Gå til innhold

Bytte sub på creative anlegg

Anbefalte innlegg

Når jeg flytter om en liten stund, skal jeg ha meg en ny subwoofer til hjemme kinoen, så da har jeg en annen til overs, så jeg tenkte, kanskje jeg kan bruke den på Pcen i stedet.

Den suben jeg har, har 2 tilkoplings muligheter, en med sub utgang (RCA) og en for høytaller ledninger.

Mitt PC utstyr er, Audigy 2, og ett 5.1ch anlegg fra creative, standart med RCA plugger til høytallere.

Eneste mulighet er vel kanskje å splitte og finne sub utgangen på lydkortet?

Noen forslag på hvordan dette kan gjøres.

EDIT: sjekk hvordan det var lenger ned.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D blir ikke helt enkelt d der, du må nemlig splitte signalet _etter_ volumkontrollen til anlegget, hvis du splitter den rett til lydkortet må du justere volumet med gain på suben, eller i win. d blir seff. jævlig tongvindt... :no:

Hvordan 5.1 anlegg er d du har? og hvilken sub er d du vil benytte?

Lenke til kommentar

Der er ett creative anlegg, tror det heter 5100 eller noe sånt er ikke sikkert, den vanlige billige typen.

Som volum kontroll bruker jeg logitech tastaturet, og volum kontrollen til høytallerene setter jeg til det jeg maks vil at anlegge skal lyde, for så å bruke logitechen til å styre derifra.

Suben er en vanlig hjemmekino sub, står beskrevet i første innlegg.

Lenke til kommentar

ok, hvis du bruker Logitech tastaturet ( dvs lydinst. i windows) til å stille volumet med kan dette bli en ganske enkel affere! ska vi sjå.....

Du må ha en slik

Og ledningen til høyre her

den 3.5mm dobblern setter du i lydkortet (høyre + venstre utgangen) så tar du den 3.5mm --> phono fra dobblern til den nye suben, og kobler d vanlige anlegget i dobblern... dette skulle da fungere...? :ermm:

Lenke til kommentar

Med Høyre+Venste utgang mener du vel sub utgangen, ellers så var det det svaret jeg letet etter.

Men når jeg plugger dette sammen, hvilken av den røde og sorte pluggen vil da ha sub-signalet, vil nødig putte i feil hvis det skulle skje noe galt.

Jeg har en splitter, og kanskje har jeg også den andre, så jeg kan ta en test, og si i fra om det ble noe brukanes av det hele.

Lenke til kommentar
det tooor fåreslår funker som bare dertil, men om det er en sub beregnet for vanlige anlegg så tror jeg du må ha en forsterker på subben.

det funker i allefall fett, med crewtive 2.1 og et sett med pchøytalere

Hvis det er en sub som er bergegnet for et vanlig anlegg, så har de som oftest integrert forstreker.

Lenke til kommentar

Ja..dette hørtes kjent ut ja hehe har gjort det samme med sub.

jeg ble så lei blaff blaff at jeg gjorde:

tok ut elemente til subben på mitt *Creative Inspire 5,1 Digital 5500* og kobla sub-ledning utgangen til en annen forsterker (gamlet vrak av creative..jaja) via en *H-ledning til RCA adapter* (hjemmelagd), og fra den gamle creative til min 12 tommer sub som koster 448kr fra ljudia med frakt...det ble fort bam bam i BF1942

PS:måtte bare si dette

Lenke til kommentar

Det funker vel det også.

Men hvis det ikke lyder bra, tester i helga, så han man splitte litt videre og droppe selve sub signalet fra lydkortet, da vil suben på creative anlegget kun jobbe med bassen for satelitt høytallerene, og den andre jobbe med sub signalet.

Hvis dette fortsatt ikke lyder helt bra, kan man jo kople den andre suben via høytallerene, noe som vil innevære litt ofring av kabler, men man må vel prøve litt før man lykkes.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet.

Først tok jeg en 3.5 mm splitter: My Webpage og en 3.5 mm til 2 RCA/Phono kontakter: Slik.

På RCA kablen, var det en hvit og en rød, den røde var til sub signalet, den andre til senter kanalen.

Så koplet jeg til SUBen, først var de veldig lite bass, men det var bare å gå inn i Creative sine justerings programmer, og stille bassen opp, det var først bass volume, og hvor bassen skulle bryte inn, i Hz, MEN husk å sjekk i boksen for "redirect bass" eller noe sånt, da bruker den også bassen fra høytallerene, noe som må til.

Den SUBen jeg har, har en 150 W integrert forsterker, en normal hjemmekino sub.

Med litt jobbing med innstillingene, både på SUBen og i Creative programmene (Hz) så ble det en mye bedre bass en det jeg får fra den som fulgte med Creative anlegget.

For den som liker bass, er dette noe å virkelig prøve, det er mye billigere å kjøpe en slik sub+kabler, enn ett nytt anlegg for å få bedre bass.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tro det skulle bli noe bra, hvis det er subber av den typen du som følger med ferdige høytaller pakker til PC bruk, den har som regel en del forsterker kraft til høytallere innebygt, og elementene er som regel litt små til at det kan dytte nok luft.

Jeg så at Z-680 til logitech har sub forsterker på 188 W, som er bra, men vet ikke om elementet er stort nok, du trenger litt mer å presse luft med når du kommer lenger i fra som i en hjemmekino.

Men prøv og kom med tilbake melding på det. Det du trange er den 3.5 mm til RCA/Phono kontakter som jeg brukte, så putte den røde på sub utgangen på hjemmekino forsterkeren, og stikke 3.5mm pluggen i riktig hull.

Du finner ikke ut om det funker før man har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...