Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu Kontroll


Anbefalte innlegg

Jeg fikk bilen min (Golf GL 1984) igjen fra eu kontroll i dag, og det var en del ting. Så det jeg lurte på, det er om det er noe som lar seg fikse UTEN verksted hjelp og deres priser. Har en kompis som er hobbymekaniker, men ikke snakket med han enda.

 

Feil:

 

Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel

Forskjell i bremsekraft (park. Brems)

Stor slitasje i ytre endeledd (styring)

Støtdempere - slakk i innfesting

Støtdempere - Lekkasje

 

Har vært med å skifte bremseklosser. Det er jo bare 350 kr på en bilsjappe og enkelt å fikse. Men jeg hakke peil om bremseklosser har noe med dette å gjøre.

Håper det er noen som vet noe... ellers blir det vel noen tusen (?) på verksted...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det på bakhjula eller framhjula det er forskjellig kraft på?

Det med park bremsa, skal være å justere på ein wire om eg ikkje tar heilt feil.

 

Lekkasja på støtdemperane, er vel bare å skifte ein simmer-ring eller.no da.

slakk i innfestning veit eg ikkje heilt om, men må vel gå an å teite til mutteren eller legge til eit par skiver/pakninger.

Lenke til kommentar

"Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel (bak) > 30% av høyeste verdi" står det.

Hvor dyrt tror du det hadde blitt om jeg skulle ha fikset alt dette på verksted da?? Er noen sinnsyke priser, både på deler og timepris til mekanikerene.

En annen ting som står er at lydsignalet (fløyten) gir lite lyd. Kan det fikses? eventuelt kjøpe ny fløyte?

 

Takker for svar altså. Supert

Lenke til kommentar
Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel

Ujevnt slitte bremsetrommler, bremsebånd eller trege bremsestempel.

Kan også være "forurenset" bremsebånd.

Ved feil på trommler/bånd, må de skiftes.

Stemplene kan overhales, men de er så billige at det enkleste og beste er og kjøpe nye.

 

Forskjell i bremsekraft (park. Brems)

Ene vaieren slakkere enn den andre, eller ujevnt slitt bremsebånd.

Kan henge sammen med feilen jeg siterte først.

 

Stor slitasje i ytre endeledd (styring)

Kan skiftes selv, men ville selv ha latt et verksted gjøre det.

Bilen må på forstillingskontroll etterpå.

 

Støtdempere - slakk i innfesting

Oppe eller nede? Innsatsdempere? Foran eller bak?

Foran:

Nede: Stramm de to boltene som går igjenom fjærbeinet i nerkant, eller mutter over demper.

Oppe: Skift fjærbeinslager, eller stram mutter oppå.

 

Bak:Oppe og nede: Stramm muttre som er løs.

 

Støtdempere - Lekkasje

Skift demper, går IKKE å reparere på Golf.

Anbefaler å skifte begge på samme "aksel".

 

Altså: jeg selv ville gjort alt selv. Dette er enkle jobber, utenom skifte av endeledd, la verkstedet gjøre det.

 

Fløyta tro jeg du må kjøpe ny, koster under 100,- på en bilrekvisitabutikk.

 

Ved å gjøre disse tingen selv, sparer du flere tusen kr. :)

Endret av Opus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

And the story ends:

 

Snakket med verkstedet og spurte hvor masse de skulle ha for å fikse alt. Mellom 8000 - 10000 tusen. ForgetIT punk.

 

Tok med mangellappen til en bildel-butikk. Han som jobbet der, hadde selv hatt en golf 2, så det tok han 3 min å finne alle delene jeg trengte. 2000 kr i deler. Fikk 2 stykker til å hjelpe meg for 2 kasser med øl. For en 1000 lapp ekstra, skiftet jeg olje, oljefilter, bensinfilter, rotor, stift, viftereim, plugger + mange flere smådeler jeg ikke husker navnet på.

I går kjøpte jeg meg 16/205/45 OZ felger med HELT nye dekk for 4000.

 

Sum = 7500

 

Yeah.

 

Takk folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...