Bach Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Har en kar på jobben som er litt usikker på dette "data-greiene" og synes det generelt er for dyrt. Jeg har en maskin til overs jeg tenkte jeg kunne selge billig. Vil nødig overprise men er heller ikke interessert i å gi den bort. Noen som har tips til fornuftig pris? Specs: ABIT KX7-333 256MB TwinMOS PC2700 Duron 600 @ 166X5 Maxtor 60GB (7200) Sony 52X CD-spiller Diskettstasjon Hercules Fortissimo II Tastatur/mus Voodoo Banshee PCI (Jalla skjermkort og det har jeg informert om.) Maskina er uten skjerm. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 PCen er jo nesten er helt brukbar PC. Hvis du skaffer et pent brukt GF2 grafikkort eller noe slikt billig, en AMD XP1800 CPU til noen hundrelapper, så kan du få mye mer for maskinen. Siden han som skal kjøpe PCen er lite datakyndig, så er det lite trolig han oppgraderer den selv. Du går mao. glipp av en pen slump penger på å selge en slik PC med så "ubalanserte" deler (ektremt utgåtte og ganske nye deler). Utstyret du selger nå er ikke verd mer enn 1200-1800. Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 mm Duron 600 og Voodoo Banshee dette er jo knapt en surfe-pc håper ikke din kompis skal spille på den.. vel..i mine øyne er pc ikke vært mere enn 500-1000. ps:men lurer du ikke din kompis og selge en pc som ikke har noe ytelse i dag. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 tusen-lapp høres greit ut. 500 er for lite etter min mening. bare harddisk og minne er verdt det. Lenke til kommentar
titus Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Det er vel en helt grei PC til surfing og bruk av kontorprogrammer. Nyere spill og videoredigering er ikke så aktuelt... Tror det er viktigere å øke mengden RAM enn å bytte CPU for å få bedre ytelse. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2004 mm Duron 600 og Voodoo Banshee dette er jo knapt en surfe-pc håper ikke din kompis skal spille på den.. vel..i mine øyne er pc ikke vært mere enn 500-1000. ps:men lurer du ikke din kompis og selge en pc som ikke har noe ytelse i dag. Vedkommende er informert om at det ikke er en "Rolls" han evt. kjøper. Maskina skal i første omgang brukes til "Grunnkurs PC" og "Office-kursing". Og blir'n "hekta" tar selvfølgelig jeg en oppgraderingsjobb gratis. Maskina har tross alt potensiale. Vil ikke ha på meg at jeg lurer noen. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Tror det er viktigere å øke mengden RAM enn å bytte CPU for å få bedre ytelse. Er det viktigere for ytelsen med > 256MB minne enn > Duron 600MHz? Der tar du skammelig feil gitt :-) . Duron 600MHz er utgammel og vil bli en flaskehals. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) Tror det er viktigere å øke mengden RAM enn å bytte CPU for å få bedre ytelse. Er det viktigere for ytelsen med > 256MB minne enn > Duron 600MHz? Der tar du skammelig feil gitt :-) . Duron 600MHz er utgammel og vil bli en flaskehals. Om maskinen skal kun brukes til dokumenter og surfing er nok mer minne mer aktuelt enn kraftigere prosessor, da disse ikke krever allverdens kraft. Spesielt med XP, som sluker minnet som jeg drikker brus. 256MB er uholdbart om man skal ha opp flere nettsider og dokumenter da vekslefilen vil brukes mye (som fører til dårlig ytelse). Endret 21. februar 2004 av joebush Lenke til kommentar
joebush Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) dette er jo knapt en surfe-pchåper ikke din kompis skal spille på den.. Og dette er vel litt i drøyeste laget. Knapt en surfe-maskin? Denne kan brukes til å spille av DVD og XviD/DivX, noe som krever en del mer enn bare surfing. Merk: Jeg mener at PC'en burde vært litt kraftigere på CPU-sida for avspilling av film, men det går (så vidt) som den er. Endret 21. februar 2004 av joebush Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Det er vel en helt grei PC til surfing og bruk av kontorprogrammer. Nyere spill og videoredigering er ikke så aktuelt... Tror det er viktigere å øke mengden RAM enn å bytte CPU for å få bedre ytelse. Meir ram vil kun vere bedre om han bruker mange programmer samtidig. Raskare CPU derimot, vil gjøre heile PCen raskare på alle områder. Bytt ut Duronen med en XP2000+ eller lignande, så får du 2500 for den maskina iallefall Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 256MB er uholdbart om man skal ha opp flere nettsider og dokumenter da vekslefilen vil brukes mye (som fører til dårlig ytelse). 256 MB RAM fungerer helt fint til vanlig Windows-bruk. En raskere CPU vil imidlertid medføre vesentligere raskere PC. Men hvis karen skal drive med videoredigering eller lignende så er mer RAM å anbefale. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) 256MB er uholdbart om man skal ha opp flere nettsider og dokumenter da vekslefilen vil brukes mye (som fører til dårlig ytelse). 256 MB RAM fungerer helt fint til vanlig Windows-bruk. En raskere CPU vil imidlertid medføre vesentligere raskere PC. Men hvis karen skal drive med videoredigering eller lignende så er mer RAM å anbefale. Driver han med videoredigeringmå han ha mer RAM og mer CPU (om ikke han er kjempe tålmodig. Og at raskere CPU betyr raskere PC spørs. Det betyr raskere prosessering, i alle fall. Med lite vindusbytting er det helt fint med 256MB. Jeg synes forøvrig at vanlig Windows bruk (om det er surfing med flere vinduer oppe samtidig, og å ha noe dokumenter oppe) bør likevel ha 512MB. Dette fordi, når man bytter frem og tilbake mellom vinduene er det rimelig slitsomt med vekslefilbruk. I Windows versjoner før 2000/XP derimot er 256MB mer enn nok til vanlig bruk. 2000/XP krever mer til vanlig bruk, og 256MB er derfor på tampen for å ha en flytende opplevelse. PS - Jeg har flere maskiner i huset, og en P3-450 og XP2500+, begge med 512MB minne surfer og håndterer dokumenter like bra. Dette har kanskje begynt å ligne andre tråder nå? hehe Endret 21. februar 2004 av joebush Lenke til kommentar
joebush Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) Meir ram vil kun vere bedre om han bruker mange programmer samtidig. Raskare CPU derimot, vil gjøre heile PCen raskare på alle områder. Bytt ut Duronen med en XP2000+ eller lignande, så får du 2500 for den maskina iallefall Hva betyr det at hele PC'en blir raskere på alle områder? Er den raskere når CPU-forbruket ligger bare på 10%? Det tilsvarer en situasjoner når CPU ikke er avgjørende, kanskje? Og tror du virkelig at, om han setter inn en CPU som koster 500, at han da får så mye mer for maskinen? (Og det spørs om hovedkorter tar en gang CPU'en) Endret 21. februar 2004 av joebush Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 ok..Bach beklager,viste ikke hva han skulle bruke den til sikkert bra til "Grunnkurs PC" og "Office-kursing". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå