stoffix Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 grunnen til at jeg valgte ¼W 820 ohm motstand var fordi det stod her... men det er jo bare for en led.. ang spesifikasjonene, så står det at: Vf = 5V DC If = 8,6 mA og ang batteriene, så står det bare 27A 12V... kunne du regne ut hvor stor motstand jeg trenger elns? forstår meg ikke på slike elektro regnestykker... Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) R = U/I R = 2V/0,0086A = 232.5 ohm Trenger ikke være helt nøytaktig størrelse da, men heller litt for stor enn litt for liten... Endret 29. februar 2004 av abraxa Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 ok.. skal sette meg ned å lete meg frem til en resistor på 240 ohm, og da burde alt være i orden? ikkesant? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Greit, dette kan høres dumt ut, men jeg dro ideen langt ut og festet to grønne lazerleds med et 9V batteri og bryter på slalomskoene mine. Dro ut i løypa og sjokkerte nok noen. Var vist ingen som hadde sett noe slikt før.. hmm rart.. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Ikke av meg i løypa. Hadde ikke med kameraet. Får ta det med neste gang. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 ok..skal sette meg ned å lete meg frem til en resistor på 240 ohm, og da burde alt være i orden? ikkesant? Hmm, jeg fant en feil: Ledsa tålte 8,6mA PR par, dvs 17,2mA totalt i kretsen. Ny R = 2/0,0172 = 116 ohm. Ta det nærmeste du finner du, kanskje 120? Da tror jeg det skal stemme Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 så mA forandres ikke hvis det kobles flere like i serie? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Så lenge komponentene er koblet i serie, går det den samme strømmen gjennom alle sammen. Kobles to HELT LIKE ting i parallell, går halvparten i hver krets. Kobles ulike ting i parallell, blir kan fordelingen bli litt "skjev", dvs mer strøm i den ene kretsen enn i den andre. Så i ditt tilfelle vil det gå 17,2 mA gjennom motstanden, og 8,6 i hver av de parallelle kretsene! Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) ok.. får ta å finne frem den 120 ohm motstanden som jeg har rota bort da.. *edit* har nå gjort det, og lurer på en ting.. Endret 1. mars 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 kan jeg velge å ikke ta den omveien som jeg har gjort på dette bildet? regner egentlig med det, men er ikke sikker... Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Omvei? Nå er jeg ikke helt med på hva du mener... Mener du sløyfa ut mot høyre? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 ja.. det bytter jo om på rekkefølgen ledsa kommer inn på - polen på batteriet, for å si det sånn.. tror ikke det vil ha noen effekt, men er ikke sikker... går det greit å ta en "normal" vei istedet for omveien? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Jada, det er ikke noe problem! Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 heh.. nå er alt i orden.. untatt det siste, limingen.. skal prøve å fikse bilde etter at jeg har limt.. blir sikkert i morra.. kort sagt, nå føler jeg meg bra, selv om jeg klarte å smålodde fingeren min.. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 etter at katta mi tok knekken på det meste av ledniger , så har jeg blitt nødt til å gjøre mye på nytt... heldig vis ikke de verste bitene, men jeg rakk også å se noen feil jeg hadde gjort, og stoppet når jeg begynte å lure ved den ene led'en.. skal jeg legge lednigen der hvor det blåe streken er, eller skal jeg faktisk la strømmen gå igjenom den led'en.. har på følelsen at det da ikke blir sånn som planlagt lenger hvis jeg gjør det, og at det da vil og ut over levetiden til enten batteri eller led.. håper noen svarer meg på dette, for da er det vel ingen ting mere å lure på? ps. resistor er fortsatt på 120 ohm.. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) Fekk tegna det opp som eg ville gjort det men får ikkje til å legge ut bilder. Er litt noob på det. Men ei rett ledning på begge sider åg så strekker du inn till ledsa og over på andre. Sikkert slik du meiner det. Altso slik du gjer det i underkant av tegninga di. Edit: Fy pus Endret 3. mars 2004 av Ulvestad Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 jeg quoter noe fra en annen tråd.. har brukt det selv et par gener i det siste.. prøv å bruke den til å laste opp bildet... Her kan du laste opp bilder! Du finner dem igjenn her: HER! Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Noko slikt da. http://serqevx.com/test/bildeupload/bilder...20av%20leds.jpg P.S Kem er det som hoster dei bilda da? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 serqevx.. men den lednigen mellon de to øverste led'ene, glemte du bare å fjerne den eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå