Gå til innhold

Twinmos 2700 (333)...det er billig...men!

Cell_v14

Anbefalte innlegg

Advarsel:ikke kjør minne høyere enn FSB'n fikk bedre preformance med 3/3 enn 5/6, skjekket det no og det ser ut som jeg kan trenge en ny cpu vifte snart hvis jeg vil nå 434 med 3/3.

takker for det store tipset fra CFD!

Endret av Cell_v14
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ser ut som winbond  :dontgetit:

Hva står på chippene? Winbond? I så fall, hva mer?

Prøv om de greier 2-2-2-5-timings (sett ned en om gangen). Tipper de står på 2,5-3-3-6 nå.

mine pc3200 twinmos(winbond) brikker kjører på 3-3-6 men kommer

bare på 382mhz når jeg overklokker 12.5x191..(vcore 1.9)

kommer jeg lengere hvis jeg kjører med 2-2-2-5-timings..

382Mhz? Enten har du klokka usannsynlig høyt (382Mhz*2 = 764Mhz (DDR)), eller så har du klokka minnet nedover ... (org. 200Mhz*2 = 400Mhz, du har 382Mhz nå?)

Lenke til kommentar
jeg trur den rette formel'n er 382/2, hvis han så på bios'n så gir den automatisk *2. på min bios står det DDR333, ikke 166,5

EDIT: ja han har klokka nedover, du ser jo 12,5x191

ja..mp min er på 13 (xp 3000+)

så satte jeg mp ned til 12.5 og fsb opp til 191..

men kjører med samme på fsb og ram(er ikke det best når man overklokker)

men kommer ikke høyere enn 191fsb og 382(191x2)mhz på rammen..

bare lurte på om det var rammen som stoppet meg.

har også prøvd med mp 11 og 13.5 uten at jeg kommer noe lengere i mhz

på cpu,hadde jo håpet på over 17000 i 3d mark og stabilt system.

Lenke til kommentar
jeg trur den rette formel'n er 382/2, hvis han så på bios'n så gir den automatisk *2. på min bios står det DDR333, ikke 166,5

Det er trolig northbridge som stopper deg. Det er den som begrenser FSB, og de første steppingene av Nforce2 gikk skjelden over 185-195MHz uten voltmodd.

Dvs. at en voltmodd kan hjelpe deg. Det gjorde det i hvertfall for meg. Jeg har et Epox 8RDA+ med "A2" Nforce-stepping og den gikk kun til 193MHz uten voltmodd. Dvs. Selv om CPU'en var underklokket med multiplier og PC3200-ram'en var underklokket til 2:3 så gikk fortsatt ikke FSB over 193MHz. Voltmod'en øker Vcore på northbridge og gjør FSB mer stabil på høyere MHz. Den blir også litt varmere, men om du har vifte på den så går det garantert bra. (Jeg har ikke vifte, men har erstattet den lille kjøleribba med ei stor kjøleribbe.) Voltmod'en gikk ut på å lodde på en motstand på spennigsregulatoren til NB. I mitt tilfelle økte jeg spenninga fra 1,6V (1,58V målt) til 1,7V (1,68V målt). Nå går FSB opp til 205MHz, men jeg kjører den på 200MHz for å ha litt sikkerhetsmargin.

Lenke til kommentar
Mine TwinMos pc2700 brikker med m.Tec (BH-6 altså?) chips klarer 225 FSB med 2-2-2-11, men der er det også stopp. Uansett hvor slappe timinger jeg prøver med klarer de ikke å karre seg over 225.

edit: skriveleif.

Har du abit NF7-S eller ?

Virker som 225 er en magisk grense for visse bios'er .

Lenke til kommentar

Det er trolig northbridge som stopper deg. Det er den som begrenser FSB, og de første steppingene av Nforce2 gikk skjelden over 185-195MHz uten voltmodd.

Dvs. at en voltmodd kan hjelpe deg. Det gjorde det i hvertfall for meg. Jeg har et Epox 8RDA+ med "A2" Nforce-stepping og den gikk kun til 193MHz uten voltmodd. Dvs. Selv om CPU'en var underklokket med multiplier og PC3200-ram'en var underklokket til 2:3 så gikk fortsatt ikke FSB over 193MHz. Voltmod'en øker Vcore på northbridge og gjør FSB mer stabil på høyere MHz. Den blir også litt varmere, men om du har vifte på den så går det garantert bra. (Jeg har ikke vifte, men har erstattet den lille kjøleribba med ei stor kjøleribbe.) Voltmod'en gikk ut på å lodde på en motstand på spennigsregulatoren til NB. I mitt tilfelle økte jeg spenninga fra 1,6V (1,58V målt) til 1,7V (1,68V målt). Nå går FSB opp til 205MHz, men jeg kjører den på 200MHz for å ha litt sikkerhetsmargin.

du er otrolig Simen1(hjelper alle) :thumbup:

kjører med abit NF7-S som har vifte på northbridge(chipset)

bruker 1.6v på den(1.4-1.7)men kan gå opp til 1.7 som mest

trenger jeg da en spennigsregulator(voltmodd)?,eller jeg kan vel

prøve og øke til 1.7 først og se om jeg kommer lengere !

Lenke til kommentar
du er otrolig Simen1(hjelper alle) :thumbup:

kjører med abit NF7-S som har vifte på northbridge(chipset)

bruker 1.6v på den(1.4-1.7)men kan gå opp til 1.7 som mest

trenger jeg da en spennigsregulator(voltmodd)?,eller jeg kan vel prøve og øke til 1.7 først og se om jeg kommer lengere !

Takk, bare hyggelig :)

Hvis du kan stille spenningen på Northbridge i bios så er det klart mye enklere enn på mitt hovedkort. Prøv 1,7V du og klokk i vei på FSB. Håper du klarer å runde 200MHz i hvertfall.

PS. Nyere steppinger av Nforce2 stopper ofte på 220-255 MHz, men kan ofte voltmodes (eller bare stilles spenninga opp) så de klarer rundt 240MHz.

Lenke til kommentar
De nyeste NF7 2.0-kortene (sølvfargede kondiser rundt socket og mosfets) stopper ofte på 225 uansett, i likhet med AN7. De litt eldre greier ofte den høyeste FSB-en med 1,6-1,7v vdd, og de enda litt eldre nyter ofte godt av en vdd-mod.

uansett om de voltmoddes? hva stopper dem da?

Lenke til kommentar
De nyeste NF7 2.0-kortene (sølvfargede kondiser rundt socket og mosfets) stopper ofte på 225 uansett, i likhet med AN7. De litt eldre greier ofte den høyeste FSB-en med 1,6-1,7v vdd, og de enda litt eldre nyter ofte godt av en vdd-mod.

uansett om de voltmoddes? hva stopper dem da?

Sikkert max spenning på spenningsinnstillingen i bios (1,7V). Hvis man modder manuelt med motstander kan det sikekrt økes yttligere, bare at man må ha bedre kjøling på NB. (f.eks CPU-kjøler eller vannblokk på NB sammen med f.eks 1,9V)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...