Gå til innhold

Hjelp til å oppgradere PC

Anbefalte innlegg

Per dags dato:

Amd Duron 1,2 ghz

256 sdr sdram (pc 133)

Hovedkort: MSI K7T

Skjermkort, lydkort, harddisk, skjerm og resten er jeg noenlunde bra fornøyd med. Dessuten trenger jeg ikke all verden. Bruker pc'en kun til internett, tekstbehandling, ikke-altfor-krevende-spill samt CM.

Bør minst ha 512 mb ddr sdram, og da må jeg vel skifte ut hovedkortet også? Eller?

En cpu er ikke så vanskelig å finne ut selv, men det jeg trenger evnt. mest hjelp til er et passende hovedkort.

512 Ram ligger vel rundt 700 kroner (pluss_minus)

Prosessoren ligger vel litt under tusenlappen i pris. Tips her?

Hovedkortet bør ikke korte over tusenlappen, det heller.

På forhånd takk for all hjelp :roll:

Endret av oystein93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du må nok/bør nok bytte hovedkort.

Her er et forslag fra meg:

AMD Athlon XP 2500+ "Barton"

Epox EP-8RDA+

TwinMOS 512 MB DDR SDRAM PC3200

Rimeligste totalsum 2106,-

Dette fant jeg i prisguiden, og disse produktene blir totalt så billige hvis du handler fra forskjellige steder. Men det lønner seg nok å velge f.eks, www.komplett.no, som var gaske rimelige totalt på dette, med tanke på porto. Dette er et supert forslag, og fungerer utmerket. Du trenger en kjøler også, da er Spire Whisperrock stille og god (har jeg hørt) koster 220. Hvis du ikke gidder å bruke de 150kr det koster å kjøpe en ny kjøler, så kan du kjøpe en boxed versjon av den.

EDIT: AMD Athlon XP 2500+ "Barton" BOXED

eller AMD Athlon XP 2500+ "Barton" OEM Spire WhisperRock IV

Lykke til!

Endret av P@yNe
Lenke til kommentar
Ja, du må nok/bør nok bytte hovedkort.

Her er et forslag fra meg:

AMD Athlon XP 2500+ "Barton"

Epox EP-8RDA+

TwinMOS 512 MB DDR SDRAM PC3200

Rimeligste totalsum 2106,-

Dette fant jeg i prisguiden, og disse produktene blir totalt så billige hvis du handler fra forskjellige steder. Men det lønner seg nok å velge f.eks, www.komplett.no, som var gaske rimelige totalt på dette, med tanke på porto. Dette er et supert forslag, og fungerer utmerket. Du trenger en kjøler også, da er Spire Whisperrock stille og god (har jeg hørt) koster 220. Hvis du ikke gidder å bruke de 150kr det koster å kjøpe en ny kjøler, så kan du kjøpe en boxed versjon av den.

EDIT: AMD Athlon XP 2500+ "Barton" BOXED

eller AMD Athlon XP 2500+ "Barton" OEM Spire WhisperRock IV

Lykke til!

Har tittet innom de sidene jeg også, men blir så fort "enig" med det artikkelforfatteren beskriver.

Lurte derfor om jeg fant noen datakyndige som kunne gå god for "noe annet".

De komponentene er faktisk 100% identiske med det jeg har vurdert seriøst selv. To hoder tenker vel bedre enn ett :cool:

Takk iallefall

Endret av oystein93
Lenke til kommentar

1. Kabinett fra WD? (rett meg hvis jeg tar feil, men Chieftec er vel et eget merke? ;) )

2. Tror ikke du finner noe annet som er mye bedre til den prisen...

3. Du listet _IKKE_ opp gfx kort ovenfor

4. Du burde sannsynligvis ha et nytt av det også :p

DU fjernet BOXED spm ;)

Endret av P@yNe
Lenke til kommentar
1. Kabinett fra WD? (rett meg hvis jeg tar feil, men Chieftec er vel et eget merke? ;) )

2. Tror ikke du finner noe annet som er mye bedre til den prisen...

3. Du listet _IKKE_ opp gfx kort ovenfor

4. Du burde sannsynligvis ha et nytt av det også :p

DU fjernet BOXED spm ;)

Hehe :yes:

Leser så raskt at jeg ikke ser poenget med en gang.

Jeg har faktisk bygd min nåværende PC selv, tro det eller ei. Men jeg glemmer ut disse detaljene. Cheftic stemmer nok det ja. ;)

Mulig jeg skyter i blinde nå...

men Aopen MX 200 32 mb???? = GFX????

Seriøst: burde jeg hatt nytt skjermkort også?

I tilfelle hvilket? :cry:

Lenke til kommentar

Jeg mener egentlig det er litt feil tidspunkt å oppgradere på, og vil egentlig anbefale noen billige oppgraderinger som får det nåværende hovedkortet og ram'en til å vare litt lengre og heller gjøre en grunndig oppgradering litt senere. (når LGA775, Socket 939, PCI-ekspress, DDR2 osv kommer ned i pris i andre halvår i år.)

F.eks

* 256MB SD-ram: ~400kr

* AthlonXP 2400+/133-buss ~600kr (om hovedkortet ditt støtter det. Fortell forresten hele navnet da "K7T" ikke er nok for å skille mellom det og de mange andre K7T-modellene.)

* Gjerne en ny harddisk med 8MB buffer også. (for å øke hastigheten på Windows etc)

Og kun om du spiller 3D-spill: nytt skjermkort f.eks Radeon 9200 (~400kr) eller Radeon 9600 (~950kr). Hvis du ikke spiller 3D-spill så spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar
Jeg mener egentlig det er litt feil tidspunkt å oppgradere på, og vil egentlig anbefale noen billige oppgraderinger som får det nåværende hovedkortet og ram'en til å vare litt lengre og heller gjøre en grunndig oppgradering litt senere. (når LGA775, Socket 939, PCI-ekspress, DDR2 osv kommer ned i pris i andre halvår i år.)

F.eks

* 256MB SD-ram: ~400kr

* AthlonXP 2400+/133-buss ~600kr (om hovedkortet ditt støtter det. Fortell forresten hele navnet da "K7T" ikke er nok for å skille mellom det og de mange andre K7T-modellene.)

* Gjerne en ny harddisk med 8MB buffer også. (for å øke hastigheten på Windows etc)

Og kun om du spiller 3D-spill: nytt skjermkort f.eks Radeon 9200 (~400kr) eller Radeon 9600 (~950kr). Hvis du ikke spiller 3D-spill så spiller det ingen rolle.

MSI K7T PowerPro- Turbo limited edition er det som står. Hjelper det?

Spiller sjelden/aldri 3D-spill.

Takker for tipset. Men jeg er altså ikke interessert i å legge i altfor mye penger heller. Hvor mye vil f.eks. "LGA775, Socket 939, PCI-ekspress, DDR2" havne på i pris cirka?

Lenke til kommentar

Det gir meg en del info ja:

Det støtter kun opp til XP1800+ og da _kun_ Palomino-versjonen.. Mulig du får tak i en slik brukt til rundt 250kr men det er ikke all verden til oppgradering.. Kanskje like greit å kjøpe nytt hovedkort og la det gamle bli til filserver eller noe sånt.

Her er linkene:

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...tail.php?UID=25

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...S-6330%20Ver3.0

(skikkelig trege sider de der MSI-sidene)

Lenke til kommentar

Det støtter kun opp til XP1800+ og da _kun_ Palomino-versjonen.. Mulig du får tak i en slik brukt til rundt 250kr men det er ikke all verden til oppgradering.. Kanskje like greit å kjøpe nytt hovedkort og la det gamle bli til filserver eller noe sånt.

Her er linkene:

Jeg har 1800+ på min gamle HP PC, den er jeg VELDIG fornøyd med, og den er ikke OC'et (pga dritsperre fra HP)

Lenke til kommentar

Her er linkene:

Jeg har 1800+ på min gamle HP PC, den er jeg VELDIG fornøyd med, og den er ikke OC'et (pga dritsperre fra HP)

tips om hvor man finner XP 1800+ (Palomino) til um etwa 250,- ??????

Finner ingenting på Qxl. Fant her forresten: http://bruktmarked.hardware.no/marked/?db=...query=retrieval

Endret av oystein93
Lenke til kommentar

118398 Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

- nForce2SPP/MCP-T2/Ultra400,ATX1394-Demo1 På lager: 20-49 591,51 591,51

114730 Asus V8420 GeForce4 Ti4200 128MB DDR

- AGP, (V8420/TD) DVI, Tv-Out -Demo På lager: 3 728,00 728,00

112666 DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) På lager: 500+ 736,18 736,18

116244 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

- Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM På lager:

100+ 746,19 746,19

120134 Cooler Master AERO 7 Lite AMD

- CP5-8J71F-XP3200+ CPU og høyere Socket A På lager: 20-49 178,29 178,29

Avg.: 0,00

Totalt: 2 980,17

Plukka på komplett.. Evt bytte ut skjermkortet til ett av denne typen kanskje:

dette

hvis du ikke har planer om å spille noe særlig grafikk-krevende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...