Armas Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Må ha nytt kamera nå og ser litt på Olympus C5060. Jeg vil gjerne ha muligheten til å ta bilder med nokså lang lukkertid. Ser at på lukkerprioritering er denne maks 4 sekunder og på manuell så er den 16 sekunder pluss bulb. Jeg synes det er vel lite med bare 4 som max på lukkerprioritering men det er vel greit hvis helmanuel er grei å bruke. Er den det? Så, hva er bulb? Jeg ser at denne går opp til 2 minutter. Betyr det at man trykker en gang for å eksponere og en gang til for å avslutte eksponeringen? altså en slags manuell lukkertid? Kan dette i så tilfelle styres med fjernkontrollen så kameraet ikke beveger seg. Noen andre + eller minus mot dette kameraet? Det står mellom dette og Sony V1 som jeg hadde før. Størrelsen er vel det som frister minst med Olympusen men jeg tror det blir den hvis lukkerprioriteringen er grei. Har fått tatt mye fine nattebilder med stativ og 30 sekunder lukketid med Sonyen og vil gjerne fortsette med det. Så Erfaringer er velkommne. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Hei, denne er helt grei å bruke. Man får tydelig opp med røde tall om bildet blir feileksponert. Og det er helt kurant å la én verdi stå, og så bare justere f.eks. lukkertiden for å få korrekt eksponering. Dette blir nesten som blenderprioritet, bare at man justerer det manuelt. Og under nattfotografering, der slike lange lukkertider er relevant, har man normalt god tid på seg. Så jeg ville ikke vært spesielt redd for dette. Du har rett mht. hvordan bulb fungerer. Bulben kan i alle fall startes med fjernkontrollen, og jeg antar at den kan avslutte også. Jeg har ikke prøvd dette, og har nå levert fra meg kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå