stigfjel Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Jeg har en P4 3 GHz med 1 GB RAM. Trenger jeg en swap-partisjon til en linux-installasjon? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Nei. Men når det er sagt, ville jeg PERSONLIG (av vane? vet ikke) slengt inn en på 100 MB eller noe. Men nei - du trenger ikke. Jeg har selv 512 MB minne, og det hender den swapper en 10-20 MB når jeg gjør tunge ting, men jeg tror dette er ved "uhell", da fortsatt mye av minnet brukes til cache. Lenke til kommentar
nxm Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Jeg har en 2,66 ghz Pentium 4 maskin med 1 gb ram. Jeg bruker ikke swap, siden jeg har så mye av minne fra før av... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2004 Takker for svar. Det var akkurat det jeg ville høre. Da slapp jeg å styre med det. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Jeg har kun 600 og noe ram, og har aldri sett noe til swapping. Lenke til kommentar
haackon Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Jeg har kun 600 og noe ram, og har aldri sett noe til swapping. Jeg har 256 MB PC133 SDRAM og har 500 MB (eller for å være helt nøyaktig: 498 MB) swap til min maskin Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Jeg har en swap-partisjon på litt mer enn nødvendig, og hvordan kan jeg få den til et annet sted? Jeg får ikke umountet den... Lenke til kommentar
huf Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Har en 2.4 ghz med 512 mb ram, har ikke swap på den i det hele tatt. Men på 166 mhz'en med 80 mb ram, så har jeg en på noen få hundre mb. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 Installerte Slackware Linux på den aktuelle maskinen. Fant da ut at swap er helt unødvendig. Alt fungerer perfekt nå. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
huf Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Jeg har en swap-partisjon på litt mer enn nødvendig, og hvordan kan jeg få den til et annet sted? Jeg får ikke umountet den... Hva er det du mener? Få den til et annet sted? Du får sikkert ikke umounta den pga av at den er i bruk elns, hvilken feilmelding får du når du prøver? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Jeg har en swap-partisjon på litt mer enn nødvendig, og hvordan kan jeg få den til et annet sted? Jeg får ikke umountet den... Swap-partisjoner unmountes forresten med "swapoff", ikke "umount". Bare i tilfelle det var det du prøvde på... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 (endret) Når jeg prøver å mounte den et annet sted står det /dev/hda4 looks like swapspace - not mounted , men hvis jeg prøver å umounte den [root@fedora /]# umount /dev/hda4 umount: /dev/hda4: not mounted Men jeg kan vel ikke umounte den mens den er i bruk, så ligger det i en conf fil hva som skal bli brukt til swap? gspr: Aaah.. takk, må prøve! Endret 23. februar 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 gspr: /dev/hda4 1786 1912 1020127+ 82 Linux swap Det har jeg nå som swap. Jeg prøvde swapoff, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det... Jeg prøvde med swapoff -a, men det skjedde liksom ikke så mye. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Ah, nå tror jeg at jeg forstår! Kommandoene swapoff og swapon deaktiverer og aktiverer en swap-partisjon (jfr. "slå av" og "slå på"). Skal du gjøre om /dev/hda4 til en normal lagringspartisjon, må du f.eks. ta mke2fs -j /dev/hda4 (etter at du har tatt swapoff /dev/hda4). Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Skal du gjøre om /dev/hda4 til en normal lagringspartisjon, må du f.eks. ta mke2fs -j /dev/hda4 (etter at du har tatt swapoff /dev/hda4). Men når jeg gjør det: [root@fedora /]# /sbin/swapoff /dev/hda4 swapoff: /dev/hda4: Ugyldig argument Lenke til kommentar
xeon Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 # swapoff -a sjekk om du har swap med: # free -m her endrer du hva du skal ha som swap-partisjonen og legger til den nye partisjonen # vim /etc/fstab # mkswap /dev/hdXY # mkfs.ext3 /dev/hdWZ # mount -a && swapon -a Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 (endret) *slettet* Endret 23. februar 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Jeg ville uansett hatt en liten swap partisjon på en 256 MB - skulle du gå helt tom for minne, er du ikke ute... Dessuten bruker Linux gjerne en stoor del av minne til å cache'e filer fra disken, og da kan det være greit å ha en swap partisjon for å kunne ta av for "plutselige behov" for minne... Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Hvis du ikke har veldig lite diskplass ville jeg satt av 5-600MB, det er kan hende man går på en smell en gang, og da er det kjipt når kjernen begynner å drepe tilfeldige prosesser. Det vil uansett ikke bli brukt før det er behov for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå