Gå til innhold

verdens beste mod!

Anbefalte innlegg

grunnen til at jeg valgte ¼W 820 ohm motstand var fordi det stod her...

men det er jo bare for en led..

ang spesifikasjonene, så står det at:

Vf = 5V DC

If = 8,6 mA

og ang batteriene, så står det bare 27A 12V...

kunne du regne ut hvor stor motstand jeg trenger elns?

forstår meg ikke på slike elektro regnestykker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok..

skal sette meg ned å lete meg frem til en resistor på 240 ohm, og da burde alt være i orden?

ikkesant?

Hmm, jeg fant en feil: Ledsa tålte 8,6mA PR par, dvs 17,2mA totalt i kretsen.

Ny R = 2/0,0172 = 116 ohm. Ta det nærmeste du finner du, kanskje 120? Da tror jeg det skal stemme :blush:

Lenke til kommentar

Så lenge komponentene er koblet i serie, går det den samme strømmen gjennom alle sammen. Kobles to HELT LIKE ting i parallell, går halvparten i hver krets. Kobles ulike ting i parallell, blir kan fordelingen bli litt "skjev", dvs mer strøm i den ene kretsen enn i den andre.

Så i ditt tilfelle vil det gå 17,2 mA gjennom motstanden, og 8,6 i hver av de parallelle kretsene!

Lenke til kommentar

etter at katta mi tok knekken på det meste av ledniger :blush: , så har jeg blitt nødt til å gjøre mye på nytt... heldig vis ikke de verste bitene, men jeg rakk også å se noen feil jeg hadde gjort, og stoppet når jeg begynte å lure ved den ene led'en..

koblingssjema3.jpg

skal jeg legge lednigen der hvor det blåe streken er, eller skal jeg faktisk la strømmen gå igjenom den led'en..

har på følelsen at det da ikke blir sånn som planlagt lenger hvis jeg gjør det, og at det da vil og ut over levetiden til enten batteri eller led..

håper noen svarer meg på dette, for da er det vel ingen ting mere å lure på?

ps. resistor er fortsatt på 120 ohm..

Lenke til kommentar

Fekk tegna det opp som eg ville gjort det men får ikkje til å legge ut bilder. Er litt noob på det.

Men ei rett ledning på begge sider åg så strekker du inn till ledsa og over på andre. Sikkert slik du meiner det. Altso slik du gjer det i underkant av tegninga di.

Edit: Fy pus

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...