stoffix Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 hehe.. jeg skal kjøpe 12V batteri og 12V leds neste gang jeg er på elfa.. hehe.. men vet dere om det er noe mere enn V jeg trenger å passe på med de ledsa? Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Omg! najs!! inspirerer enormt til prosjekt.. F.eks. 10cm lange neon lys på skate board eller rulleskøyter.. mulighetan e jo enorm! ThaAndre Skateboard..... hmm.... kanskje ikke det lureste.... en kickflipp liksom.... uff... men rollerblades.... kanskje.... Det beste er jo rattkjelke da Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 straum da ? Kan jo ta en sånn lys dynamo som står på gamle dame sykler og da.. eller den batteri inverteren... par sånne burde holde i massevis... Dynamo ja... Nå har det seg sånn at det ikke er hjul på rattkjelker, men ski, og da skal montasje av en dynamo bli mer eller mindre problematisk... Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Jah, dynamo på ski blir verre.. putte sånn inverter i lomma.. kickflip på skateboard me neon lys = kræsh.. Men lazer leds burde virke fint.. skru de fast så bi d sikkert bra d! hehe bare passe på å ikke ta en kjapp grind på en fortauskant elns.. hehe edit: skriveleif Endret 24. februar 2004 av ThaAndre Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 vet dere om jeg trenger å passe på noe mere enn Volt når jeg skal montere leds på rattkjelka mi? Lenke til kommentar
above Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Hvordan fikk han fyren som hadde festa neon lys under kjelka? Lysene trenger jo strøm!? Hvorsan fikk han det til å lyse da? Kansje jeg skal gjøre det på min Lenke til kommentar
above Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Hvordan fikk han fyren som hadde festa neon lys under kjelka? Lysene trenger jo strøm!? Hvorsan fikk han det til å lyse da? Kansje jeg skal gjøre det på min Jeg fant det ut, så litt på microplex og der fant jeg det jeg trenger Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Man trenger jo ikke akkurat strøm i hundreampereklassen for leds. Jeg har en lommelykt med 4 leds drevet av 3 vanlige AA batterier, og de varer i en evighet. the coolkid: Det eneste du trenger å tenke på er at ledsa må kobles i parallell (hvis du velger 12V batteri og 12V leds). Kobler du i serie vil spenningen falle over hver komponent/led. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 hm.. jeg glemmer fort.. hva var serie og hva var paralell igjen? Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 hm.. jeg glemmer fort.. hva var serie og hva var paralell igjen? Serie er + på -. Mens paralell er - på - og + på +. Seriekobling av for.eks. to bilbatteri på 12 v vil gi 24 V og samme amperetimer mens paralell på to 12v batteri vil gi 12v men dobbelt med amperetimer. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 |--led--| |--led--| |--led--| |--led--| |--led--| |--led--| |--led--| (+) (-) er paralell? mens: (+) --led--led--led--led--led--led--led-- (-) er serie? Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Du forklarer det bedre sjølv ja. Dersom det er fleire leds du skal koble i hop så er det å anbefale å seriekoble dei til du får lik Volt som strømkilde. Deretter kan du paralellkoble. Endret 24. februar 2004 av Ulvestad Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 hmm.. ok. vel. jeg har tenkt å bruke 12V led og 12 V batteri, så da tror jeg at jeg bare paralell-kobler med en gang.. men hvis jeg skal ha to batterier, blir det da, (-)batteri(+) (-)batteri(+) |----led----| |----led----| |----led----| |----led----| ?? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 ok.. takker.. får håpe på en tur ned til elfa i morgen da.. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) argh!! fikk kjøpt 12V leds og 12V batteri.. men gjett hva.. disse ledsene stråler ikke ut lys, de bare lyser... jeg håper på å få meg en tur til clas ohlson i morra da loddebolten ikke virker mere.. har tenkt å se etter leds der. men vet dere hvor mange volt de ledsene er på? og hva slags transistor jeg trenger? har jo fortsatt tenkt å bruke de 12 volt batteriene.. koste jo ca 64Kr for to stk.. dessuten er de små *edit* fant ut at de har noen leds på digital impuls, som jeg har prøvd før, og vet av erfaring at er gode, det står til og med hva slags transistor jeg trenger håper jeg klarer å overtale pengboka (moren min) til å dra dit i morra.. Endret 27. februar 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 vil dette gå bra? resistoren er på 820 ohm, batteriene på 12V og leds'a på 5V.. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) Hmm, jeg er ikke noe led-guru, men jeg tror du ville fått en mer effekiv krets ved å koble to og to leds i serie, for deretter å parallellkoble dem. Da vil du få 10V over leds (5V over hver), og 2V over motstanden. Fordelen med dette oppsettet er at effektforbruket i resistoren vil bli mindre, fordi Effekt = (Spenning^2) / Resistanse. Forstår du hva jeg mener med denne oppkoblingen? Det hadde vært fint om noen med erfaring kunne kommentert denne oppkoblingen. Edit: Måtte fjerne skjemaet Tegn opp det du tror jeg mente, så skal jeg heller kommentere. Endret 29. februar 2004 av abraxa Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 slik? i så fall, skal resistoren fortsatt være på 820 ohm? har det noe å si at batteriene er på 27 A? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) Når det gjelder koblingsskjemaet, så var det akkurat sånn jeg mente Jeg er ingen led-ekspert, men så vidt jeg vet så fungerer de på samme måten som dioder (dvs at de er en type diode). Forskjellen mellom dioder og lyspærer, er at diodene alltid vil ha en fast spenning over seg, mens lyspærene "får" den spenningen du påtrykker, f.eks med et batteri. Påtrykker du derfor en spenning på 12V over en diode på 5V, vil dioden bryte sammen, og sannsynligvis ødelegges. Formålet med en motstand i serie, er at motstanden vil "ta opp" spenningsdifferansen mellom diodene og batteriet. Ulempen er at du vil miste litt energi i motstanden. Når det gjelder størrelsen på motstanden, så tror jeg den bør tilpasses etter hvor mye strøm diodene tåler. Dette bør stå påtrykt på diodene. La oss ta et eksempel: Du har dioder som tåler 0,25A (helt hypotetisk). Siden diodene i ditt oppsett er koblet i parallell, vil halvparten av strømmen gå gjennom hver serie, slik at det totalt kan gå 0,5 A i kretsen. Hvis spenningen over diodene er 5 + 5 = 10V, og batteriet er 12V, blir det 2V over motstanden. Hvordan kan man så regne ut den optimale størrelsen på motstanden? Ved å benytte ohms lov! Spenning = strøm * motstand Du ønsker 0,5 A i kretsen din, og har en motstand med 2V over seg. Ideell strørrelse blir derfor: 2V / 0,5A = 4 ohm. (Dette kan virke lite, men sannsynligvis bør ikke ledsa dine ha 0,25A gjennom seg. Dette må du sjekke, og regne ut en ideell motstand for din krets). Du nevnte at det sto 27A på batteriene dine. Sannsynligvis står det 27Ah, som betyr amperetimer. En amperetime kan levere, ja nettop, 1 ampere i en time. 27 amperetimer kan derfor levere 1 ampere i 27 timer, eller f.eks. 0,5 ampere i 54 timer. Står det 27Ah på hvert batteri, kan de samlet levere det dobbelte, dvs 54Ah. Slik kan du lett regne ut hvor lenge batteriene holder! OBS: Jeg har ingen erfaring med leds fra før, og vet ikke om de oppfører seg helt likt som dioder. Hvis noen med peil kunne bekreftet/avkreftet det jeg nettop har skrevet, så hadde det vært flott! Er det noe mer du ønsker svar på, så kom med det. En liten bekreftelse på om det hele fungerte hadde også vært flott Hvorfor valgte du den motstanden på 820ohm forresten? HVis den var spesifisert ved et visst oppsett, kan den hjelpe oss til å finne karakteristikken/egenskapene til ledsa. Endret 29. februar 2004 av abraxa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå