Gå til innhold

Skal ha ny kraftig PC!

Anbefalte innlegg

Men vil helst forsøke å holde meg på rundt 10.000,-.

Det jegogså kan gjøre er å fordele kjøpet over lengre tid slik at jeg får det viktigste til rundt 10.000,- så kan man kjøpe ting som ikke er så viktig måneden etter osv.

Jeg har allered kjøpt ram, så det kommer utenfor budsjettet og trenger ikke iregnes.

1 stk. Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB 1990,-

Dette ble kjøpt i romjulen med tanke på at jeg ønsket en nforce2 plattform som jeg senere gikk bort fra.

Utsettes:

1. DVD og CDRW kan jeg evt. utsette, har noe gammelt jeg kan bruke.

2. Lydanlegg kan jeg utsette, har også noe gammelt her, samt at jeg kommer til å bruke øretelefoner mye(tar gjerne i mot tips på gode klokker)

3. Ønsker ikke ekstra lydkort utenom det som sitter på hovedkortet, som gjerne må være et bra min. 5.1 system.

4. Skjerm har jeg også...

Ønsker:

1. nå ønsker jeg hovedsaklig en AMD64 eller en konkuransedyktig Intelløsning.

2. Ønsker mer støysvakt enn OC vennlig, men gjerne en mellomting av disse.

3. Vil ha et bra kabinett som helst har 120mm inhale, exhaust og generellt gode kjølemuligheter. Skal være aluminium og av bra kvalitet. Ellers type miditower i blant øverste middel til toppklasse.

4. Hovedkort skal helst ha:

- firewire

- gigabit lan

- usb20

- innebygd bra raid, helst både på s-ata og p-ata med mulighet for å kjøre raid på begge. Raid 0 og 1 holder på denne. Raid 10 eller 1+0 blir litt dyrt diskmessig.

- god layout på kortet og gjerne OC vennlig chipsett osv.

- god min 3-veis spenninsregulator.

5. PSU skal være min 400W, tror det ville være fornuftig her. Og helst ha 120MM fra kab el. Ellers god kvalitet.

6. Når det gjelder skjermkort, må det være noe i klassen 9800 Pro eller FX5900 etc. Som gir best mulig ytelse i spill og som gir god kjøling, ytelse og funksjonalitet. Gjerne noe bundle. Har sett litt på Sapphire Atlantis 9800Pro 128MB Ultimate Edition, eller den vanlige utgaven.

7. Disker så ønsker jeg raskets mulig oppsett, i andre rekke sikkerhet på system. Dvs. muligens noe lignende Raptor som SYS, og noe raskt og stort i Raid-0 som data(hvor spill/data leses/skrives etc.).

8. Ønsker også muligheter til å lese av temperaturer på et sysbus display i en 5 1/4 brønn, med mulighet til å styre vifter 2-4 vifter.

Har vært i gjennom veldig mange Socket-A, 754 løsninger og noen P4 løsninger. Socket 940 og 939(snart) virker generellt utenfor mitt budsjett.

Hvis man kun tenker pris, og tar hensyn til at jeg skal bruke minne brikker som ikke er ECC eller REG, hvilket oppsett kan dere foreslå?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ingen som har et forslag da? Ikke la de sære kravene mine skremme dere. Jeg setter pris på alle forslag.

Verden har aldri vært "perfekt" og forventer ikke det "perfekte" ;-).

Edit: men ønsker vs budsjett gjør det kanskje vanskelig å oppnå. Det at jeg ønsker et bra kab og psu drar jo prisen kraftig opp. Trenger i grunn maks 2 disker, men hadde vært deilig med 2 i R-0 som data for litt ekstra boost.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Derfor jeg tenkte på den vanlige utgaven av sapphire kortet som ligger på rundt. 1.900,-. Men uansett blir det hardt å lande på rundt 10.000,- antagelig.

Har også tenkt på dette med at PCI Express er rett rundt hjørnet, noe som innebærer litt større endringer enn nye GPU, CPU kjerner ca. hvert år etc.

Vi er i et slags generasjonsskifte nå med 64 bit cpu plattformer i startgropen for konsumermarkedet, S-ATA snart godt etablert i 1G, SAS lurker litt rundt.

Ny PCI Express for desktops er godt på vei inn(selv om pci 64 og pci-x har eksistert en stund på serversiden), nye ram standarder på trappene, nye bios(ikke bios) standarder, ATX i forandring osv osv osv....

Men selv med alt dette flotte ved døren, så tror jeg det vil koste skjorta. Det jeg dog kanskje burde vurdere er å la noen av de nye tingene falle på plass i hyllene i butikken, så kan jeg plukke litt av de varene som nå er på topp, ennå billigere. Og oppgradere til alt det fantastiske nye om 1 eller 2 år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
[b]Alt 1 [/b]
Om features på HK er viktig for deg ala Gbit-lan med CSA teknologi 2 SAT Kontrollere osv) ++ At du på død og liv skal benytte det minnet du har, så er ABIT HK et dårlig valg fordi TWINX1024-3200LL om det er kjøpt i 2003 antagelig er av typen winbond CH5 :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: Hadde det vært BH5 så :thumbup: :thumbup: CH5 funker ikke noe særlig over 250 ved async 5/4 BH5 derimot funker ypperlig.

Her er det bare og sette FSB på 250 mem 5/4 og cl 2,3,3,6 så har du en [email protected]

HK: ASUS P4C800-E. 1650 kr
Skjermkort: Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro ICE Q 2488 kr
Lydkort: Creative SoundBlaster Audigy2 bulk PCI 720 kr
Hardisk: Western Digital Raptor 74Gb 10000rpm 8Mb 2167 kr
CPU: Pentium 4 Northwood 2.8GHz -C 1673 kr
CPU kjøler: Zalman ZM-7000A-CU 351 kr
Kabinett: Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX 1347 kr
Sum: 10396 kr

[b]Alt 2[/b]

Om du skal overklokke maks. Dette alternativet betyr at du må selge Minnet du allerede har, fordi det ikke er egnet for barske hastigheter kombinert med lave timings. Hovedkortet som er tatt med er det råeste som er å oppdrive med tanke på høye hastigheter på minnet
Sett DDR volten på 3.3 og AGP på 1.8v så kan du kjøre Kingston KHX3000 minnet som har winbond BH6 opp til 250MHZ med 2-2-2-6 timings.

Minne: 2 x Kingston KHX3000/512 BH6 eller BH5 2036 kr
HK: Epox EP-4PDA2+ REV-2 i865PE. GB-LAN 1268 kr
Skjermkort: Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro ICE Q 2488 kr
Lydkort: Creative SoundBlaster Audigy2 bulk PCI 720 kr
Hardisk: Western Digital Raptor 36Gb 10000rpm 8Mb 2167 kr
CPU: Pentium 4 Northwood 2.8GHz -C 1673 kr
CPU kjøler: Zalman ZM-7000A-CU 351 kr
Kabinett: Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX 1347 kr
Sum: 12050 kr

Alu kabbis ble det ikke på deg for da må du bla frem 2000 kr ekstra, og for all del ikke kjøp deg et Lian-Li i PC60 serien!! Det er så jævelig lite og trangt, kompis av meg hadde det og han fikk ikke på den ene IDE kabelen fordi harddisken kom i veien :laugh: :laugh:, Så skal du ha et romslig Alu tårn så må det bli Thermaltake eller Lian Li i PC 70 serien. Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Meget bra feedback! Likte spesielt dette du sa om Lian Li! Hmm alt egentlig.

Og jeg skjønner med en gang at jeg ikke gjorde god nok research når jeg gikk på tilbudet til komplett og kjøpte minnet som var satt ned fra 2.600 til 1.900 i romjulen 2003.

Men ang dette med Winbond CH5, BH5, BH6 osv.

1. Hvordan finner jeg ut om mitt Corsair minne er CH/BH5 uten å bryte pakningen? Har ikke åpnet den da jeg ikke har resten av delene, i tilfelle jeg måtte bytte osv. Kan se noe info på varmesprederen på brikkene, eller må jeg se på selve IC'ene? Noen tips?

2. Hvor finner jeg evt. mer info om dette med Winbond, CH, BH osv., da det tydeligvis er noe jeg burde satt meg inn i før jeg kjøpte RAM. Trodde jeg hadde dekket det viktigste i forhold til AMD før jeg kjøpte disse brikkene.

3. Lønner seg vel ikke å selge dette nå, selv om det pakninge er ubrutt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmm jeg fant i grunn dette selv. På mine brikker står det XMS3205V1.2, og i følge denne siden:

http://www.houseofhelp.com/forums/showthre...0&highlight=BH5

Er dette Corsair XMS/TwinX-PC3200LL Rev1.2: Winbond CH-5 :no:

Dog stusser jeg litt på at REV1.1 er BH5 som da skal være bedre? Hvordan har det seg at en tidligere revisjon skal være bedre... usj...

Dette synes jeg begynner å høres ut som en produktklage, hvordan skulle jeg kunne vite hva komplett sendte meg?? Stod ikke om det var Rev1.1 eller 1.2 i tilbudet.

Her sier også Corsair litt om hvorfor de byttet til dårligere chips innenfor samme serie. Stinx spør du meg.. hvordan går det ann å selge et produkt under samme navn, som har så forskjellige egenskaper!

28/1/2004

All Winbond Rev B die stopped production last September and we changed to Rev C when the supply ran out about the end of last year!

Ram Guy

I Think I Have a Bad Part. What Do I Do?

What are the correct timings for My Module?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hmm jeg fant i grunn dette selv. På mine brikker står det XMS3205V1.2, og i følge denne siden:

Dog stusser jeg litt på at REV1.1 er BH5 som da skal være bedre? Hvordan har det seg at en tidligere revisjon skal være bedre... usj...

Dette synes jeg begynner å høres ut som en produktklage, hvordan skulle jeg kunne vite hva komplett sendte meg?? Stod ikke om det var Rev1.1 eller 1.2 i tilbudet.

Her sier også Corsair litt om hvorfor de byttet til dårligere chips innenfor samme serie. Stinx spør du meg.. hvordan går det ann å selge et produkt under samme navn, som har så forskjellige egenskaper!

28/1/2004

All Winbond Rev B die stopped production last September and we changed to Rev C when the supply ran out about the end of last year!

Ram Guy

I Think I Have a Bad Part. What Do I Do?

What are the correct timings for My Module?

BH5 koster mer å produsere enn CH5 som også kan produseres i større volum.

Så da har det vel verdt en Økonom som fant ut at: Hey vi kan jo produsere flere brikker til en lavere pris og selge de til samme prisen som før og tjene masse penger på det :thumbs::thumbs::p:p:p Så går det når Blårussen får bestemme vøtt :green::green::green:

Trur du ikke jeg selv ble skuffa når jeg kjøpte meg IC7-g kort med en P4 2.4c og modda et ny innkjøpt Lian Li PC75USb og + En Thermarigth SLK 900 kjøler i fjor sommer? Jo da kjøpte Twinmos PC3200 m winbond. Etter å ha montert hele sulamitten satt jeg med verdens bredeste glis og tenkte 3.5GHz Here I Come!! Kan tru geipen kom fort når HK Begynte og gulpe ut masse stygge pipelyder når jeg starta opp. Så nå sitter jeg her da med en P4 2.4@3GHz istedenfor 3.5GHz

PS! Kan ikke garantere noe, men ASUS sine 875 kort skal ha bedre kompatibilitet når det gjelder CH5. Sett flere som klarer 275MHz mem 5/4. Mitt råd til deg blir da altså å gå for et ASUS P4c800-e kort. CSA lan kontrolleren til Intel har acsess direkte till minnet og CPU :w00t:

Med en P4 2.8 @250 får du jo 3.5 GHz da. og da ligger du jo på grensa av hva en P4 2.8 klarer med luft.

Skal du virkelig dra på! Så gå for en P4 2.4c med den nyeste steppingen, ser at MPX har stauts ventes inn på denne så sjansen er stor for disse er av den nye steppingen. Så Kjøper du et Epox 4PDA2+ Rev2 som da er det råeste entusiast korte akkurat nå om dagen. Så kjøper du BH5 minne og setter mem v til 3.3v og med litt hell vola 250 MHZ mem 1:1 med timings 2.2.2.7

Eller så kan du se her hva som skjer om du parer et Epox 4PDA2+ Rev2 med OCZ PC4000 Gold Dual Channel review: Ludicrous speed

Det som suger er da at OCZ koster skjorta og yter marginalt mer en BH5 som kan kjøre med sykt stramme timings.

BH5 = OCZ 3500 Platinum Dual, Mushkin pc3200/3500 Level II

BH6 = Kingston KHX3000, OCZ PC3200 Platinum LTD Edition

Test av OCZ PC3200 Platinum LTD Edition

Legg merke til fps i spill med BH6@240 med cl 2.2.2.7 timings.

fra Pc Stats: While there is an official speed difference between Winbond BH-6 and BH-5 DRAM, it seems to be primarily on paper. In terms of timings and scalability, BH-6 DIMMss act almost exactly like BH-5 DIMMs in my experience. If you find some DIMM's with BH-6 DRAM do not shy away simply because it only has an official PC2700 (166 MHz) rating! :green::green::scared:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...