Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Begynte å lese i den fine boka mi, Programmering for dummis og det er QBASIC det er snakk om. Denne programmeringen var standard i MS-DOS 5.0 og nyere, men på Windows har du måtte tillegsinnstallere det. Selve programmeringen ettersom jeg har fortsått det er 16-bit, og tidligere versjoner av Windows er bakoverkompatibel med det. Men så lese jeg at flere har hatt problemer med både programmeringen og programmene sine under XP, og til svar har at XP ikke er bakoverkompatibel med 16-bit. Andre steder leser jeg at det går greit. Er litt lei nå og vil ha noen konkrete svar. Her i programmering delen spør jeg: Er QBASIC 16-bit? Fant programmet jeg kunne programmere i under 98, men hva kan jeg gjøre i XP? Beklger hvis det er litt feilpostet, men jeg skal poste en lignende post under windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det slik at 16-bit DOS programmer blir emulert under Windows XP. Dette fungerer som oftest greit, men i noen tilfeller vil programmet prøve å få tillgang til funskjoner som ikke støttes i emuleringen. Da avsluttes programmet med en gang og all data er tapt.

Jo, det er forsovet riktig at 16-bit programmer ikke støttes i 32-bit, men i noen tilfeller er det omvente mulig. I VB kan man f.eks styre kompileren til å lage støtte for 16-bit programmer slik:

#IF WIN16 THEN
Private Declare Function Sleep Lib "kernel" (ByVal Milliseconds As Integer)
#ELSEIF WIN32 THEN
Private Declare Function Sleep Lib "kernel32" (ByVal Milliseconds As Long)
#END IF

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...