Gå til innhold

PC versus MAC

Anbefalte innlegg

På hvilke områder eier MAC en pc og omvendt?

Mac har jo lenge vært bedre enn PC når det kommer til generelle grafiske operasjoner, og brukes jo av pro personer til videoredigering, men er MAC bedre enn PC på andre områder også? Er det mye programvare man ikke får til MAC?

Ser for meg at denne tråden tar for seg fordeler og ulemper (som topic sier) med PC og MAC

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

This will be ugly.

Jeg tror stikkordet i denne debatten er VIRUS. Noe som ikke finnes (vel det finnse vel ca 15 kjente virus), mot noen millioner hos M$.

Det jeg synes er det beste med macen er OS, det er et hav av forskjell. På HW fronten har det ikke godt så bra med apple, men så kom G5, som er en svært god maskin, jeg er fult klar over at den fikk deng av AMD sine prosesorer. Men du kjøper ikke en mac grunnet at den kan gjøre en ting 13millisekunder raskere enn ditt og datt. Du kjøper den grunnet det beste OS per dags dato.

Jeg vet at der kommer til å nevne at du tar CD ikonet i søppelspannet o.s.v det stemmer ikke lengre, og har ikke gjort det i flere år. Og OS før 10,1 var ikke akkurat fantastiske, men M$ har jo tros alt hat verdens største flopp. ME.

Det er ikke mange nye programmer som ikke kommer til mac, spesjelt etter at du kan kjøre Unix programmer på en mac. "Final cut pro" er et program som bare finnes for mac, og det er mye bedre enn alle andre programmer der ute.

Lenke til kommentar
Feil, det er windows som er håpløst til alt annet enn spill. :devil:

Skal egentlig ikke være så sikker på det. En eller annen gang vil det nokk også komme masse virus til mac. Verden går sin gang. Når det gjelder skriveprogrammer, regnskap har jeg mest vært positiv til det PC kan bruke. Selv om noen også kan brukes og finnes versjoner til mac. Siden jeg også lever et liv der jeg må modde og kan ha den "friheten" til å bytte mye av hw, så har jeg alltid vært mest positiv til PC. Dette er da ikke grunnen til at jeg bruker det nå, men siden det er slik så har jeg hatt PC siden jeg fikk og kjøpte min første data.

Lenke til kommentar
mac er håpløst for alt annet enn videoredigering, grafikk o.l.

Mac er håpløst for alt annet enn videoredigering, grafikk, programering, kontorbruk, musikkproduksjon, billedredigering og stort sett alt annet unntatt Spill.

Jeg byttet fra PC til Mac selv for 8mnd siden. Jeg hadde frem til da vært PC bruker i 14 år og hadde aldri tatt i en Mac. Jeg var overbevist om at Mac var PC underlegen. Jeg tok feil.

Positive ting med Mac:

*Mest geniale operativsystemet jeg har sett

-intallere programvare med dra og slipp metoden (dra en fil inn i /Applications)

-avinstallere like enkelt (dra en fil til /Trash)

-Lett å få tak i kvalitetsprogramvare

-Sikkert (Ingen virus til OS X, alle tjeneste er slått av per default ++)

-Enklere å installere HW

-Kan bytte Operativsystemets språk med tre klikk (ikke noen venting på servicepacks fordi du har Norsk utgave av OS´et)

-Quartz / Exposé

-iLife (iPhoto, iMovie, iDVD, iTunes, GarageBand)

-Office 2004 er meget bra :)

*Ny hardware kommer tidlig på Mac

-64bits

-FireWire som standard på alle maskiner

*Bedre ytelse enn jeg hadde trodd

*Nok spill til å dekke mitt behov (Quake, Halo, Wolfenstien, MoH, WarCraft III), men det skal legges til at WinTel er en bedre plattform for spillentusiasten

Lenke til kommentar
mac er håpløst for alt annet enn videoredigering, grafikk o.l.

Mac er håpløst for alt annet enn videoredigering, grafikk, programering, kontorbruk, musikkproduksjon, billedredigering og stort sett alt annet unntatt Spill.

Jeg byttet fra PC til Mac selv for 8mnd siden. Jeg hadde frem til da vært PC bruker i 14 år og hadde aldri tatt i en Mac. Jeg var overbevist om at Mac var PC underlegen. Jeg tok feil.

Positive ting med Mac:

*Mest geniale operativsystemet jeg har sett

-intallere programvare med dra og slipp metoden (dra en fil inn i /Applications)

-avinstallere like enkelt (dra en fil til /Trash)

-Lett å få tak i kvalitetsprogramvare

-Sikkert (Ingen virus til OS X, alle tjeneste er slått av per default ++)

-Enklere å installere HW

-Kan bytte Operativsystemets språk med tre klikk (ikke noen venting på servicepacks fordi du har Norsk utgave av OS´et)

-Quartz / Exposé

-iLife (iPhoto, iMovie, iDVD, iTunes, GarageBand)

-Office 2004 er meget bra :)

*Ny hardware kommer tidlig på Mac

-64bits

-FireWire som standard på alle maskiner

*Bedre ytelse enn jeg hadde trodd

*Nok spill til å dekke mitt behov (Quake, Halo, Wolfenstien, MoH, WarCraft III), men det skal legges til at WinTel er en bedre plattform for spillentusiasten

+ dritt-stilig desing.......

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Jeg jobber som IT-sjef i en stor grafisk bedrift og har følgelig svært god erfaring både med PC og Mac.

Faktum er at PC, rent ytelsesmessig er overlegen mac på de fleste områder (ja, jeg har testet de råeste macene (G5 2x2Ghz) mot de råeste PC'ene). Som mange nevner er OS'et til Mac (OS X 10.3) helt genialt og dønn stabilt (Unix-basert).

Ellers så er de nye macene svært godt designet både visuellt og hardwaremessig, blant annet er kjøleløsningen genial, og man kjører på 64-bit og på 1Ghz FSB.

PC (med windows XP eller Linux) og Mac er rimelig likestilte (ihvertfall etter at G5 kom) og det hele er egentlig en smakssak. Når man ser på ytelse/kostnad, ville jeg ha valgt PC, men om man ser på design og intelligente løsninger ville jeg valgt mac. Til syvende og sist er det bare snakk om en vanesak, da systemene smelter mer og mer sammen. Krysskompabiliteten har blitt mye bedre de siste årene, og det er normalt ikke noe problem å gå fra Mac til PC og omvendt.

Arcade

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...