Gå til innhold

S-ATA problemer med Seagate og MSI

andreh

Anbefalte innlegg

Jeg har samme problem som er vist i S-ATA guiden. Men jeg klarer fortsatt ikke løse problemet. Jeg har en Seagate 160b S-ATA, og MSI K8T Neo FSR2, som bruker Promise SATA150 TX2plus som S-ATA kontroller. Jeg prøver å installere XP, men finner ingen HD.

Når jeg starter opp maskinen står det først:

Promise technology SATA150 TX2plus

Detecting...... No device found..

Bios is not installed.

Når jeg prøver å installere XP finner den ikke HD min. Jeg prøver så å trykke F6, som vist i S-ATA guiden og på Seagate sine hjemmesider. Her kan jeg installere S-ATA drivere. Men når jeg setter inn en diskett, med drivere finner den ingen ting på disketten. Akkuratt som den er blank. Jeg har prøvd utallige disketter, drivere osv. Jeg har lastet ned drivere hos Seagate, MSI og Promise sine sider, med null resultat. Jeg har også kjørt Seagate DiscWizard, uten noe resultat.

Tenker kanskje det er noe galt med floppyen, siden den ikke finner driverene, eller klarer å starte opp ved en vanlig Win98 oppstartsdiskett. Men har byttet ut den med en annen, med samme resultat. Begge stasjonene er vistnok gamle, men skal fungere bra.

Hva skal jeg gjøre for å løse dette? Hvilke drivere skal jeg installere (helst link) ?

Jeg blir evig taknemmelig for alle svar..

Link til Promise sin nedlasting side

MSI sin side med HD drivere

Seagate sin side, S-ATA problem

Forumets S-ATA guide

Endret av andreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du siste versjon av bios til kortet ditt, du må vel bruke F6 for å legge til driveren. Funker ikke det heller?

Tenker du på HK bios eller S-ATA kontrolleren?

Jo når jeg trykker F6 så kommer jeg til der hvor man kan legge til drivere, men den finner aldri noen av driverene.

Skal prøve å oppdatere BIOS på HK nå.

Lenke til kommentar

Jeg har nå byttet diskettstasjon, og får nå lastet over drivere ved å trykke F6 i oppstarten til inst. av XP. Jeg har prøvd å legge til de driverene som fulgte med å disketten til MSI HK, de heter, SATA Controller eller no. Allikevel finner den ikke HD. Jeg har også prøvd de som ligger på HK CDen. Jeg trenger riktige drivere. Hvilke skal jeg velge? link?

Lenke til kommentar
På meg virker det som du har brukt Promise 20378 RAID driverne i stedet for VIA VT8237 SATA drivere. Du finner SATA driverne her. (VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility)

Tusen Takk, dette var den riktige driveren, og nå fant OSet HDen. Det gikk glatt å installere XP. Veldig raskt. Men jeg for samme medling hver gang jeg starter opp "no device found," og så no bios installed. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Men jeg for samme medling hver gang jeg starter opp "no device found," og så no bios installed. Hva kan dette være?

Er usikker på dette . Spørs om du ikke også må legge inn på nytt en BIOS for for SATA kontrolleren som CrZy_T sier ett par poster over. Da er du inne på de Promise driverne du først prøvde.

Lenke til kommentar
Men jeg for samme medling hver gang jeg starter opp "no device found," og så no bios installed. Hva kan dette være?

Ved nærmere ettertanke er det kanskje BIOS som har en eller annen instilling som gjør at den leter etter RAID. Foreslår at du sjekker om det er en instilling i bios som setter RAID til enabled elns.

Lenke til kommentar

Ved nærmere ettertanke er det kanskje BIOS som har en eller annen instilling som gjør at den leter etter RAID. Foreslår at du sjekker om det er en instilling i bios som setter RAID til enabled elns.

Skal sjekke opp dette. Ja jeg bruker jo ikke raid, så jeg skal disable dette om dette er enablet. Det kan jo hende at det er raid den leter etter. Skal sjekke ut, og se hva det er. Har jeg noe bruk for Promise driverene.

Egentlig er det ikke noe problem, bare litt rart at den leter etter noe, og det står no bios found. Ellers fungerer alt bra!

Lenke til kommentar

Skal sjekke opp dette. Ja jeg bruker jo ikke raid, så jeg skal disable dette om dette er enablet. Det kan jo hende at det er raid den leter etter. Skal sjekke ut, og se hva det er. Har jeg noe bruk for Promise driverene.

Egentlig er det ikke noe problem, bare litt rart at den leter etter noe, og det står no bios found. Ellers fungerer alt bra!

La RAID stå på enabled..

Lenke til kommentar
På meg virker det som du har brukt Promise 20378 RAID driverne i stedet for VIA VT8237 SATA drivere.  Du finner SATA driverne her. (VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility)

Tusen Takk, dette var den riktige driveren, og nå fant OSet HDen. Det gikk glatt å installere XP. Veldig raskt. Men jeg for samme medling hver gang jeg starter opp "no device found," og så no bios installed. Hva kan dette være?

"no device found" gjelder vel RAID kontrolleren så du trenger ikke bry deg hvis du ikke har tenkt på RAID, og det har jeg forstått at du ikke skal bruke. Meldingen kommer antakelig p.g.a. RAID driverne som du har lastet inn tidligere. Du kan prøve å fjerne dem, det skulle jo holde med VIA SATA driverne.

Lenke til kommentar
På meg virker det som du har brukt Promise 20378 RAID driverne i stedet for VIA VT8237 SATA drivere.  Du finner SATA driverne her. (VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility)

"no device found" gjelder vel RAID kontrolleren så du trenger ikke bry deg hvis du ikke har tenkt på RAID, og det har jeg forstått at du ikke skal bruke. Meldingen kommer antakelig p.g.a. RAID driverne som du har lastet inn tidligere. Du kan prøve å fjerne dem, det skulle jo holde med VIA SATA driverne.

Jeg flashet bios, og nå sto det searching for IDE drives. Dvs jeg forsto det som om den lette etter IDE HDer. Noe jeg ikke har. Bortsett fra at det er litt irriterende, og at det forlenger oppstarten går det greit.

Noen som vet om jeg kan fjerne den fra oppstarten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...