Gå til innhold

Tempratur problem!

Framerate

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 3.0c prosessor med en Zalman CNPS7000ACU og artic silver 5

Temperaturen er normalt 45c non load og over 50c load dette er litt i høyeste laget spør du meg :(

Jeg målte tempraturen på de derre kobberdingsene som står rundt vifta med en ekstern måler og de er sirka 30c så jeg lurer på om det kan være dårlig kontakt mellom kjøler og cpu?

Jeg har 2 kab vifter + VGA silenser til skjermkortet som også trekker luft ut av kabinettet.

Tempen inni kabinettet ligger i skrivende stund på ca 25c

Noen som kan hjelpe meg?

Edit: bilde av cpu vifta se avartar

Endret av megakrølle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

45-50 grader er ikke noe problem da, jeg har samma kjøleren som det og 2 vifter ellers...

Har en P4 2.53, og ligger i skrivende stund på 49c med 5% Load...

Men må bytte vifter pga. for mye støy, har 80mm vifter og det er jeg litt allergisk for... Bytte til 120mm :D

Lenke til kommentar

Jeg slo meg til takke med svarene jeg fikke her og begynte å spille litt...

men så hørte jeg at en av kab viftene skiftet turtall (dette skjer når det blir for varmt bruker speed fan)

Jeg la ned spillet og da var cpu tempen 60c det er iallefall for mye så jeg tok av kjøleren og satt den på på nytt med ny goop (fortsatt AC 5)

Jeg lar den stå i fred litt for å la den "tørke" men er dette egentlig nødvendig?

Håper tempen vill komme tilbake til normalen (40c spånn passe load)

Lenke til kommentar
Den trenger ikke å tørke. Det eneste, er at den vil bruke opptil 100 timer(tror jeg det var), før den er innkjørt.

Tror det faktisk var så mye som 200 timer :scared:

Ja det er 200t, men det spiller ingen rolle da temp. skal bare synke med 5-7%. Har ingenting med dette å gjøre!

Megakrølle: regner med at du har default innstillinger på alt, ingen klokking osv. Kjører du kjøler-viften på full mode? Og du er sikker på at cpu har god kontakt med kjøleren? Hvor mye goop tar du på(sånn ca)?

Endret av stigen1
Lenke til kommentar
Den trenger ikke å tørke. Det eneste, er at den vil bruke opptil 100 timer(tror jeg det var), før den er innkjørt.

Tror det faktisk var så mye som 200 timer :scared:

Ja det er 200t, men det spiller ingen rolle da temp. skal bare synke med 5-7%. Har ingenting med dette å gjøre!

Megakrølle: regner med at du har default innstillinger på alt, ingen klokking osv. Kjører du kjøler-viften på full mode? Og du er sikker på at cpu har god kontakt med kjøleren? Hvor mye goop tar du på(sånn ca)?

Ingen klokking kjører vifta på laveste speed grunnet støy bruker ca en flekk på størrelsen med lillefinerneilen med goop som jeg gnir ut med kjøleren (som det er beskrevet på AC sine sider)

Nå er jeg sikker på at det må være god kontakt ja men tempen er jo den sammer ca

Lenke til kommentar
Noen endringer?

Nei! :no:

jeg har prøvd å oppdatere bios ++ men ingenting nytter

Hadde det samme problemet....sjekk om vifta på hovedkortet gjør at kjølern ikke tar helt borti på den ene sia...(det e vis hjørnet på vifta er under kjølern!)

Jeg skal prøve å tyde svaret ditt :p

Ja NB kjøleren kommer under de store kobbergreiene på cpu kjøleren

Nei den løfter ikke på cpu kjøleren slik at den ikke får kontakt

Har du samme kjøler eller no?

stigen1: ok setter den på full guffe nå!

Endret av megakrølle
Lenke til kommentar

50-60 grader er da skjelden noen kritisk temperatur for cpu, og du må regne med å få høyere temperaturer enn normalt når du kjører viften(e) på lav hastighet.

Min ligger på 50-55 idle og 65-70 ved full load. (Den eksterne temp. måleren stopper ved 70 grader, har ikke sjekket via bios)

Ser at du nevnte at du bruker speedfan. Det er jo ikke noe galt når dette programmet kjører opp viftehastigheten siden det blir varmere enn du har satt grensen til, det er jo akkurat det det er til for.

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Har samme kjøler som deg, den i ren kobber og f.t. en 2.8C...ved 3550 mhz og 1.725 volt stopper den på 47 grader load i et rom som er 19 grader. Zalman`en på 1950 rpm. Nå har jeg klokket ned til like under 3 ghz, satt ned spenning til 1.525 og redusert vifteturtallet til 1750rpm. I tillegg har jeg flyttet pc`en til stua som er godt fyrt for øyeblikket, 26-27 grader...

Nå avleser jeg 33 grader idle og 49 grader load. I min maskin ligger grensa for å overhodet høre cpu-kjøleren på ca. 1900-2000 rpm.

Synes det høres ut som om du har dårlig trekk i kabinettet ditt, høy romtemp eller kanskje Zalman`en er full av gurba? Den samler nemlig et skikkelig teppe med støv under vifta etter noen hundre timers drift...men det skulle du vel sett når du mekker...

Lenke til kommentar
Du får vurdere noen fler stillegående vifter, sørge for optimal gjennomstrøm/riktig trykk osv tror jeg. Jeg forstår på deg at du er ute etter en "stille" maskin. Lykke til iallefall :thumbup:

ja det er jo riktig men jeg har ikke flere plasser til nye vifter så jeg får vell slå meg til ro med denne tempen...

den er jo ikke akkurat så kritisk som den var da :roll:

by the way jeg har to kab vifter en foran og en bak ++ skjermkortet mitt (hercules 9800pro) lager en del varme

det er nok dette som er grunden :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...