Gå til innhold

Spillutviklar

Anbefalte innlegg

1MX skal vel gå greit for de fleste, jeg hadde ikke lest en side i boka når jeg gikk opp i det som privatist for noen år siden, jeg sto (men bare så vidt). Det er jo ganske simpel matte. 2MX/3MX kan nok være litt mer vrient, men det skal da være overkommelig.... tenk bare på hvor mange som står i det hvert år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1MX skal vel gå greit for de fleste, jeg hadde ikke lest en side i boka når jeg gikk opp i det som privatist for noen år siden, jeg sto (men bare så vidt). Det er jo ganske simpel matte. 2MX/3MX kan nok være litt mer vrient, men det skal da være overkommelig.... tenk bare på hvor mange som står i det hvert år.

2MX og 3MX er et par hakk mer vrient ja... og de fleste vil ikke greie noe bedre enn 2 eller 3 i det faget.

Enten så må du lese mye eller så må du ha litt teft når det kommer til matte. Hvis man skal begynne med programmering så er det lurt å ha litt kunnskap og innsikt i matte... siden programmering bare er matte heh.

Lenke til kommentar
[quote name='CobraM' date='22/02/2004 : 00:24'] Går 2M[b]Z[/b], jeg :green:

Gikk også 2FY, men slutta fordi man etter min mening trenger MX-kunnskaper for å skjønne deler av det. Blir kjipt til neste år med ekstra mange timer på timeplanen pga at jeg slutta. :(

Tror det går å velge MZ, for så velge MX-påbygging på universitet eller noe. Er usikker. For min del går skolen til h***ete nå. Fikk usedvanlig dårlige karakterer til jule-terminen og det gav ikke meg akkurat en oppmuntring til å skjerpe meg. [/quote]
He he har akkurat samme plan som deg, går rimelig til ****** for meg å. men det DRIIIIIIITER jeg i :yes:
Lenke til kommentar

Jeg går 2. semester på bachelor i Informatikk på NTNU nå

Jeg kjenner allerede inni meg at å sitte å programmere lønssprogrammer for IBM eller liknende er en tanke jeg blir kvalm av. Går vel med en liten spillutvikler i magen, har et ønske om å få utløp for min kreative side i karrieren også. Noe jeg merker er at i programmeringen er det greit å være stødig i matematikk, ikke det at det kreves i utdanningen eller for å komme inn, men 2mx, som jeg har føler jeg at jeg har hatt god nytte av i motsetning til andre som kun har 1ma.

(På Informatikk på frie fag (ikke-siv.ing.) er det ingen opptakskrav, annet enn studiekompetanse, men man burde være rimelig oppegående for å greie å holde tritt)

For å ta tråden vider hva angår matte, så er det verdt å nevne at denslags matematikk som læres på videregåene ikke er eksepsjonelt nyttig for systemutviklere av alle slag. For folk som ønsker å ta datautdanning ved ntnu, enten det er bachelor-program(med mulighet for master) eller siv.ing, så kommer man til å komme borti såkalt diskret matematikk, Dette er aspekter ved matematikk som er nyttig for en systemutvikler å ha kjennskap til. Vi lærer å studere kombinasjoner, permutasjoner og utfall, samt logikkog relasjoner som er nyttig i databaseteknikk.

Jeg vil også nevne at foreleseren i programmering er en av det beste pedagogene jeg har vært borti i mitt liv som elev/student.

For alle som tenker på å holde på med systemutvikling eller i denne sammenhengen, programvareaspektet ved spillutvikling, så vil jeg anbefale å ta fysikk og matte ihvertfall på videregående, Der får du oppfølging og det brukes mer tid på hvert emne. Denne våren har jeg valgt som valgfag et fag som skal dekke 2fy og noe av 3fy, Den første en og en halve uken hadde vi gått igjennom det som det brukes 1 måned på i 2fy. Det sier litt om tempoet. Det er lett å tenke slik at, jeg gidder ikke ta fysikk (eller matte) nå på videregående, tar det heller på universitetet. Tenkte slik selv, men hvis du kjenner at du vil slite litt med å forstå, er det mye bedre å ta det på videregående enn på universitetet...

Håper mine tips har vært til nytte for noen!

Lenke til kommentar

Heisann folkens.

For et år sida lurte jeg også på dette... HVA må jeg gå for å kanskje få en fot innafor spillindustrien? Data er jo tross alt min store hobby..

Endte opp som student på Høgskolen på Hamar, hvor de i fjor høst starta et nytt studie - og reklamerer med at man lærer om spillutvikling. Det første i Norge, og noe av det første av sitt slag i Europa. Studiet er støtta av Norsk Tipping med et par millioner, og vi har fått en ganske så fin datalab og videokameraer nå etter jul. (Yay! :) )

Har stått en del i diverse medier om dette studiet, bla.a. på digi.no, i dagbladet, og diverse lokal-aviser her på Hamar. Studiet heter "Opplevelsesproduksjon og interaktive medier" .. Så det er bare å google seg frem til media-omtalen, hvis en vil det.

I høst hadde vi tre innføringskurs, hvor vi sku lære det mest basic'e om diverse ting.. Hadde innføring i programmering (Java), hadde litt om forretningsutvikling/ledelse, og et litt dølt mediefag.

Nå etter jul har vi allerede lært en del om hjemmesider (Dreamweaver), og har lagd noen små "filmer" .. Med 40.000 kr-kameraene våre. :thumbs:

Ska også lære en del om musikk og lyd, sampling, frekvenser, etc.

Neste høst ska vi velge spesialiseringer - og en av denne heter "spillutvikling" .. blir interessant å se hva vi får om da. Til høsten vil høgskolen også starte opp et helt nytt studie, og da mynta på PROGRAMMERERE som vil få jobb i spillindustrien.. "Spillprogrammering" tror jeg studiet heter, som kommer til å gå på Rena.

Hm ja... hvis folk har spørsmål om dette studiet så er det bare å spørre. Sjekk også hjemmesida til høgskolen...

http://www.hihm.no/

Lenke til kommentar

Kan kommentere matte-pratet her.

Vi hadde altså innføring i programmering, Java, nå i høst.. Jeg fikk en D. Altså helt greit.

Sleit skikkelig med 1MY på videregående, strøyk, tok det opp i 3.klasse.. Leste ganske så mye.. sleit som ******.. og fikk en 2'er. Så - du må ikke være geni, eller veldig god, for å skjønne programmering. (Men det hjelper kanskje?)

Bare du har interessen, og jobber fra første stund, så skal i hvert fall "basic" programmering gå greit... :)

Lenke til kommentar

Det som også er lurt å notere seg anngående mattekunnskaper fra videregående er at ihvertfall Universitet i Bergen setter opp mattekrav i fra høsten 2005...

På Bachelor i Informatikk trenger du nå 2MX eller 3MZ og på Profesjonsstudie i IKT trenger du 2MX/3MZ + 3MX/3FY/3BI/3KJ.

Altså for profesjonsstudiet trenger du å ha hatt et realfag i 3. klasse i tillegg til enten 2MX eller 3MZ

Lenke til kommentar

Skal du programmere så bør du like matte, det gjør ikkje eg. Eg liker nemlig å tegne.

Eg sitter med lang erfaring med unrealed, photoshop og 3dsmax. Mine photoshop og 3dsmax evner er ikkje så veldig mykje å skryte av og eg trenger litt meir trening der for å bli meir attraktiv.

Eg har hatt MANGE jobb tilbod i utlandet, spessielt i USA der eg og kjenner eindel som eg har 'jobba' saman med nokre år. Problemet med å få jobb som spel utvikler i USA er at du trenger eit grønt kort, eller arbeidtillatelse og opphald tillatelse som var heile livet ditt. Sånt er ikkje lett å få når du ikkje har utdanning. Har du utdanning så blir det mykje lettare. Akademi utdanning teller ikkje.

Ellers i Noreg og resten av Europa så er det veldig hardt å få jobb tilbod, får du så er det oftast med årslønn under 100 000 kr.

Så mitt forslag er vell som du sikkert har lest før, stå på og jobb hardt. Utdanning er alltid pluss, men det kan vera kjedeleg å studere noko som du ikkje har interesse for. Om det hadde eksistert meir enn 2 norske spel firmaer i Noreg så hadde ijallefall sjansane mine for å jobbe i spel industrien vore langt høgare.

Forresten, å vere med på å utvikle mod til spel teller SINNSJUKT mykje når du søker på ein jobb ;)

Lenke til kommentar

Jeg antar at de fleste lesere av denne tråden planlegger å bli spillutvikler. Men dette yrket er svært bredt. Hvilket aspekt av utviklingen ønsker dere å jobbe med? Selv vil jeg bli modellerer og animatør, siden jeg liker å tegne. Den kreative prosessen er også viktig for meg. Jeg har masse idéer og tanker oppe i hodet mitt, som bare venter på å få komme ut og glede folket. Gameplaykonstruksjon, historieskriving og regi er ting som interesserer meg. Mitt ultimate mål er å bli ledende designer, og drive mine egne prosjekter. Veien dit er lang, men jeg skal i alle fall forsøke å nå frem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...