda mot den minnebrikken (windbond) på 865/875 chipset..

Kompabilitetsproblemer med CH-5 brikker!!!

De gamle windbondbrikkene (BH-5) var meget bta på 865/875 chipset, men med de som komplett har på lager nå, vil du få problemer..

Bare glem å overklokke over 200MHz frontsidebus

Lenke til kommentar

ville dumpet kabbissen har hatt den, og større dritt skal du leite lenge etter. Dårlig plass. Dårlig med vifteløsninger.DÅrlig løsning på harddiskskuffen. elendige clips, endte selv om med å klippe den av med tang for så å stripse den på til slutt. Gått rett på dyngen.

For all del velg noe annet. Ville valgt f.eks Aopen h800b eller hva det heter for noe, har det selv og er megafornøyd. Har vel en av de bedre strømforsyningene i tillegg.

Lenke til kommentar

De gamle windbondbrikkene (BH-5) var meget bta på 865/875 chipset, men med de som komplett har på lager nå, vil du få problemer..

Det der kjenner jeg ikke til? Kjører selv CH-5 på 220MHz på i865 chipset.

Ser også at Asus anbefaler (bl.a.) CH-5 på P4P800...

Hvor har du dette fra?

timtowtdi

Lenke til kommentar
ville dumpet kabbissen har hatt den, og større dritt skal du leite lenge etter. Dårlig plass. Dårlig med vifteløsninger.DÅrlig løsning på harddiskskuffen. elendige clips, endte selv om med å klippe den av med tang for så å stripse den på til slutt. Gått rett på dyngen.

For all del velg noe annet. Ville valgt f.eks Aopen h800b eller hva det heter for noe, har det selv og er megafornøyd. Har vel en av de bedre strømforsyningene i tillegg.

Maskinen jeg har nå, er byged i det kabinettet jeg har satt opp. Jeg er veldig fornøyd med det, god plass til å skru i, (enest er at jeg må ta ut PSU for å få i HK'et).

Lenke til kommentar

Tror ikke han trenger å overklokke for å spille sims og bruke word......

Lenke til kommentar

OK kan være med på det at mange rapporterer om problemer med å kjøre 5:4 på over 250MHz FSB eller 1:1 over 220MHz FSB. KANSKJE det skyldes CH-5 (har ennå ikke sett noen rapporter/tester som slår dette fast 100%), eller kanskje er det Northbridge/Chipset i kombinasjon med timinger/minnetyper???

Så jeg er litt enig med deg, kanskje man bør se seg om etter andre minnetyper om nevnte FSB/ratio-settinger kan være aktuelle. PSData har jo Geil minne f.eks. ;-)

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...