Gå til innhold

Hvem produserer brikkene i brikkesett?

stian-hg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for linken, men den oversikten går et nivå lavere virker det som. Mulig jeg er en smule blind så tidlig på morgenen, men fant faktisk ingen av selskapene jeg nevner i startposteringen min.

La meg ta et eksempel som viser bakgrunnen for spørsmålet mitt:

Abit er kjent for å ha overklokkingsvennlige hovedkort, NF7-serien til socket A og IC7 og IS7-serien er gode eksempler på det. Layout og diverse tekniske løsninger på disse hovedkortene spiller selvsagt en rolle når det kommer til potensialet for overklokking, men den absolutt mest avgjørende faktoren er vel "nordbrikken" (i875P osv.)? Hvis Intel er ansvarlige (les: ovenfor HK-produsent: Asus, MSI etc.) for produksjon av disse brikkene, hvorfor varierer klokkepotensialet i så stor grad mellom hovedkortene fra de ulike produsentene?

Lenke til kommentar

Tror det er spenningsregulatorene på HK som utgjør meste av forskjellen på overklokkingspotensialet. Disse gir også spenning til northbridge, som igjen vil påvirke stabiliteten til den, men det er nok spenningen til CPU som er den viktigste faktoren. Ellers som du sier er layout på HK viktig samt kvaliteten på selve kretskortet. Altså lederne kontaktpunkter osv.

Lenke til kommentar

Enig med Knick Knack.

Intel lager Intel chipsett, AMD lager AMD chipsett, og TSMC lager nForce chipsett, og sikkert også VIA chipsett. -Hvem som lager ALi chipsett vet jeg ikke. -Uansett... -Det er layout på hovedkortet, kjøling av chipsett, størrelse/kvalitet på kondensatorer osv som avgjør forskjell på hovedkortene.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...