Gå til innhold

iiyama Prolite E430

k_drey

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk en pm av "oivind_dahle" der han var interessert i en "rapport" om denne skjermen av meg. Siden han var så ineteressert så satte jeg i gang en minitest av skjermen når jeg fikk den. Skrev så da en pm, og skrev mine meninger om skjermen og hvordan den som smått takklet det jeg hadde behov for at den skulle kunne "tilfredstille (hvis dette er et greit ord i denne sammenhengen)" meg!

Han var fornøyd og mente at denne måtte jeg poste under brukertester, så jeg tar nå og deler denne "minitesten" med dere siden "oivind_dahle" mener det. Håper da også for min egen skyld at dette kan være en liten oppkvikker til noen + at den er bra (min første test av LCD-Skjerm + har aldrig skrevet en slik rapport før".. :scared:

Har nå hatt skjermen i ei lita stund, og har prøvd diverse spill som HALO, CS 1.5 og 1.6, Battlefield 1942 samt noen tilleggspakker + noen andre småspill.

I tillegg til å prøve spill, lastet jeg ned monitor test 2.1.

Førsteintrykket jeg fikk når jeg pakket den ut var de serdeles smale kantene den hadde, og dette har dere også sagt i LCD-Testen Del 1.

Så jeg koblet den opp og startet maskinen, dette ble en hel annen vending i mot alle CRT og den ene LCD skjermen jeg har hatt. Når jeg fikk stillt den sånn høvelig inn ble det meget bra. En vending jeg har mot skjermen er at den har en liten "svak" bakgrunnsbelysning, men siden det er så svakt så går det å leve med. Satte så igang Monitor Test og det eneste jeg fant ut her som ville gi den et lite minus var dens hvitfarge, den hadde en tendens til å ha et veldig lite rødskjer i seg når den hadde andre farger med rødt i seg. Svart var ellers meget bra uten noen særlige merkbare innsyn til andre farger. Siden det er et litt svakt belysning bakfra så fikk svart-fargen litt "bleking" som var ltt krevende for øynene å merke, men det ble bedre i spill, av en eller annen grunn!

Siden jeg syns og så at den klarte oppgavene til Monitor Test uten noen dårlige resultater, men heller meget gode så var det tid for å strekke litt i strået å gå over til litt spilling. Jeg hadde tidligere en LG 563LE, som bare varte i rundt et døgn bågrunn av sin dårlige respons tid med mye etterslep, så den ble solg. Jeg angrer ikke et "sekund" når jeg fikk se hvor god IIyamaen er til dette området. CS, var som et mareritt før med den tidligere LCD-skjermen, men denne klarte godt oppgaven og det skal egentlig mye av en LCD-skjerm å takkle dette spillet. Prøvde så HALO Combat Evolved. Trodde jeg så en liten tendens til litt etterslep, men tok da feil. Maskinen arbeidet som et "damplokomotiv" så jeg gikk inn til skrivebordet, og der stod PC-Cillin og scannet (slo det av da). Kom meg tilbake inn i Halo der jeg ikke fikk samme etterslepet, men må si at jeg har ikke merket noe lignende med andre skjermen. Ble så glad i å spille at jeg drømte meg bort så tiden fløy av vei! Men selvfølgelig så måtte Battlefield få seg en runde også. Alt gikk smertefritt her også. Det eneste som da fantes av kritikk fra min side var det lille rødskjæret som hvitfargen fikk etter omgivelsene av andre farger med litt rødt i.

Etter min mening så klarer skjermen seg godt i et spillemiljø, og da er det ikke DVI på denne skjermen. Det er også en ekstern strømforsyning til skjermen og vet at mange ikke liker denne. Jeg er da personen som ikke bryr meg så alt med denne, men den kunne ha vært innebyggd. Høytterlerne som er i DVI-utgavnen er ikke på denne, og dette ble mer som et mer stilrent design. Vet ikke om man får DVI-utgaven uten høyttalerne, men hadde den det så ville jeg ha gått for det! Legger med et bilde slik at du skal få se hvordan skjermen utseendemessig hjemme hos meg.

http://serqevx.com/test/bildeupload/bilder/IIyama.jpg

PS: Har redigert bort litt som var ment til oivind_dahle personlig, men kan enda være litt igjen.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om noen skulle finne på å se på bildet kan det hende at de som muligens har modem eller isdn vil syns at dette bildet er for stort! Ta å rope ut om dette slik at hvis det er nødvendig kan jeg få det forminsket.

Å klippe kantene kunne nok vært greit. Sitter på 100 Mbit, og det gikk tregt, men ut i fra størrelsen å bedømme er det grunnet serveren, ikke billedstørrelsen i seg selv...

Lenke til kommentar
Ja, jeg testet etterpå, men samme bilde.

Synd det var rødnyanser i hvitfargen, har lyst på LCD skjerm, men da må den være bra, til gaming spesielt

Denne rødnyansen i hvitfargen oppstår bare når hvit er i samme bilde som en farge med rødt! Vet ikke helt hvorfor, men fikk tanten min til å se litt på skjermen, men hun måtte se litt lenge på skjermen før hun klarte å se denne rødfargen. Uansett så er den så svak at jeg har nå ikke merket den noe særlig til vanlig bruk.

Bildet i første post er det store så det kan ta en del tid å se på, mens det andre er sånn høvlig smått og tar ikke noe særlig tid å laste.

Til spilling er den faktisk nydelig, trodde at den skulle være dårligere siden det var D-Sub, men der tok jeg feil. Ble veldig overrasket, samt at fattern prøvde den litt. Han ble veldig overrasket, og da er han kresen på skarpheten, fargegjenngivelse og slikt. Etterslep har jeg enda ikke merket, og jeg trodde det var etterslep i HALO. Dette var bare PC-Cillin som tok for mye ressureser, men skal innrømme at jeg aldri har merket dette før!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
alså dette er den samme skjemen som e431  som Øivind og Co kåret til vinneren som SPILL lcd skjerm, bare at denne er modellen uten DIV? stemmer det?

i tilfelle hvor mye dårligere er denne skjemen? koster jo en tusing mindre ..

bare lurer jeg  :dontgetit:

Hm, det var et godt sp.mål

Edit: glemte å si det var en bra test av skjermen :)

Endret av Mr.Anderson.
Lenke til kommentar

Akkurat hvor mye dårligere denne er enn den som de hadde i LCD-Testen vet jeg ikke. Har ikke prøvd den med DVI, så kan ikke sammenligne. Den jeg har har heller ikke høyttalerne, og jeg trodde først de var på denne jeg bestillte. Ble faktisk glad da jeg leste at det ikke var høyttalere på den jeg har, for i grunnen har jeg ikke bruk for det. Muligens en venn av fattern skal bestille den jeg har eller DVI, så jeg får kanskje sett litt på den. Men det avhenger jo av at han bestiller iiyama, for han var ikke sikker!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...