Myklebust89 Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 leste gjennom "Lese ID3-taggen frå MP3-filer" på sourcecode.no, deretter lastet jeg ned sourcen til ID3v1... men fikk ikke mye ut av den... hvordan skal jeg greie å få slik informasjon fra MP3-filen inn i spilleren jeg utvikler? Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Ikke det at jeg har prøvd koden til Vegard, men den ser jo bra enkel ut. Når du skal bregynne å spille en ny låt, eller når du trenger informasjon fra tag'en kaller du bare 'GetID3( )' som fyller opp struct med informasjonen. Du kan jo vurdere å bruke komponentene fra JVCL også. De støtter også ID3v2. -Vegar Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 jeg hadde tenkt til å prøve meg med ID3v1 nå først... men bare adder jeg kildekoden i prosjektet, og spør etter informasjonen? Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Jepp. Legg id3-fila i samme katalog som prosjektet ditt, eller inkluder katalogen du legger den i i searchpath for prosjektet ditt. Så er det bare å legge den til i uses og dure i veg. Trenger ikke å legge fila til prosjektet ditt, holder å legge den til i uses. -Vegar Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 må den legges ved .exe filen når/vis jeg skal gi programmet til folk da? Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Nei. Godt formulert Nei, rutinene i den fila blir selvfølgelig implementert i den kjørbare fila som du får som resultat når du kompilerer. Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 noen som gidder å lage et lite eksempel, jeg forstår veldig lite av det... også tror jeg at jeg må gjøre noen endringer i koden til Vegard for at den skal funke... det står noe sånn som "Remove all #0's in this string" men jeg veit ikke helt hva som menes og hva jeg skal fjerne... Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Det er ei stund sidan eg skreiv kildekoden, så eg måtte ta ein kikk til på den. Dette er det du må gjere; 1. Legg fila i samme katalogen som prosjektet ditt. 2. Legg til "ID3Tag" i uses-klausulen din. 3. Her er eit eksempel på ein metode for å hente ut ID3-taggen; var ID3: TID3Tag; begin ID3 := GetID3('C:\MinMP3-fil.mp3'); Title.Caption := ID3.Title; Artist.Caption := ID3.Artist; end; Er du i gang då? Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 Vegard: må jeg endre noe i koden for at den skal funke? det står slikt som: // Remove all #0s from the string// Remove spaces at the end of the string I min testspiller, hvor jeg tester ut alle nye koder før jeg legger de inn i mitt nye prosjekt, er det en FileListBox hvor alle mp3ene i en mappe blir listet, og i OnClick prosedyren har jeg skrevet dette: procedure TForm1.FileListBox1Click(Sender: TObject); var ID3: TID3Tag; begin mediaplayer1.Filename := FileListBox1.Filename; mediaplayer1.Open; ID3 := GetID3(FileListBox1.Filename); tittel.caption := ID3.Caption; Artist.Caption := ID3.Caption; end; med denne koden fikk jeg denne feilen: [Error] nytest.pas(71): Undeclared identifier: 'Caption' Hva er galt? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Du treng ikkje gjere noko med koden som eg har skrive. Bortsett frå at eg klarte å skrive feil i dømet over (det er no retta). Bare endre ID3.Caption til ID3.Artist, ID3.Title, ID3.Comment, etc.. Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 der var alt løst! tusen takk, Vegard! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå