Gå til innhold

Lindows?

Anbefalte innlegg

Hallo.

Hva er Lindows, og hvordan operer det??

Har ganske lyst til å kjøpe (:p) det, og bruke det, men jeg har ingen anelse.

Kan noen si meg hva som er bra på dette og hvorfor jeg burde å kjøpe (;)) det??

Jeg har hørt det er en Linux-distro men at det tar Windowsprogrammer??

Kan noen forklare meg det??

Om noen gir meg link, please norske.

Takker så mye for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lindows er en brukervennlig distribusjon, men det er meget begreset hva du kan gjøre allikevel. Jeg synes ikke det er et OS på samme måten, fordi du er så begrenset der - må følge en "opptråkket sti". Nei, det er lenge siden de gikk bort fra målet om å kjøre mange Windows-programmer.

Skal du kjøpe en god Linux-distribusjon som er brukervennlig, kan kjøre Windows-programmer (eksempelvis Office og Photoshop), og som ikke har noen særlige begrensninger, se på www.xandros.com.

Jeg har prøvd Lindows' siste versjoner. Og mitt inntrykk er ihvertfall at man er veldig begrenset der.

Lenke til kommentar
Lindows er en brukervennlig distribusjon, men det er meget begreset hva du kan gjøre allikevel. Jeg synes ikke det er et OS på samme måten, fordi du er så begrenset der - må følge en "opptråkket sti". Nei, det er lenge siden de gikk bort fra målet om å kjøre mange Windows-programmer.

Skal du kjøpe en god Linux-distribusjon som er brukervennlig, kan kjøre Windows-programmer (eksempelvis Office og Photoshop), og som ikke har noen særlige begrensninger, se på www.xandros.com.

Jeg har prøvd Lindows' siste versjoner. Og mitt inntrykk er ihvertfall at man er veldig begrenset der.

Ok. Takker, det var en fin svar.

Men hva mener du egentlig med begrenset?

Er det lite funskjoner eller??

Lenke til kommentar

Du har ganske lyst på det, men har egentlig ingen anelse? Høres litt rart ut, personlig gidder jeg hvertfall ikke bruke penger på noen jeg ikke vet hva er.

Lindows er forøvrig bare en helt ordinær linux-distro, det er altså ingenting spesielt som gjør at den kan kjøre Windows-programmer. Alle linux-distroer kan kjøre endel windows-programmer (men ikke på langt nær alle) gjennom et program som heter Wine (www.winehq.com). Allikevel er det klart å foretrekke å kjøre native linux-programmer. Mao ikke installer linux hvis formålet er å kjøre windows-programmer/spill - da er tross alt windows bedre.

Lite sitat fra hjemmesida til Lindows som beskriver forskjellige valg for brukere som idag kjører Windows:

6. WINE or CodeWeavers Crossover Office

These products try to allow MS Windows programs to run on Linux.  Tends to have a lot of bugs and is only compatible with a handful of programs.  If you need or want to continue to run expensive MS Windows software, we suggest you just stick with MS Winodws.  If you want to move to Linux, move to Linux!

Dette burde nok en gang for alle slå fast at Lindows ikke er noen Linux/Windows-hybrid som enkelte dessverre innbiller seg.

Poenget med Lindows (og som gjør at mange hater det) er at der er ekstremt kommersiellt lagt opp. Ikke bare koster OS'et penger, men det er også lagt opp til å betale for Click'n'Run systemet, hvor man kan laste ned tredjepartsprogrammer som typisk er gratis programmer. Nå har jeg aldri testet det selv, men jeg har kjørt mange andre distroer hvor det er både enkelt og gratis å hente ned store menger med tilleggprogrammer via innebygde pakkesystemer, og jeg har vanskelig for å tro at det kan være så mye enklere med Lindows. Derfor er det uaktuelt for meg å bruke penger på dette.

Lenke til kommentar

jeg vil regne det som å kaste penger ut av vinduet å kjøpe Lindows... de har jo gått bort fra ideen om at man skal kunne kjøre windows software.. man er meget sterkt begrenset, nesten like mye som på andre distro'er.. hvis du er på jakt etter noe som ser ut som windows så kan du vel ganske enkelt laste ned en annen distro gratis å legge på et "windows skall". jeg har aldri prøvd dette selv men har sett det mange plasser på nettet. "Whine prosjektet" gir ganske gode muligheter til å kjøre windows programmer under linux

Lenke til kommentar
Gå heller for en brukervennlig(GUI orientert) gratis distro som fedora.

fedora.redhat.com

Hallo.

Jeg har lastet det ned.

Men jeg vet ikke helt om jeg skal instalere det....

Til dere andre.

Hm, det fikk meg til å ike gidde å bruke penger på Linux.

Men en ting, jeg bruker ikke Windows, og vil ikke komme til å bruke det, for det tar vi som en siste mulighet...

Men altså, jeg tenkte på en Linux-distro som tok Photoshop, Dreamwaver og Battlefield/DesertCombat, ettersom det er nesten de eneste programma jeg bruker.

Men det er sånn også at hvis jeg ikke får dette til med Linux, kan noen hjelpe meg med å instalere Windows tilbake da?? Jeg har den alerede instalert, men jeg vet da ikke åssen jeg avinstalerer det, altså også å fjerne den oppstartsgreia også på Mandrake...

Jeg takker for hjelp.

Lenke til kommentar

Alvorlig talt. Du kunne vel bare sagt at du har lyst å piratkopiere det?

Tråden hadde jo vært stengt for lenge siden da :roll:

Men lite point av deg, og i det hele tatt nevne det :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...