Gå til innhold

nytt kamera hva er best?

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg skal kjøpe et Digital kamera, og har aldri hatt et før, så jeg trenger forslag til vilket kamera jeg skal kjøpe.

mine kriterier er:

God optisk zoom. (8X eller mere)

Vidvinkel.

Minst 4 Megapiksler.

Et raskt kamera på alle måter.

Skarpe bilder med god farge gjengivelse.

Lite bilde støy.

Bra auto fokus.

Pris under/ rundt 10000,-

På forhånd takk.

MVH Beetle :thumbs:

Endret av Beetle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vurdert alternativer en stund og har akkurat bestillt et F828 +

CF 512 mb-kort, samlet sum kr. 10.300,- (Hardwarebutikken, nettbutikk med base i Sandefjord).

Selv om F828 også har sine forbedringsområder (hvilket dig-kamera har ikke det...? ), er det pr. i dag neppe noen andre konkurrenter som kan konkurrere på tekniske muligheter og kvalitet. 28-200 mm Zeiss-optikk, med blender 2.0-2.8 er sterkt, og kameraet er raskt.

Videre er det solid bygget, uten plast(!), og selv om dette betyr tyngde og størrelse er dette pluss-faktorer for meg. Et kamera med en viss størrelse/ tyngde er bedre å arbeide med,- ikke minst med en zoom-ring hvor fingrene får et behagelig og kontrollert grep. At F828 (og tilsvarende kameraer) får kritikk for vekt/ størrelse, er for meg ubegripelig.

Men for å ta kravene dine en for en:

God optisk zoom. (8X eller mere): Yesss... 28-200mm Zeiss-optikk m/ T-coating

Vidvinkel; Ja, blant markeds beste.

Minst 4 Megapiksler; Her får du 8 mpix.

Et raskt kamera på alle måter; Blant de beste, bortsett fra RAW-format. Men vær

ærlig,- hvor ofte vil du benytte RAW (?) og isåfall

hva betyr hastigheten i disse situasjonene?

Skarpe bilder med god farge gjengivelse; Absolutt, har fått mye skryt for farger.

Lite bilde støy; Med liten brikke har du støy, spesielt ved høyere iso enn 200.

Men igjen, vær ærlig,- se på testbilder rundt om på nettet.

Under iso 200 tror jeg dette alikevel tilfredstiller det meste.

Bra auto fokus; Igjen blant de beste, også i mørke

Pris under/ rundt 10000,- ; I nettbutikkene får du det til ca. 10.500 m/ 512 mb CF-kort.

Du kan selvfølgelig også vente på Canon Pro1, osv, sikkert et kjempekamera, bra optikk også her, men dette er foreløpig priset etpar tusenlapper høyere. Men det er igjen av plast,- foreløpige tester/ bilder viser støy ved lav iso...

Jeg er uansett nygjerrig på Sony`en, - den skal få konkurrere med mine analoge Canon F1-N m/ god orginaloptikk.

Alternativet mitt (og ditt) er selvfølgelig 300D, D70 eller annet speilrefleks, men med tilvarende zoom-område og optikk må du regne med at sluttregningen kommer på 18-19000 og oppover.

Jeg er derfor overbevist om at Sony F828, Canon Pro1 osv, har mye av det beste av egenskapene fra både speilrefleks- og kompakt til en god pris.

Speilrefleks eller kompakt? Finn ut hva du vil med kameraet,- og se etter praktiske bruksegenskaper,- og ikke hva du tror du kanskje kommer til å ønske deg ("kjekt å ha"-syndromet)... jeg har brukt altfor mye penger på dyre finesser som aldri er brukt gjennom årene.

Lenke til kommentar

Speilrefleks eller kompakt? Finn ut hva du vil med kameraet,- og se etter praktiske bruksegenskaper,- og ikke hva du tror du kanskje kommer til å ønske deg ("kjekt å ha"-syndromet)... jeg har brukt altfor mye penger på dyre finesser som aldri er brukt gjennom årene.

Takk for bra svar.

Jeg skal bruke Kamerat som et familie kamera,

men vil ha et kamera som er raskt i oppstart slik at motivet ikke blir borte før kameraet har startet.

Desuten vil jeg kunne ta bilder av ting som beveger seg fort og bilder når det har blitt mørk, med et bra resultat og trenger derfor et kamera som har bra fokus.

Ellers liker jeg å klatre opp på topper å ta utsikts-bilder med vidvinkel og høy zoom.

jeg vil også kjøpet kamera som jeg har glede av i mange år fremover og legger heller litt penger i et kamera som holder, isteden for å kjøpe et nå som blir gammeldags om 1 års tid.

Lenke til kommentar

Hei Beetle

...men vil ha et kamera som er raskt i oppstart slik at motivet ikke blir borte før kameraet har startet. --> F828 er et av de raskeste i oppstart av alle på markedet, inkl. speilrefleks.

Desuten vil jeg kunne ta bilder av ting som beveger seg fort --> Her kan speilrefleks være bedre idet LCD-skjermen på kompakt ikke oppdaterer seg like hurtig som "real"-bildet du ser i den optiske søkeren i et speilrefl. Men hva er hurtig? Unger som leker? Eller sportsfoto, en bil som passerer deg i 200 km/t?

Tenk gjennom behovet.

...bilder når det har blitt mørk, med et bra resultat og trenger derfor et kamera som har bra fokus. --> F828 har infrarødt hjelpelys som gjør autofokus mulig i stummende mørke + mulighet til å ta bilder i tussmørke uten blitz. Eneste begrensning er naturlig nok avstand.

Ellers liker jeg å klatre opp på topper å ta utsikts-bilder med vidvinkel og høy zoom. --> Jeg kjenner ikke til kameraer med like stor vidvinkel (28 mm)kombinert med tele (200 mm) på markedet i dag. I tillegg har du lysstyrke 2.0-2.8, noe som er ekstremt bra også på tilsvarende speilrefleksoptikk (hvis du får tak i denne kombinasjonen zoom/ lysstyrke i det hele tatt...).

jeg vil også kjøpet kamera som jeg har glede av i mange år fremover og legger heller litt penger i et kamera som holder, isteden for å kjøpe et nå som blir gammeldags om 1 års tid. --> Enig med deg,- det var derfor mitt valg nettopp falt på Sony`en.

Men, - har du tålmodighet og mulighet for å hive på et par tusenlapper til, kommer Canon Pro1 om ikke lenge,- pluss at Minolta også har flagget et par flotte modeller. Jeg tror ikke disse er like solid bygget so Sony`en (som har metallchassis), og med tanke på røfft bruk og lang levetid er dette iallefall et moment for meg.

Men vente...? det kommer jo alltid nye modeller... tenk heller på alle de flotte motivene du går glipp av i mellomtiden... :blink:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...