mintman Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) Jeg har lyst til å teste ut Linux på en bærbar jeg har, men er helt idiot på Linux. Jeg har 3 stk. nettverksort til denne som jeg skal bruke men aldri fått noen av de til å virke. De 3 kortene er: 1. Billionton 10/100Base FastEthernet LNA-100B 2. 3Com Etherlink III 3C589D-Tp 3. 3Com Etherlink III 3C589C Er det noen Linux som kan bruke et av disse kortene uten at jeg trenger å konfigurere noen ting? Trenger noe lett for å prøve meg på Linux. Endret 21. februar 2004 av gstavdal Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Jeg har lyst til å teste ut Linux på en bærbar jeg har, men er helt idiot på Linux.Jeg har 3 stk. nettverksort til denne som jeg skal bruke men aldri fått noen av de til å virke. De 3 kortene er: 1. Billionton 10/100Base FastEthernet LNA-100B 2. 3Com Etherlink III 3C589D-Tp 3. 3Com Etherlink III 3C589C Er det noen Linux som kan bruke et av disse kortene uten at jeg trenger å konfigurere noen ting? Trenger noe lett for å prøve meg på Linux. De to 3Com-kortene kan du være rimelig sikker på virker i linux Lenke til kommentar
mintman Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2004 Jeg har ikke fått de til å virke den dag i dag. Den klarer aldri å installere nettverkskortet automatisk. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 begge 3com kortene er støttet i redhat 7 og oppover. http://hardware.redhat.com/hcl/?pagename=details&hid=749 Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Har brukt nettverkskort fra D-Link og SMC uten problemer i Linux Lenke til kommentar
connect Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Hei... hvilken distro kjører du... Om du sier oss det så kanskje vi kan guide deg i instalasjonen av driveren Lenke til kommentar
mintman Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2004 Takk for svar. Jeg har ikke bestemt meg for distro eller noen ting. Jeg ønsker bare å komme meg opp å kjøre på en eller anne linux distro som vil fungere på min bærbare pc(en PII 233 mhz). Har som sagt forsøkt før. Installeringen går greit, men den finner aldri nettverkskortet. Forslag på distro mottas også med takk. Det jeg tror jeg trenger er en 123 guide på hvordan jeg gjør det Lenke til kommentar
bidz Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) prøv: modprobe 3c5x9 evt. insmod 3c5x9 først, eller evt. let opp den rette modulen til nettverkskortet(ene). og insmod/modprobe dem. Du kan selvsagt også kompilere støtte for dem i kjernen. hvis du skriver: ifconfig hva får du opp da? (alt dette som root, i et console vindu selvsagt). EDIT: Err.. litt trøtt på natta, og skumleste litt fort.. trodde du hadde problem med og finne NIC'ene i et ferdig installert linux system. Endret 21. februar 2004 av bidz Lenke til kommentar
mintman Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) Har ikke installert noen enda. Holder på å laste ned Redhat 9 nå, men er redd det kanskje blir litt overkill på min PII 233 mhz? Holder det med 7? Sorry at det blir mye dumme spørsmål her, men jeg er så grønn på Linux, men ønsker så veldig å prøve det. Endret 21. februar 2004 av gstavdal Lenke til kommentar
bidz Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Har ikke installert noen enda. Holder på å laste ned Redhat 9 nå, men er redd det kanskje blir litt overkill på min PII 233 mhz? Holder det med 7?Sorry at det blir mye dumme spørsmål her, men jeg er så grønn på Linux, men ønsker så veldig å prøve det. Drit i redhat 9. Last ned Fedora istedenfor. På en 233mhz PC hadde jeg nok ditchet redhat ganske så kjapt, og heller satset på Gentoo, Slackware eller Debian. Lenke til kommentar
Langtind Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 På en 233mhz PC hadde jeg nok ditchet redhat ganske så kjapt, og heller satset på Gentoo, Slackware eller Debian. Vel, tror nok Gentoo / Slack kan ta motet fra vår venn temmelig kjapt... Så jeg ville nok heller ha prøvd meg på Fedora / Mandrake / SuSE. Men det er vel en mulighet for at om du vil kjøre KDE så kan det gå litt sakte... Spørs nok ikke om jeg ville ha godt for Fluxbox eller noe slikt... Men uansett, lykke til!! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 er det bare jeg som ikke skjønner dette? Jeg har ikke fått de til å virke den dag i dag. Den klarer aldri å installere nettverkskortet automatisk Har ikke installert noen enda. Holder på å laste ned Redhat 9 nå uansett så gå for Fedora istedet for Redhat. Mandrake er et annet nybegynnervenlig alternativ. Lenke til kommentar
tozer Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) Jeg har fått både D-Link og 3-com kort til og virke uten problemer eller konfigruasjon bortsett fra ip, dns osv. De skal virke i både Debian, Fedora, Redhat og Mandrake. virker helt sikkert i flere distroer også. EDIT: Anbefaller fedora. er det jeg bruker. veldig enkelt. og så vil jeg anbefalle og bruke KDE i stede for Gnome. KDE har en del enklere konfigruasjons verktøy. Good Luck Endret 21. februar 2004 av tozer Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 På en 233mhz PC hadde jeg nok ditchet redhat ganske så kjapt, og heller satset på Gentoo, Slackware eller Debian. Tja, går noen av de noe raskere hvis du kjører full pakke med KDE o.l? Skulle ikke være noe problem og tilpasse RH på samme måte. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 (endret) Har ikke installert noen enda. Holder på å laste ned Redhat 9 nå, men er redd det kanskje blir litt overkill på min PII 233 mhz? For og si det enkelt krever Linux med allt av fancy GUI og allt som forbindes med et modrene desktopsystem omtrent det samme som XP. Men du kan selvsagt tilpasse det med et minimalistisk GUI og på den måten få en OK hastighet. Minne har mye mer og si enn CPU på ytelsen og ikke avskriv Linux selv om du kanskje ikke får bakoversveis på såpass gammel HW. Endret 21. februar 2004 av agvg Lenke til kommentar
mintman Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2004 Ja, da prøvde jeg å sette i gang installasjon av Fedora, og det gikk jo strykende Den går igjennom seansen med å finne skjermkort, muse osv, men deretter blir skjermen svart og ingenting skjer. Kan det være fordi den ikke finner skjermen? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 hvis du ikke finner skjermen, så får du spesifisere den selv, du vil mest sannsynlig finne den i lista. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 21. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2004 Det er litt vanskelig å se en liste når skjermen er helt svart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå