Stig-Arne Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Fikk Dremel i dag.. Skal lage hull i side dekselet på kabinettet mitt. Prøvde først på ett gammel kabinett, og oppdaget da til min stor forskrekkelse at skiven flyger jo unna som flint, ene skiven ble bort i mot halvet i diameter på ca 20 cm, dette var den store svarte skiven, nr 426, mens den andre ble slitt veldig mye på 5 cm, den lille brune Skive nr 426 Skive nr 409 Er det jeg som gjør noe galt, eller må jeg bare hamstre inn skiver? Endret 20. februar 2004 av Morpheus^ Lenke til kommentar
biffo Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Du må nok hamstre skiver ja... Det ligger i kappeskivers natur å forsvinne er jeg redd. Slik er det også med kappeskivene til store vinkelslipere også. (Forøvrig kan det ikke påpekes sterkt nok at kappeskiver KAN ryke, så ikke sitt med øyet midt oppi når du jobber, selv en liten dremelskive kan sikkert gjøre vondt i øyet når det kommer biter med et turtall på 25000 rpm...) Så vidt jeg husker så selges det 20pakk med kappeskiver til en latterlig lav sum, 30 spenn eller noe i den duren. Dremel må forøvrig sies å være et helt utrolig allsidig verktøy som hører hjemme i alles verktøykasse! Biffo Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Jepp, kjøpte en i dag.. men hvilken skive er å anbefale for å kutte med? Eller blir det det samme? hmm 30 spenn for en pakke med 20 stk i, da må det vel holde med 10 slike pakker for ett liten sidedør.. Edit 1Du har ikke tips om hvor de kan selge slikt på nettet? Edit 2 Når du sier så, så kom jeg jo til å tenke på at disse skivene er veldig små, så det er vel ikke noe rart at de fyker unna. Har liksom bare vært vant til store slipere som sliper unna flere hundre meter på en skive.. hehe Endret 20. februar 2004 av Morpheus^ Lenke til kommentar
diversity Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 jeg kjøpte en pakke med 20 kutteskiver fra Mekk til 27 kr.. de føk unna som bare det.. ble nesten ikke ferdig.. de knakk ikke men de pulveriserte de minsket sinnsykt fort.. kanskje originale dremel blader er de beste? men det er iallefall noen som er mer quality enn de andre Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 teknikk har også litt å si... hvis en er uttålmodig ryker skivene fortere har jeg erfart. ikke bruk makt når du kutter, og for all del ha på vernebriller. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 Kjøpte her om dagen noen skiver, av den største typen til hele 110 kr. Har ikke prøvd disse ennå men håper de holder litt lengre i allefall.. Ett lite tips er å ikke bruke makt, la maskinen jobbe seg fremvoer i metallet.. Da holder de best.. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 vil aluminium være litt snillere med skivene, eller må jeg forberede meg på å hamstre inn før jeg skal begynne å kutte jeg også? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 vill tro at aluminium vill være litt snillere ja.. Det er ikke så sterkt som stål... Men dette er bare ren gjetningd da jeg ennå ikke har prøvd på alu. Lenke til kommentar
_Mayhem_ Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Vel, tynnere stål/alu sliter fortere på skivene enn det som er tjukkere. Grunnen til dette er at du kommer fortere igjennom, og får kanter som skiven slipes på kantene blir ikke like skarpe på tykkere alu/stål. Lenke til kommentar
Marxxx Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Kjøp heller en diamantskive til Dremmelen. Jeg brukte denne typen når jeg skjærte ut en drage i toppen av kabinettet. Da slipper du å bytte, og de kutter stål kjempegodt. Eneste minus er at de er litt dyre, men ikkje dyrere en 30 småskiver som du må bytte uttalige ganger. Lenke til kommentar
Daron Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 (endret) Du bruker feil teknikk!! Jeg har selv laget flere hull i mitt stålkabinett med de store svarte skivene(nr 409) Etter å ha laget 3 11,5cm diameters hull, pluss jeg har renskjert samme hullene så har jeg brukt 2 skiver!! (bruker fremdeles den andre) Bruk høgt turtall, ikke for mye makt. Ikke prøv å skjær igjennom på en tur.. bruk heller 2-3 turer.. eller flere. Som et generelt tips: kutt 1-2 mm innenfor streken, så kan du gå over etterpå å renskjere. Dette er den letteste måten å sikre seg fine rette kutt. til sist går du over med slipepapir eller slipetrommel til dremmel. Dette er for å fjerne skarpe kanter. Lykke til! <Edit:> Bruk de svarte skivene, de er de beste. De små brune er bare møkka.. de slites for fort opp.. Har ikke prøvd diamant skiver.. Syns de var litt dyre... Endret 23. februar 2004 av Daron Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg prøvde de store skivene i går 456 tror jeg de het. De klarte hele runden rund sidedøren som jeg kuttet ut for vindu. Chieftec stål.. Må si meg imponert. Prøvde så en skive størrelsen under nr 426, brukte 2 skiver på kutting på ca 20 cm... Kvalitetsforskjell... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 så en slik diamant skive her om dagen, men jeg glemte å se hvor mye den kostet... hvor mye koster den, er det noen som vet? og fungerer vanlige briller som vernebriller? Lenke til kommentar
diversity Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 så en slik diamant skive her om dagen, men jeg glemte å se hvor mye den kostet...hvor mye koster den, er det noen som vet? og fungerer vanlige briller som vernebriller? så lenge du beskytter øynene så funker det Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) jeg brukte heldekkende briller og jeg er glad for det.. Sponet flyger overalt, ennå klarte noe å komme seg innenfor brillene. Så jeg vil anbefale deg å skaffe deg skikkelige briller. Har selv hatt øyebetennelse pga spon, og det er ikke noe godt Endret 26. februar 2004 av Morpheus^ Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 hmm.. øyebetennelse.. er det sånn at man har en gigantisk litt flat gul vannblemme inne på øyet? fikk det i sommer etter å ha sovnet på en love.. men det gikk over etter noen dager da.. klødde noe j ævlig.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 for meg fikk jeg først en hevelse over øyet, presset noe jævlig... dro da til optiker som konstanterte betennelse.. klarte ikke å holde det øyet åpent en gang på flere dager.. måtte bruke salve og øyedråper i en hel uke.. Så konklusjonen blir den at, bruk vernebriller..... skikkelige vernebriller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå